با اجرای مسعود دیانی؛

مشخصه های روایت آمریکایی از زبان دکتر کوشکی

۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۱۰:۲۲:۴۵
کد خبر: ۷۷۳۵۱۲
مشخصه های روایت آمریکایی از زبان دکتر کوشکی
پنجمین نشست از شب روایت، شامگاه سه شنبه 15 آبان، با جرای مسعود دیانی روی آنتن رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در ابتدای بخش لذت نقد با مهدی صالحی، دیانی در نقدی از مراسم رونمایی کتاب که اخیرا در جامعه ما مد شده است گفت: "رونمایی کتاب یکی از مراحل فروش کتاب هست اما این سبک امروزه که من آن را "رونمایی کافه ای" می نامم، نوعی بی احترامی به مخاطب است که به او تحمیل می کنیم تو هم باید با ما هم نظر باشی. 

وقتی برای اولین اثر نویسنده جوانی در همان ابتدا همه جمع می شویم و می گوییم آفرین، این به نویسنده هم آسیب می رساند و مانع نقد اثر هم می شود." 

مجموعه "واژه یاب" مورد حمله سایبری قرار گرفته است. 

صالحی در ابتدای سخنانش از مسئولین خواست تا به برگرداندن این اپلیکیشن فارسی، که عاملی برای زنده نگه داشتن زبان فارسی است، کمک کنند. 

صالحی در ادامه بررسی چهار چوب های نظری شکل دهنده روایت های امروزی در رسانه ها، که در دو برنامه قبل نیز مورد بحث بود، مجددا به بازنگری شخصیت "حاجی" در داستان ها پرداخت و گفت:" این داستان ها در حال ساختن یک شخصیت شهوت ران ریاکار دین دار هستند که وجود خارجی ندارد یا به این اندازه نیست." وی در ادامه توضیح این نوع شخصیت های کلیشه ای به بررسی شخصیت "زن دین دار" در داستان ها که زنی بد اخلاق، زنی که زندگی بلد نیست و به جز ریاکاری در بعضی داستان ها جنایتکار هم هست پرداخت. 

ما اسیر ذهنیت هایی هستیم که خودمان از آنها خبر نداریم 

 صالحی در مورد نویسنده های مذهبی که از این نوع کلیشه ها استفاده می کنند گفت:" ما اسیر ذهنیت هایی هستیم که خودمان از آنها خبر نداریم. ما آنقدر نویسنده مذهبی نداشته ایم که نویسنده مذهبی امروزی ما از آثار آنها تجربه کسب کرده باشد. نویسندگان ما می خوانند که تقلید کنند نه اینکه نقد کنند." 

وی در ادامه تحلیل شخصیتهای داستانی به بررسی شخصیت" کسی که دین دار نیست اما ادای دین داری در می آورد "پرداخت و گفت:"این شخصیت با پوشش، با بیانی که از دین داران یاد گرفته است، برای اینکه اموراتش بگذرد خودش را وارد مذهب می کند." 

 دربخش دوم برنامه دکتر محمد صادق کوشکی ، نویسنده و پژوهشگر،مهمان برنامه بود تا موضوع " روایت آمریکایی و ادبیات ضد آمریکایی" را مورد بررسی قرار دهد. 

دکتر کوشکی، نویسنده کتاب" تاریخ مستطاب آمریکا"، با اشاره به اینکه این کتاب برای مردم عادی نوشته شده تا بدانند چرا " مرگ بر آمریکا" می گویند گفت:" در این 40 سال ما حتی یک تله فیلم الف ضد آمریکای در تلویزیون نداشته ایم و تنها فیلم ضد آمریکایی ساخته شده" خاک و مرجان" است." 

مشخصه های روایت آمریکایی چیست؟ 

دکتر کوشکی گفت:" آمریکایی ها در ادبیاتشان ، مخصوصا ادبیاتی که تبدیل به فیلم شده، خود متشکر و خود برتر بین هستند. آمریکایی ها فکر می کنند که بر صراط مستقیم و بر حق هستند." 

آیا مرزی بین چپ بودن و ضد آمریکایی بودن هست؟ 

دکتر کوشکی در پاسخ گفت:" اگر حرف ضد آمریکایی بزنیم ،آن جماعتی که اسم خودشان ادیب و روشن فکر می نامند بیچاره ات می کنند. آنها نمی گویند چپ شدی، می گویند چیپ شده ای. فیلم خاک و مرجان به همین دلیل قربانی شد." وی در مورد مسئله تطهیر آمریکا گفت:" ما یک تصویر توریستی از آمریکا را در تلویزیونمان نشان می دهیم. آمریکا یعنی همان چیزی که فیلم 12 سال بردگی نشان می دهد." 

از ویژگی های روایت آمریکایی ،دیگری هراسی و ایجاد نفرت و ترس است 

دیانی با بیان اینکه تراژدی اینجاست که روایت آمریکایی فقط از دهان آمریکایی ها بیرون نمی آید و از ویژگی های روایت آمریکایی دیگری هراسی و ایجاد نفرت و ترس است پرسید چرا ما جای متجاوز و قربانی را عوض می کنیم؟ 

کوشکی پاسخ داد:" وقتی ما خودمان را تا این حد حقیرمی دانیم و او را دانای کل، می گوییم هر چه تو در مورد من می گویی درست است." 

در پایان دکتر کوشکی از اینکه کتاب تاریخ مستطاب آمریکا تنها کتابی است که پاسخ می دهد چرا مرگ بر آمریکا اظهار تاسف کرد و آرزو کرد به زودی ادیبان دیگری به این سوال پاسخ دهند.

"شب های هنر" کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز