کارگردان «شاهزاده و گدا» در گفت‌وگو با برنا

هنوز چارچوب های اخلاقی و اعتقادی اولویت مردم است

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۲۸۶
هنوز چارچوب های اخلاقی و اعتقادی اولویت مردم است
رسول محمدی، کارگردان فیلم «شاهزاده و گدا»، در خصوص چارچوب‌های تولید آثار برای شبکه نمایش خانگی و تفاوت آن با سریال‌های تلویزیونی با برنا گفت‌وگو کرد.

رسول محمدی که این روزها مراحل فنی و تدوین مجدد فیلم جدیدش «شاهزاده و گدا» را با بازی حمید لولایی، فریبا نادری، سحر قریشی، ارژنگ امیرفضلی، عباس محبوب و... را پشت سر می‌گذارد در گفت‌وگو با برنا پیرامون تولید آثار برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون گفت: بر خلاف آنچه این روزها به گوش می‌رسد و همگان معتقد هستند در شبکه نمایش خانگی ممیزی‌ها کمتر است باید بگویم هنوز مردم پایبند اخلاق و اعتقادات‌شان هستند و برای انتخاب هر اثر می‌بایست چارچوب‌های اعتقادی و اخلاقی را رعایت کنیم. اگر چه در تمام دنیا آثار برای مخاطب مختلف درجه‌بندی می‌شود و تماشاگران مدیای مختلف می توانند اثر مد نظر خودشان را انتخاب کنند و ببینند اما فراموش نکنیم که ساخت سریال و فیلم سینمایی چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی باید طوری اتفاق بیفتد که همه اعضای خانواده بتوانند آن را در کنار هم تماشا کنند و لذت ببرند.

کارگردان فیلم «جهنم منهای من» ادامه داد: شاید باورتان نشود اخیرا برای دیدن فیلمی به همراه خانوادهام به سینما رفتم اما از دیدن برخی رفتارهای شخصیت‌های داستان خجالت‌زده شدم که این فیلم را با اعضای خانوادهام می بینم. من معتقد هستم ما در فیلمسازی باید به یک استاندارد در ممیزی و چارچوب دست پیدا کنیم و طبیعتا فیلمساز هم در این شرایط می داند که بایستی بر چه اساسی و بر چه مبنایی فیلمش را بسازد و البته نویسنده هم در این راستا تکلیفش مشخص است. اصولا ممیزی‌ها جسارت را از فیلمساز و حتی نویسنده می گیرد اما اگر چارچوب ها از پیش تعیین شده باشند فیلمساز می تواند با رعایت عرف و اخلاق اجتماعی و نگاهی فنی به فیلمسازی اثری آبرومندانه با رعایت استانداردهای دراماتیک تولید کند.

محمدی معتقد است: بهتر است ما نه از این سوی بام بیفتیم و نه از آن سوی بام! درواقع رعایت اعتدال کمک می کند تا تماشاگر ما هم از رفتار های شعارگونه برخی شخصیت ها در آثار تلویزیونی زده نشود، قهرمان سازی یکی از نقاط عطف آثار نمایشی در سال های قبل و پس از انقلاب سینمای ایران بوده و من فراموش نمی کنم مخاطبان پیش از انقلاب هم علاقه داشتند با چارچوب و رعایت تعاریف و اخلاق انسانی زندگی کنند و هر گونه ناهنجاری در رفتار شخصیت های منفی یا بدمن ها دیده می شد با این حال باید بگویم نباید قهرمانان ما بی اشتباه دیده شوند و برین از هرگونه خطا یا هامارتیا‌ «اشتباه دراماتیک قهرمان» آن‌ها را طراحی کنیم یادمان نرود که در فیلمسازی باید با اعتماد و باور مخاطب سر و کار داشت پس نمی توانیم با شخصیت ها و آدم های فضایی مخاطب را پای آثارمان بنشانیم .

کارگردان فیلم «رویای پرواز» در پایان گفت: شاید یکی از دلایلی که امروز مردم آثار شبکه نمایش خانگی را بیش از تلویزیون می پسندند به این نکته برگردد که حقیقت موجود در آثار شبکه نمایش خانگی برای آن ها ملموس تر است و از سوی دیگر نمی توانیم کتمان کنیم که تولیدات شبکه نمایش خانگی به دلیل هزینه های تولید، حضور بازیگران چهره و سر و شکل دار شدن آثار به لحاظ ساختار و نوع تولید کمک می کند تا بینندگان آثار نمایشی سریال مد نظر خودش را در شبکه نمایش خانگی بیشتر بیابد البته این به آن معنی نیست که تلویزیون به عنوان پر مخاطب ترین رسانه موجود مخاطبش را نداشته باشد، تجربه نشان داده است که هر گاه مدیران سیما به نویسندگان و کارگردانان تلویزیونی اعتماد کرده اند و اجازه دادند تا موضوعات بکر و جذاب با دست باز سوژه سریال ها شود آثاری پر سر و صدا، پر مخاطب و جذاب ساخته شده است که اتفاقا اقبال تماشاگر باعث شده این آثار بارها از تلویزیون پخش مجدد شود بی‌تردید رسانه ملی رسانه مورد اطمینان خانواده ایرانی است و طبیعتا ترجیح می دهد در تلویزیون سریال مد نظرش را دنبال نماید.

انتهای پیام//

نظر شما