خبر خوش کارشناس هواشناسی در سلام تهران؛

هواد سردتر و آلودگی رفتنی شد/ ایران سفیدپوش می‌شود

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۱۵:۳۱:۵۱
کد خبر: ۱۲۸۵۸۲۹
هواد سردتر و آلودگی رفتنی شد/ ایران سفیدپوش می‌شود
کارشناس سازمان هواشناسی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از وضع آب و هوا در روزهای پیش‌رو گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فریبا گودرزی در گفتگوی تلفنی با «سلام تهران» با اشاره به پیش‌بینی‌ها از افزایش بارش‌ها، گفت: در روز گذشته (چهارشنبه، 22 دی) با وزش بادی که در استان البرز و تهران بود، از غلظت آلاینده‌ها کم شده است و تهران نیز در شب گذشته هوای بسیار صاف و خوبی داشت. امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در مناطقی از غرب و شمال غرب، دامنه‌های البرز، قزوین، البرز و تهران و نیز در خوزستان، چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان برای امشب بارش باران و برف داریم که مناطق مرتفع و سردسیر، سفیدپوش خواهند شد.

وی گستره بارش‌های روز جمعه را نیز تمام نیمه غربی کشور دانست و افزود: برخی از مناطق شرق و شمال شرق کشور نیز شاهد بارندگی خواهند بود.

کارشناس سازمان هواشناسی وضع آب و هوای تمام کشور در شنبه آینده را نیز همراه با بارندگی توصیف و تصریح کرد: در جنوب غرب، جنوب، شرق و جنوب شرق کشور بارش‌ها شدیدتر است و تداوم بیشتری هم دارد.

گودرزی با اشاره به پیش‌بینی وضع هوا در یکشنبه آینده نیز گفت: برای روز یکشنبه از جنوب و جنوب شرق کشور، بارش‌ها ادامه دارد. این نوید را باید داد که از یکشنبه بعد از ظهر دوباره سامانه بعدی از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود و بارش‌ها در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز و سواحل شمالی کشور تقویت می‌شود.

وی با اشاره به بارش‌های سنگین روزهای آتی، هشدار داد: با توجه به اینکه در روزهای آتی بارش‌های سنگینی داریم، هشدار سطح نارنجی در روز گذشته صادر شده است. برای امشب شدت بارش در غرب آذربایجان غربی و غرب کردستان است و فردا که گستره بارش‌ها بیشتر می‌شود، غرب آذربایجان غربی، شمال و شرق خوزستان، شمال و غرب فارس، بوشهر، لرستان و چهارمحال و بختیاری و برای غرب کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و برخی ارتفاعات نیز مثل ارتفاعات استان‌هایی مثل تهران، البرز، گیلان و مازندران بارش‌ها به نسبت شدیدتر است.

کارشناس سازمان هوشناسی با بیان اینکه شدت بارش‌ها در فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، کرمان، هرمزگان، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی بیشتر است، افزود: در ارتفاعات استان‌هایی مثل تهران، مازندران، البرز و نوار غربی آذربایجان غربی بارش‌ها شدیدتر است.

آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها و پدیده مه شدید برای جاده‌ها را پیش رو داریم. حتی امکان محدود شدن جاده‌های کوهستانی در این مناطق وجود دارد. توصیه این است که از سفرهای غیرضروری پرهیز شود. در صورت لزوم حتماً از تجهیزات زمستانی همراه استفاده شود. با توجه به اینکه برای مناطق کوهستانی برف سنگین پیش‌بینی می‌شود، کوهنوردان باید از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند. جابجایی عشایر نیز توصیه نمی‌شود، تا شرایط مساعدتر شود.

گودرزی با بیان اینکه کورتکس قطبی رویداد دیگری که در کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: از جمعه تا روز یکشنبه آینده، بیشتر مناطق کشور شاهد کاهش دما خواهد بود. میانگین دما در سطح کشور بین ۷ تا ۱۲ درجه کاهش خواهد داشت و هوا در بیشتر مناطق کشور سردتر می‌شود. خیلی باید مراقب بود، مخصوصاً مراقب کودکان و سالمندان با توجه به سرمای هوایی که در روزهای آتی داریم.

وی درباره میزان آلاینده‌ها در تهران و البرز نیز گفت: به نظر می‌رسد از امشب با توجه به بارش‌هایی که برای تهران و استان البرز رخ می‌دهد، از میزان آلاینده‌ها کم شود. در روزهای آتی از آنجایی که در تهران علاوه بر شروع بارش‌ها از امشب، جمعه، شنبه و یکشنبه نیز بارش‌های پراکنده در استان داریم. این شرایط کمک می‌کند غلظت آلاینده‌ها کم و هوا مطلوب‌تر شود. برای یکی دو روز آینده نیز نمی‌توان گفت آلاینده‌ای خواهیم داشت.

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت آب و هوا، هشدار داد: دو رویداد برای کشاورزان ممکن است مخاطره‌آمیز باشد. وزش بادهای شدید در جنوب کشور که از ظهر شنبه آینده تا اواخر روز یکشنبه پیش رو داریم، که کشاورزان در نیمه جنوبی کشور باید از محلول پاشی و سمپاشی خودداری کنند. با توجه به وزش بادهایی که از استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها کم می‌کند، عایق‌بندی و محافظت از کندوهای عسل و عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از خشک شدن گیاهان به دلیل وزش بادهای شدید توصیه می‌شود.

گودرزی در پایان با بیان اینکه روز یکشنبه آینده تا اوایل دوشنبه به طور محدود هوا در جنوب کشور سرد می‌شود، افزود: این شرایط می‌تواند به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی خسارت وارد کند. به کشاورزان توصیه می‌کنیم  از تأسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار محافظت کنند. با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش‌های نهال، جوان و درختان آسیب‌پذیر برای کشاورزان در جنوب کشور حائز اهمیت است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، علی مرادخانی، حافظ کاظم‌زاده و افشین عبداللهیان روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز