واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا علیه ایران/ بخش اول؛

خسرو سینایی: ما به دنبال روشنگری اذهان در سراسر دنیا هستیم

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۸:۰۵:۳۱
کد خبر: ۷۷۵۱۲۶
خسرو سینایی: ما به دنبال روشنگری اذهان در سراسر دنیا هستیم
«خسرو سینایی»، کارگردان، درباره واکنش هنرمندان به تحریم‌های آمریکا سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، واکنش هنرمندان همواره نسبت به اتفاقات رخ داده در یک جامعه مورد توجه مردم آن کشور قرار گرفته و در دامنه گسترده‌تری برخی مواقع شاهد تأثیرات جهانی این واکنش‌ها نیز بوده‌ایم. چنین برخوردهایی با اتفاقات اجتماعی و سیاسی از سوی هنرمندان همیشه در طول تاریخ در همه کشورها وجود داشته و اینکه هنرمندان هر کشور چقدر در عرصه بین‌الملل مطرح و تأثیرگذار در عرصه هنری خود بوده می‌تواند در میزان تأثیرگذاری نظرات و واکنش‌های آن شخص موثر باشد.

طی سالیان اخیر می‌توان به واکنش هنرمندان به مسائل اجتماعی از جمله معضل گورخواب‌ها اشاره کرد که توجه هنرمندان به این مسأله تا حدی برای جامعه ما و گورخواب‌ها دستاوردی مناسب داشت. اما امروز در این برهه زمانی با مسأله‌ای گسترده‌تر مواجهیم که همه اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد و آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما است که دور دوم این تحریم‌ها به تازگی آغاز شده و پس از این اتفاق شاهد واکنش برخی از هنرمندان کشورمان بودیم که این واکنش‌ها با راه اندازی یک کمپین با عنوان «هم‌صدایی در برابر تحریم» همراه بوده که استقبال نسبتاً خوبی از سوی هنرمندان را در بر داشته است. به همین بهانه به سراغ برخی از اهالی هنر رفتیم تا این مسأله را بررسی و دستاوردهای احتمالی این اقدام را پیگیری کنیم.

خسرو سینایی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما یکی از اولین هنرمندانی است که به این کمپین پیوسته و انزجار خود را از تحریم‌های آمریکا علیه کشور ما اعلام کرده است.

سینایی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در رابطه با این مسأله گفت: نقش هنرمند در یک جامعه تنها به خلق یک اثر هنری محدود نمی‌شود، نقش هنرمند در جامعه‌اش نقشی فوری و لحظه‌ای نیست و او باید در نظر داشته باشد که هر نظری از سوی او در معرض دید اذهان مختلف قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از وظایفی که یک هنرمند باید در نظر داشته باشد روشن کردن اذهان در سطح جهانی نسبت به کشورش است. مطمئناً همه هنرمندانی که به کمپین «هم‌صدایی در برابر تحریم» پیوسته‌اند انتظار رخ دادن اتفاقی فوری ندارند و من نیز به شخصه با دیدگاه رخ دادن سریع یک اتفاق به این کمپین نپیوسته‌ام.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: ما به دنبال روشنگری هستیم و این حرکت هنرمندان برای رخ دادن چنین اتفاقی می‌تواند بسیار مفید باشد تا همه اذهان در همه دنیا با بی‌عدالتی که علیه مردم ایران صورت می‌گیرد آشنا شوند چرا که بیش از هر چیز مردم ایران هستند که با تحریم‌ها دچار بحران می‌شوند.

گفتنی است خسرو سینایی ساخت فیلم‌های سینمایی «مرثیه گمشده»، «عروس آتش»، «گفتگو با سایه» و «جزیره رنگین» را در کارنامه خود به عنوان کارگردان دارد. 

نظر شما