مسعود اطیابی:

باید از تعداد مدیران سازمان سینمایی کاسته شود / با سیاه‌نمایی مخالفم اما نباید جلوی انتقاد را گرفت / باید به آزادی فکری هنرمندان احترام گذاشت

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۱۴۵
باید از تعداد مدیران سازمان سینمایی کاسته شود / با سیاه‌نمایی مخالفم اما نباید جلوی انتقاد را گرفت / باید به آزادی فکری هنرمندان احترام گذاشت
مسعود اطیابی کارگردان فیلم‌های سینمایی «شرط اول»، «تگزاس» و «دینامیت» با اشاره به اینکه بهتر است شیوه اداره سازمان سینمایی با تغییراتی همراه باشد تأکید کرد که باید از تعداد مدیران سازمان سینمایی کاسته شود.

مسعود اطیابی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: معضلات و مسائلی که از نظر من امروز باید در اولویت رئیس جدید سازمان سینمایی قرار بگیرد را می‌توان در سه بخش دنبال کرد. اولین مسئله به شیوه اداره سازمان سینمایی مربوط می‌شود. لازم است از تعداد مدیران سازمان سینمایی کاسته شود؛ سازمان سینمایی امروز بخش‌های متعددی دارد که بسیار هزینه‌زا است و در عین حال کارایی چندانی این بخش‌ها ندارند. قطعاً امروز لزوم ادغام‌سازی برخی بخش‌ها احساس می‌شود تا این سازمان بدون اینکه لطمه‌ای به اشتغال کارمندانش بخورد به یک سازمان چابک‌تر تبدیل شود.

اطیابی خاطرنشان کرد: دومین مسئله توجه به مردم است که باید در اولویت قرار بگیرد. مخاطبان آثار سینمایی مردم هستند و سینما می‌تواند با در نظر گرفتن مردم تأثیرات بسیاری بر مولفه‌های پیشرفت داشته باشد. سالن‌ها و سینماها می‌توانند با اکران فیلم خود نمودی از شادابی و نشاط در جامعه باشند و در سیاستگذاری‌های سینمایی باید مردم را دریابیم تا با اجرای ایده‌هایی چون تنوع تولیدات، ساخت آثار در ژانرهای مختلف و... نیازهای سینمایی‌مان برطرف شود.

او افزود: رفع نیازهای مردم یک وظیفه حکومتی است و این مورد هم یک نیاز مهم در جامعه ما به حساب می‌آید. باید حرف‌ها و نقدهای مردم بدون اینکه آب به آسیاب دشمن بریزیم در سینما مطرح شود. من قطعاً با سیاه‌نمایی مخالفم اما نباید جلوی انتقاد را گرفت و همانطور که امام خمینی (ره) می‌فرمایند: "هنر باید نقاط کور و مبهم را به ما نشان دهد" و قطعاً سینما می‌تواند بخشی از این وظیفه مهم را بر عهده بگیرد. نقد و بررسی مسائل مختلف جامعه در سینما می‌تواند به اصلاح آن و در نهایت پیشرفت منجر شود و لازم است ایجاد این فضا در دستور کار سازمان سینمایی قرار بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از کارکردهای سینما سرگرمی است. صنعت سینما با سرگرمی‌سازی شکل گرفته است و در کنار این سرگرمی است که محتوا و پیام ارائه می‌شود. قطعاً در سرگرمی آموزش نیز ملاک است و به طور قطع پیام و محتوایی که در هر اثر هنری وجود دارد باید در پس سرگرمی منتقل شود و مخاطب آن را احساس نکند. ما باید این موضوع را در سیاستگذاری‌هایمان نیز جدی بگیریم، در کشورهایی مثل آمریکا حتی در صنعت عروسک‌سازی متوجه می‌شوید که یک عروسک ساخته می‌شود و در کنار آن اتفاقاتی در جریان است که  اصلاً ملموس نیست. حکومت باید وظیفه ایجاد سرگرمی را در اولویت قرار دهد تا روحیه و نشاط که در مقابل خمودگی و خستگی که دشمن می‌خواهد در جامعه ما شکل بگیرد، ایجاد شود. اگر سالن‌های سینمای ما پر باشند و مردم از آثار سینمایی استقبال کنند بسیاری از سیاست‌های دشمن علیه ما خنثی می‌شود.

اطیابی اظهار داشت: سومین مسئله که از نظر من باید در اولویت مسائل حائز اهمیت سازمان سینمایی قرار بگیرد توجه به هنرمندان در قشرهای مختلف است. اکثریت سینماگران از اقشار ضعیف جامعه هستند و باید شرایطی فراهم شود که سینماگران بتوانند پس از سال‌ها کار در این عرصه مخارج زندگی خود را تأمین کنند. متأسفانه امروز بسیاری از سینماگران در امرار معاش اولیه خود دچار مشکل شده‌اند و باید برای حمایت از هنرمندان برنامه‌ای جدی داشت.

او افزود: تصور اکثریت بر این است که کار در سینما بسیار آسان است اما لازم است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی تنها پشت میز ننشینند و به سر صحنه فیلم‌ها مراجعه کنند و متوجه شوند که چه کار سخت و طاقت‌فرسایی را سینماگران انجام می‌دهند. اگر مسئولان از نزدیک در جریان کار سینماگران قرار بگیرند متوجه می‌شوند که هنرمندان نازپرورده نیستند.

این کارگردان در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت بعدی این است که باید به آزادی فکری هنرمندان احترام گذاشت. اگر قرار باشد مسئولان در همه مسائل ورود کنند و طرز لباس پوشیدن و غذا خوردن و... را مشخص کنند طبیعی است که هنرمندان با آن‌ها همکاری نخواهند کرد. اگر به آزادی فکری هنرمندان احترام گذاشته شود و محدودیت‌ها در تفاهم تبیین شوند و حالت دستوری نداشته باشند مسئولان و هنرمندان به تفاهم و توافق می‌رسند. مسئولان جدید سینمایی باید بدانند که فیلمساز بر اساس دستور همکاری نمی‌کند. امروز رسانه‌های بیگانه علیه کشور ما فضاسازی می‌کنند و می‌بینیم از مشکلات موجود سوءاستفاده کرده و در شرایط حاضر مسائلی از دوران طاغوت عنوان می‌کنند که نوعی تبلیغ برای آن دوران و جوسازی علیه دوران حاضر است. ما باید در کار رسانه با صبر و جدیت رفتار کنیم.

او افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونانش باید مشاوران خوبی انتخاب کنند. متأسفانه در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی مطرح کرده بود و حاشیه‌ساز شد مشخص است که مشاوره خوبی برای صورت نگرفته است. عنوان کردن صفت زن بی حیای مثبت به خودی خود اشتباه است؛ ما زن بی حیای مثبت نداریم و زن یا هر کاراکتر دیگری می‌تواند بی حیا باشد یا مثبت و هر دو ویژگی در کنار هم قرار نمی‌گیرد. این مشاوره از هر کسی گرفته شده به نظر من قابل اعتماد نیست و اینگونه اظهارات وزیر و دولت را در جهت انزجار مردم قرار می‌دهد. این گزارش‌ها بسیار آسیب‌زننده است و دیدیم که چه جوسازی بدی صورت گرفت و واکنش‌های تندی را هم شاهد بودیم که به شخصه سعی کردم این واکنش‌ها به حداقل برسد.

این کارگردان در پایان اظهاراتش گفت: جامعه هنری را به بیگانه‌ها نسبت دادن کار غلط و اشتباهی است. در هر دستگاهی حتی سیستم‌های اطلاعاتی کشور ممکن است نفوذی‌های وجود داشته باشند اما یک سیستم را به طور کامل نمی‌توان به بیگانگان متصل کرد. مسئولان ما باید بدانند که دشمن با سلام و صلوات و شعارهایی مثل "مرگ بر اسرائیل" نفوذ می‌کند و اتفاقاً این افراد در بین هنرمندان کمتر نفوذ می‌کند و لازم است به خواسته‌های هنرمندان که البته خواسته‌های چندان بزرگی هم نیست رسیدگی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز