در برنامه «صبح پارسی» مطرح شد:

تعریف شهر جهانی چیست؟

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۱۱:۴۲:۵۷
کد خبر: ۱۲۱۶۱۲۵
تعریف شهر جهانی چیست؟
محسن عباسی، دکترای معماری، مدیر پایگاه جهانی شهر یزد و استاد دانشگاه امروز مهمان برنامه صبحگاهی صبح پارسی در شبکه جهانی جام جم و پیرامون شهر جهانی و تعامل و همچنین ثبت جهانی شهر یزد به عنوان شهر میراث جهانی مسائلی را بیان کرد.

به گزارش برنا، محسن عباسی درباره تعریف شهر جهانی گفت:" یونسکو کنوانسیونی را تصویب کرد که در آن توافق شد شهرهایی که معیارهای این سازمان برای تبدیل شدن به میراث جهانی را دارند بیایند و عضو این کنوانسیون بشوند."

عباسی درخصوص ثبت شهر یزد به عنوان شهر میراث جهانی توضیح داد:" ما آثار فرهنگی زیادی داریم ولی شهری که بتوان آن را میراث جهانی کرد و معیارهای یونسکو را داشته باشد فقط شهر یزد بود. یزد در سال 1396 در لهستان به ثبت جهانی رسید. این شهر به دلیل آثار باستانی و خصوصا سبک زندگی فاخر توانست این عنوان را کسب کند. برای ثبت شهری به عنوان میراث جهانی فقط آثار باستانی لازم نیست و شهر باید زنده باشد. همچینین مراسم عاشورای شهر یزد نیز اکنون ثبت جهانی شده است."

او درباره زنده بودن شهر یزد گفت:" ما در یزد مناره های سربلند داریم و مردم در پای این مناره ها با هم تعامل و دوستی دارند. کوچه های آشتی کنان در یزد نمادی از سرزندگی و شور است. مردم در این شهر باستانی و فرهنگی رابطه های خوبی باهم دارند. در شهر یزد ما قنات هایی را داریم که به شهر زیرزمینی معروف است. این شهر زیرزمینی از شهر روی زمین مهم تر است. این بافت در قسمت های دیگر فلات مرکزی ایران هم وجود داشت اما اکنون برخی از قسمت ها تخریب شده و برخی دیگر نیز در حال مرمت و احیا است."

این استاد دانشگاه گفت که ما در تعهدنامه ای که برای ثبت جهانی یزد امضا کردیم، متعهد شدیم از سبک زندگی فاخر، معماری اصیل، احیای دانش بومی و اصالت شهری محافظت کنیم. از استادان قدیمی و پیشکسوت دوباره دعوت به همکاری کنیم تا شهری زنده و پویا داشته باشیم.

عباسی درباره تعامل و ارتباط شهرها نیز گفت:" امروزه و به واسطه رشد ارتباط جهانی، شهرها تعاملات بیشتری با هم دارد و اکنون انقدر این ارتباط ها زیاد شده که شهرها بین شهری شدند و باهم تعامل دارند. به همین خاطر شبکه بیناشهری ایجاد شده که شهرهایی که تشابهاتی باهم دارند مثلا در فرهنگ، علم و غیره به عضویت این شبکه بیناشهری در می آیند و از امکانات یکدیگر استفاده می کنند و بهم کمک می کنند، دغدغه ها بیان و راهکارها ارائه می شوند."

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد، مهمترین مزیت ثبت جهانی را تریبونی دانست که می توان از آن برای معرفی استعدادها، آثار باستانی و سرمایه ها استفاده کرد. عباسی گفت:" ثبت جهانی فرصتی بی نظیر برای از تاریخ گفتن است. اگر کشورهای دنیا اکنون از حقوق بشر و حقوق زنان می گویند ما هزاران سال پیش این حقوق و قوانین را داشتیم. ثبت جهانی حتی فرصت های اقتصادی بی نظیری را به همراه دارد و به رشد صنعت گردشگری کمک می کند."

وی در ادامه گفت:" هرسال 52 شهر با هدف گردشگری معرفی می شوند. شهر یزد اکنون بزرگترین شهر میراث جهانی است و تا قبل از این ثبت تنها یک خواهرخوانده داشت و پس از ثبت این تعداد به عدد 12 رسید. یزد اکنون با لیون فرانسه که از نظر قدمت و وسعت تشابهاتی دارند خواهرخوانده است و تبلیغاتی که رد لیون وجود دارد در یزد هم هست و بالعکس."

عباسی در ادامه توضیح داد که شهرهایی که به ثبت میراث جهانی می رسند، در جنگ ها هم نباید مورد تعرض قرار بگیرند و حفاظت از آنها بسیار بااهمیت است.

این استاد دانشگاه درباره واژه خواهرخوانده هم گفت که چون شهر و کشور مونث هستند از این ترکیب استفاده می شود و شهر تهران در حال حاضر 24 خواهرخوانده دارد.

بخش ورزش صبحگاهی، یکی از قسمت های ثابت برنامه صبح پارسی است که توسط مربیان مطرح تیم های ملی انجام می گیرد. در بخش میز خبر امروز هم اخبار مختلفی بررسی شد. این روزها المپیک در حال برگزاری است و حواشی آن برای همه مردم جذاب است. علیرضا حاجی روزبهانی هر روز با اخبار و حواشی جذاب المپیک و هدیه بیدی با اخباری جذاب از ایران و سراسر جهان در میز خبر حاضر می شوند.

برنامه صبحگاهی صبح پارسی از دوشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت ۹ صبح به وقت ایران به مدت ۷۵ دقیقه و به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی و اجرای امیرمحمد زند و شمیم علیزاده به عنوان مجریان اصلی و هدیه بیدی و علیرضا حاجی روزبهانی مجریان میز خبر، با بخش های متنوع و مهمانانی از حوزه های مختلف از قاب شبکه جهانی جام جم مهمان خانه ایرانیان سراسر دنیا است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز