صلح انقلابی بین سینما و تلویزیون

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۱۹:۲۶:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۹۲۹۵
صلح انقلابی بین سینما و تلویزیون
رویا علیمردانی در پی دیدار محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با پیمان جبلی رئیس رسانه ملی به منظور گسترش فضای همکاری‌ها و تعاملات دو سازمان صدا و سیما و سینما یادداشتی برای خبرگزاری برنا نوشته است که در ذیل می‌خوانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ متن یادداشت رویا علیمردانی به شرح ذیل است:

فرهنگ و هنر هر کشوری به عنوان اصلی‌ترین شریان فکری یک جامعه محسوب می‌شود، این دو اصل است که تمدن یک مرزوبوم را می‌سازد به طوری که هرمحصول هنری معرف ملت‌هاست. در ایران نیز فرهنگ وهنر نمایانگر عنصر وجودی تفکرات زیر ساختی جمهوری اسلامی است. بعد از انقلاب اسلامی، هنر سینما و تلویزیون وارد فاز جدیدی شد و مهم ترین رکن انقلاب؛ انقلاب فرهنگی بود که خود بیانگر نگرش بلقوه در این رویداد تاریخی است. از همان ابتدای انقلاب موضوع سینما و تلویزیون از ارکان تحولات کشوری بوده که نمونه این تحولات، برگزاری جشنواره فیلم فجر با هدف ترویج سینمای انقلابی و ارزشی است.

در سال‌های اخیر سینما و تلویزیون تحت تاثیر رویکردهای دولت‌های مختلف قرار گرفته و این تفاوت در نگاه به فیلم و سینما در ساختار انقلابی این جریان تاثیرگذار بوده است، رهبر انقلاب به مسئله مصونیت فرهنگی از هر ابتذالی را بارها در سخنرانی‌هایشان به مسئولین فرهنگی گوش زد کرده‌اند، این مسئله به اندازه‌ای جدی بوده که بارها در جمع اهالی سینما درباه هنر دینی صحبت شده و همین امر نقطه استراژیک در بحث فرهنگ و هنر بوده و یا حتی به عبارتی نقطه اختلاف بین مدیران سینمایی و تلویزیونی شده است.

 سینما در این سال‌ها کمی از این مدار انقلابی فاصله گرفته و این فاصله به قدری بوده که با یار دیرینه خود یعنی تلویزیون دچار زاویه شده، میان این شکاف مخاطبانی بودند که در چند رنگی بین سینما و تلویزیون دچار سرد و گرم شده‌اند، مخاطبان بارها بر سر دوراهی بین تفکر در سینما و تلویزیون بوده‌اند این دوراهی تا جایی ادامه داشته که مخاطب بین خوب و بد عرفی و دینی گیر کرده است. سالهاست آثار سینمایی حاوی پیامدهای خوبی در سطح جامعه نیست و به دنبال بازوی کمکی مانند تلویزیون می‌گردد، رسانه ملی به عنوان جمعی‌ترین رسانه جمهوری اسلامی به ناچار دست این هنرِ مهجور مانده از تمام اتفاقات ارزشی را گرفته است.

حاصل تمام این دلخوری‌های بین تفکری، ابتذال فرهنگی یا به عبارتی فقر فرهنگی در این دوران بوده است و این سوال که «اختلاف بین سینما و تلویزیون بر سر باید و نبایدهای اخلاقی چیست؟» در  ذهن مخاطب باقی گذاشته‌اند.

 با روی کار آمدن مدیران انقلابی و یک‌دست شدن نگاه به جریان سینما و فیلمسازی، فصل جدیدی از همکاری مشترک بین سینما و تلویزیون ایجاد شده و وقت آن رسیده تا بعد از عبور از دوره‌ای مخوف برای جریانات تاثیرگذار در سینما نوید این را به بدهیم که قرار است اختلافات نگرشی کنار گذاشته شود و همه برای داشتن سینمای ارزشی و انقلابی تلاش کنند. در این میان سینما به عنوان یک نهاد بین‌المللی و تلویزیون به عنوان یک نهاد ملی کنار هم برای صادر کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش خواهند کرد و بعد از سال‌ها تلویزیون و سینما در کنار هم با رهنمودهای رهبر انقلاب فصل جدیدی را آغاز خواهند کرد. در سال‌هایی که گذشت در آثار سینمایی خانواده و پیوند روابط خانوادگی که جزو اصلی‌ترین ارکان برپایی انقلابی اسلامی بوده در حاشیه گذاشته شده بود، اما مدیران این فرصت طلایی که بعد از مدت‎‌‌ها ایجاده شده را باید غنیمت بشمارند. مدیران انقلابی و دغدغه‌مند، مخاطبان سینما و تلویزیون منتظر نیمه مربی‌ها هستند، این گوی و این میدان!

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز