پاک آیین در برنامه «رو در رو» عنوان کرد:

با رویکرد راهبردی به شرق، دوره تحریم به سر آمده است!

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ - ۱۱:۵۵:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۹۵۳۴
محسن پاک آیین گفت: با سفر رئیس جمهور به روسیه، غرب این پیام را دریافت کرده است که دوران انحصار طلبی امریکا به سر آمده و دیگر نمی تواند با اهرم فشار تحریم حرف خود را به کرسی بنشاند.

 

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محسن پاک آئین دیپلمات اسبق ایران در با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار در خصوص سفر رئیس جمهور به روسیه اظهار داشت: سفر ایشان به تاجیکستان و ترکمنستان و روسیه نشانه این است که رویکرد تاکتیکی و مقطعی نگاه به شرق به یک رویکرد راهبردی تبدیل شده است. کما اینکه ما قبلا هم در همکاری با روسیه در سوریه با هدف نابودی تروریسم به نتایج خوبی رسیده ایم بنابراین این مسائل و منافع مشترک باعث شد تا در آغاز کار دولت جدید شاهد سفر رئیس جمهور به روسیه باشیم.

وی افزود: دولت سیزدهم به دنبال تغییر رویکرد از غرب محوری به نگاه به شرق است. امروز یکی از امتیازات سیاست های خارجی کشورهای مختلف که برای آن ها ایجاد اعتبار می کند این است که با کشورهای همسایه خود روابط حسنه ای داشته باشند. توجه به تعمیق روابط با همسایگان در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به اینکه روسیه بزرگ ترین همسایه ایران است ما می توانیم در حوزه های مختلفی با آن همکاری داشته باشیم. دریای خزر منطقه مشترک ما است. در منطقه ی اورسیا قرار گرفته ایم. در سازمان شانگ های در کنار هم قرار گرفته ایم. هر دو کشور متمایل به تامین امنیت در منطقه هستند حالا چه در غرب آسیا چه در قفقاز و چه در سطح بین المللی. در حوزه روابط دو جانبه در حوزه های اقتصادی سیاسی فرهنگی و دفاعی همکاری های بسیار زیادی داریم.

وی در پاسخ به این سووال که این رویکرد چرا با این همه تاخیر ایجاد شد گفت: این سیاست های دولت ها است و دولت ها آن را تعیین می کنند در دولت قبلی سیاست خارجه قبلی مبنا بر برجام و مذاکرات هسته ای بود و دولت فعلی به تقویت ارتباطات دو جانبه در دستور کار است. این طور نبوده که به شرق یا به همسایه ها توجه نداشته باشند اما این توجه تاکتیکی بوده است. یعنی زمانی که روابط ما با غرب بهبود پیدا می کرده است کاری با شرق نداشته ایم. اما وقتی که مشکلی در روابط ما با غرب ایجاد می شده است به طور طبیعی نگاه به شرق را پر رنگ می کرده ایم. این باعث می شده که اعتماد در همسایگان شرقی نسبت به ایران ایجاد نشود. آن ها احساس می کردند که دارد یک اتفاق تاکتیکی می افتد و خیلی به این مساله بها نمی دادند. به نظر می رسد که دولت فعلی تقویت روابط با همسایگان و رویکرد به شرق را به صورت راهبردی دنبال کند.

وی در پاسخ به شبهه منفعت طلبی روسیه بیان داشت: در روابط خارجی کشورها، همه ی کشورها به منافع خودشان فکر می کنند. همان طور که روسیه در ارتباط به ایران به دنبال تامین منافع خودش است ما هم به دنبال این هستیم. که از قبل تقویت رابطه با روسیه منافع بخش خودمان را تامین کنیم. یعنی اصالت منافع بخشی از سیاست خارجه کشورها است ولی در جایی که این منافع به هم نزدیک شود ارتباطات قوی تر و راهبردی تر می شود. ما در حوزه های مختلف با کشورهای روسیه منافع مشترک داریم. . منافع ما و روسیه و در قفقاز این است که امنیت ایجاد شود. چون امنیت باعث توسعه روابط می شود.

پاک آئین در خصوص منافع مشترکی در قالب سند 20 ساله دنبال می شود خاطر نشان کرد: این سند یک نقشه ی راه است در قالب این سند ده ها قرارداد می تواند امضا شود لذا سند بیست ساله ای که ما با روسیه داریم نمی توانیم به آن به عنوان قرارداد بپردازیم. ما ترسیم کردیم که تا بیست سال آینده اراده ی دو کشور بر این است که در حوزه های مختلف قراردادهای همکاری را ببندند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در حوزه اقتصادی در بخش انرژی بیشترین همکاری ها را با روسیه می توانیم داشته باشیم. در بخش نفت در اپک پلاس همکاری هایی را داریم قیمت گذاری می توانیم مدیریت کنیم. در بخش گاز، ایران و روسیه کشور اول و دوم در جهان در قسمت ذخایر گاز هستند. ما در حوزه انرژی همکاری های زیادی را می توانیم داشته باشیم. برای مثال برای انتقال گاز ایران و هند به پاکستان با شرکت های روسیه وارد مذاکره شدیم. تمام این همکاری های نفتی و گازی که به آن حفاری در حوزه انرژی گفته می شود یک  است ذیل قرارداد بیست ساله. بحث انرژی مهم ترین بحث همکاری های ایران و روسیه است. روسیه در سال 2040 هفتاد درصد گاز اروپا را قرار است تامین کند در برنامه دراز مدتی که دارد. در این مرحله ظرفیت روسیه برای صدور گاز به اروپا کافی نیست لذا می تواند در کنار ایران، از گاز ایران هم بهره مند شود.

وی افزود: مساله ی دیگر مساله حمل و نقل است. حمل و نقل امروز بسیار درآمدزاست است و هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ تجاری به تجارت کشورها کمک می کند. ما با روسیه حمل و نقل دریایی داریم و باید تقویت شود. الان بین بنادر روسیه بندر انزلی کشتی رانی دایر است. خط راه آهن انزلی به رشت که بخش مهم خط آهن رشت به آستارا است که متصل کننده شمال به جنوب است. خط آهن رشت انزلی 35 کیلومتر است اگر این خط احداث شود روسیه می تواند از رشت به قزوین و از آنجا به تمام خطوط سراسری ایران و به دریای عمان و آب های گرم متصل شود.  لذا در حوزه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای می توانیم با روسیه همکاری داشته باشیم.

پاک آئین اظهار داشت: سفر دکتر رئیسی به روسیه و گفتگو پیرامون همکاری های راهبردی و اهتمام دو کشور برای تحقق این دو هدف یک پیام عمده برای غرب و برای امریکا دارد و آن پیام این است که تحریم های ظالمانه به نتیجه نمی رسد و نباید کشورهای غربی مخصوصا آمریکا در ادامه آن سیاست یک جانبه گرایی خودش به دنبال این باشند که با اعمال تحریم بر کشورها به نتیجه ی مورد نظر خودشان برسند. این پیام خیلی پیام قوی است و فضای رسانه ای نشان می دهد که امریکایی ها و غربی ها این پیام را دریافت کرده اند. طبعا سفر آقای رئیسی به روسیه و مذاکراتی که انجام شده است قدرت چانه زنی ما در مذاکرات با غرب بالا می برد و قدرت چانه زنی بیشتری پیدا می کنیم در تحقق اهداف خودمان که لغو تحریم های ظالمانه است.

وی در خصوص واکنش رسانه های خارجی و داخلی نسبت به سفر رئیس جمهور به روسیه بیان داشت: برخی از کشورها کنجکاو شدند بعضی ها هم نگران. آن طور که از رسانه های غربی و کسانی که متمایل به تقویت روابط ایران و روس نیستند بر می آید یک نوع نگرانی وجود دارد و سعی می کنند که نوعی بی اعتمادی به روسیه را با توجه به سوابق تاریخی که وجود دارد در دوران تزارها یا در دوره ی قبل از فروپاشی عنوان کنند و سعی کنند این روابط را تضعیف کنند یا دست آوردهای این سفر را کمرنگ نشان دهند یا یک سری مسائل حاشیه ای را ایجاد کنند. این خط رسانه های غربی است که خیلی خط قوی ای نیست. راحت می شود آن ها را خنثی کرد. در داخل اجماع عمومی وجود دارد نسبت به اهمیت این سفر اگر چه برخی از رسانه ها به نحوی خواهان این هستند که مراقبت شود و با اعتماد کامل وارد همکاری نشویم ولی یک اجماع ملی در رسانه های مختلف نسبت به تقویت همکاری با کشور همسایه ایران یعنی روسیه وجود دارد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز