وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

صالحی در آیین پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد: نقد ادبی، جوهره ادبیات است

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۱۲:۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۸۵۴۱۱
صالحی در آیین پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد: نقد ادبی، جوهره ادبیات است
صالحی در آیین پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد: نقد ادبی، جوهره ادبیات است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: نقد ادبی، جوهره ادبیات است و از زمانی که ادبیات در تاریخ بشر آغاز شده همزاد او نقد ادبی بوده است.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، سیدعباس صالحی با بیان این مطلب افزود: نقد ادبیات علاوه بر سنجش اثر ادبی به اتفاقات تازه‌ای هم منجر می‌شود که در پرتو لایه‌های تفسیر است که امکان معناهای جدید را از متن ایجاد می کند.
 
وی اظهار داشت: این جایزه در سه گرایش تنظیم شده است، ابتدا داستان که برای همه ما اهمیت داشته و دارد، چرا که بخشی از رویش زبان فارسی ما مرهون داستان است. داستان زبان فرهنگ غیر رسمی ماست و می تواند زبان گفتگوی ما با جهان  باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه در ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، مسیر تولید داستان رو به افزایش بوده است.
 
وی افزود: از سال ٩٢ تا ٩٦ حدود ۹ هزار کتاب چاپ اولی داشته‌ایم و طی این پنج سال ۶ هزار مولف معرفی شده است. یعنی یک سوم کتاب‌های ۴۰ سال اخیر طی پنج سال اخیر چاپ شده است که نشان می‌دهد ما مسیر سریعی در داستان‌نویسی به طور عام و پنج سال اخیر به طور خاص داشته‌ایم.
 
صالحی در عین حال تصریح کرد: اینکه داستان‌نویسان جوان رو به افزایش هستند از ثمرات این سال‌هاست؛ ضمن این که بانوان جایگاه خاصی در این مسیر داشته‌اند و داستان به عنوان جانمایه هنری، همچنان می‌تواند محل توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به حوزه مستندنگاری گفت: دامنه این حوزه و مسئله بسیار فراخ است و گاهی کار داوری را سخت می‌کند، اما در مجموع مستندنگاری حوزه مهم و قابل توجهی برای شناسنامه‌سازی است.
 
صالحی ادامه داد: وقتی آثار و ده‌ها امر دیگر از شناسنامه خود دور می‌شوند، طبیعی است در مسیر الهام و تحریف قرار می‌گیرند. مستندنگاری یعنی شناسنامه‌دار کردن امور و حتما در حوزه مستندنگاری قدم‌های خوبی برداشته شده و اتفاقات حوزه خاطره‌نگاری دفاع مقدس حکایت این مسیر دارد، اما نیازمند میدان‌های جدید هستیم و هنوز نتوانستیم تجربه‌ها را مستندنگاری کنیم.
 
وی افزود: نقد ادبی، جوهره ادبیات است و از زمانی که ادبیات در تاریخ بشر آغاز شده همزاد او نقد ادبی بوده است. نقد ادبیات علاوه بر سنجش اثر ادبی به اتفاقات تازه‌ای هم منجر می‌شود که در پرتو لایه‌های تفسیر است که امکان معناهای جدید را از متن ایجاد می کند.
 
صالحی ادامه داد: جایزه جلال آل‌احمد در این سه ضلع در حال حرکت است و مثل هر جایزه‌ای نباید توقع داشت که همه امور را بر دوش بگیرد، اما در حوزه خود تلاش می‌کند بخشی از جریان پیشبری ادبیات را داشته باشد.

 

 

 

۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۰۵

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز