آسیب شناسی خطر سریال‌سازی در تلویزیون ؛

کارگردانان صاحب نام به شبکه نمایش خانگی کوچ می‌کنند!

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۴:۰۲:۰۰
کد خبر: ۷۹۴۷۷۲
کارگردانان صاحب نام به شبکه نمایش خانگی کوچ می‌کنند!
یادداشت: مجتبی احمدی

امروز شنیده شد بعد از حسن فتحی، سیروس مقدم، منوچهر هادی و... حالا حسین سهیلی‌زاده هم قرار است برای شبکه نمایش خانگی سریال "مانکن" را بسازد. اگرچه این اتفاق نشان از اقبال عمومی سریال‌های ایرانی در شبکه نمایش خانگی دارد اما زنگ خطری است برای تلویزیون که کارگردانان صاحب‌ نامش را می‌رود تا از دست بدهد.

بی‌شک بیزینس سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی با نگاهی به بازگشت سرمایه تولید می‌شود و در  حقیقت اگر سریال کشش لازم را به لحاظ جذابیت قصه، ساختار، بازیگری و ...نداشته باشد عملا نمی‌تواند با اقبال عمومی مواجه شود. در واقع سریال‌سازی در  شبکه نمایش خانگی به دو فاکتور کیفیت و جذابیت بستگی دارد و در صورتی که آثار تولید شده نتوانند با استقبال مخاطبان روبرو شوند قطع به یقین اثر با شکست در بیزینس و البته در  کارنامه تیم سازنده مواجه خواهد شد.

 یکی  از نکاتی  که در سریال سازی برای شبکه نمایش خانگی می‌تواند مد نظرباشد، بالا رفتن کیفیت و تمرکز و وسواس بیشتر تولیدکنندگان است و عملا می‌تواند به ارتقا سطح کیفی سریال‌سازی کمک کند اما فراموش نکنیم تلویزیون از این ماجرا می‌تواند متضرر شود اگر افرادی که در رسانه ملی صاحب اسم و رسم و جایگاه شده‌اند به خاطر شرایط موجود از جمله مسائل اقتصادی و خط قرمزها و ممیزی‌ها کم کم این مسئله باعث افت سریال‌ها  در تلویزیون و در  نتیجه به شکست تلویزیون در  مقابل نمایش خانگی منجر می‌شود.

به نظر می‌رسد  مدیران تلویزیون بایستی در این باب فکر چاره‌ای باشند. سریالی مانند "بانوی عمارت" نشان داد که تماشاگر تلویزیون از آثار موفق در  سیما استقبال می‌کند و علاقه‌مند است تا مخاطب آثار قوی در رسانه ملی باشد. اینکه امروز سریال "پایتخت" کماکان نقل محافل است نشان از این دارد که آثار موفق تلویزیون در فصول  مختلف از جمله مناسبت‌ها مورد توجه بوده و در حقیقت کار خوب در  تلویزیون هم دیده شده است.

حضور حسین سهیلی زاده در  شبکه نمایش خانگی برای ساخت سریال "مانکن"، حسن فتحی با "شهرزاد"، داوود میرباقری با "شاهگوش"  و "دندون طلا"، منوچهر هادی با "دل و عاشقانه" و این روزها سیروس مقدم با سریال "خواب زاده" زنگ خطری است برای رسانه ملی که باید آن را جدی بگیرد. بی‌شک اقدام اخیر تلویزیون در پرورش کارگردان‌های جوان حاصل همین یادآوری است؛ اما این سوال پیش می‌آید که چرا تلویزیون سرمایه‌های اصلی‌اش را که مدت‌ها برای آنها هزینه کرده است باید به دلایل مختلف از دست بدهد؟

چرا سریالی مانند "شهرزاد" نباید در  تلویزیون تولید شود؟

چرا سریال "خواب‌زاده" را سعید نعمت‌الله برای تلویزیون نمی‌‌نویسد؟ آیا "شاهگوش" نمی‌توانست در  رسانه ملی روی آنتن باشد؟

 آیا حسین سهیلی زاده که اصولا تلویزیونی ساز است و سلیقه مخاطب رسانه ملی را خوب می‌شناسد نمی‌تواند با سریال "مانکن" به تلویزیون برگردد؟

خبرگزاری برنا دلایل این کوچ را به زودی بررسی می‌کند.

97-05-c23-2349

139212131409214802263014

shahrzad-cast

hanieh-tavasoli-2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز