ماهی علی دایی و ماهی‌های ایرانی زیر ذره‌بین «چرخ»

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۱۳:۴۵:۱۲
کد خبر: ۱۲۶۵۱۲۹
ماهی علی دایی و ماهی‌های ایرانی زیر ذره‌بین «چرخ»
چهل‌وهشتمین قسمت فصل هشتم «چرخ» به بررسی ماهی نام‌گذاری‌شده به نام علی دایی و دیگر ماهی‌های ایران اختصاص دارد. این برنامه ساعت 19 امروز، سه‌شنبه 2 آذر ۱۴۰۰ از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در بخش‌ «تازه‌ها» محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم از تازه‌های دنیای علم خواهد گفت و علی خورشیدی، روزنامه‌نگار فناوری، تازه‌ترین خبرهای جایزه‌ی جیمز دایسون ۲۰۲۱ را مرور خواهد کرد.

در بخش دیگری از «چرخ»، محمدرضا مقدسیان با دکتر اصغر عبدلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده‌ی علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی ماهی‌های ایرانی گفت‌وگو می‌کند.

هفته‌ی گذشته یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی، به سرپرستی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گونه‌ی جدیدی از ماهی‌ها را کشف و ثبت جهانی کرد. این گروه با توجه به پراکنش این ماهیان در رودخانه های استان‌های غربی و جنوب‌غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان را که در رودخانه‌ی سیمره‌ی کرمانشاه زندگی می‌کند، به پاس فعالیت های انسان‌دوستانه و میهن‌پرستانه‌ی فوتبالیست و مربی پرآوازه‌ی ایران بعد از زلزله‌ی کرمانشاه، به افتخار او علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری شد. دکتر سید حامد موسوی ثابت، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک گفته است: «نام‌گذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی است، به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیطبان شهید سعید پرهام و... نام‌گذاری شده‌اند.»

 در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا قربانی مبین، رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی قم روی آنتن خواهد رفت.

فصل هشتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

نظر شما