نمود تمایز بین «من» و «اکنون من» با آثار هومن بابایی‌زاد در «هزاران اکنون»

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۳:۰۷:۱۵
کد خبر: ۸۰۳۶۶۷
نمود تمایز بین «من» و «اکنون من» با آثار هومن بابایی‌زاد در «هزاران 
اکنون»
نمایشگاه آثار هومن بابایی‌زاد با عنوان «هزاران اکنون»، روز جمعه 28 دی‌ماه از ساعت 16 تا 20 در افتتاح شده و تا 10 بهمن‌ماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در نمایش کارهای این مجسمه‌ساز، با آثاری مواجه خواهیم شد که ساخت و ایده قابل تاملی را پی‌گیری می‌کنند، حجم‌های بابایی زاد در بستر تحلیلی یا به عبارت بهتر فرمالیسم قابل خوانش است.

هنرمند در بیانیه خود می‌گوید تمایز بین «من» و «اکنون من» می‌تواند در سه حالت نمود پیدا کند؛ اول هذیانی در لایه‌های امن، دوم زندانی ابدی به سمت نیستی و سوم اکنون ناب. 

در این بیانیه رگه‌های هیچ انگاری فعال و روانشناسی و ایده‌آل گرایی دیده می‌شود. 

اما در تحلیل فرم‌های بابایی‌زاد مخاطب شاهد ظهور موجوداتی ارگانیک است که در شاعرانگی هنرمند روندی رویاگونه را شکل داده است. این آثار به لحاظ ساخت و کیفیت فنی قابل قبول هستند که سویه‌ تکنیکی هنرمند را پدیدار می‌کند. از مختصات این کارنما استفاده از متریال‌های متفاوتی چون شیشه و فلز است. 

در خوانش فرمالیسم محور فرم معنادار است، اینکه تا چه حد وحدت فرمال در آثار هنرمند دیده می‌شود قابل نقد است. به‌واقع رگه‌هایی از دیدگاهی عقل‌گرایانه یا مفهومی در آثار دیده می‌شود. به‌خصوص در آثاری که دارای نام و مشخصات غیر شاعرانه هستند. اسامی مانند توهم آزادی در مقابل آثاری مانند نمود و فقط کمی تا هیچ و رویای کامل قرار می‌گیرد.

نام نمایشگاه دارای اشارات بینا متنی به نظرات روانشناسی جدید است. مفهوم «من» نزد متفکران معاصر چالش برانگیز و قابل تاملاست. به عبارتی زمان و مکان شاهد تولید من‌های متفاوتی است و انسان‌ها در موقعیت‌های متفاوت هویت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. همچنانکه هنرمند ما در آثارش رد پاهای متکثری از هنر مدرنیسم ارائه داده است. 

هومن بابایی‌زاد عضو انجمن مجسمه سازان ایران که نمایشگاههای متعددی در کارنامه خود به ثبت رسانده در بخش دیگری از بیانیه‌ خود اینچنین عنوان می کند: 

«این مجموعه را هزاران اکنون نام‌گذاری کرده‌ام. اکنونی که، فقط به معنای لغوی زمان نیست بلکه «اکنون ما» است، زمانی در قالب مکان که دنیای بیرون و درون در آن کنشگرند. پس اکنون من ساخته من نیست، موجودی مجرد است که «من انسان» تنها بخشی از آن است که الزاما مهمترین بخش هم نمی‌باشد.

این اکنون گاهی هزار فامی درخشان است، گاهی هذیان لایه‌های امن و گاهی زندانی که تا ابد در خود تکرار می‌شود و در پس این همه با حرکتی انتقالی به سمت نیستی شتابان است.

در این میان رویا جادوی شگفت انگیزی است که جرعه‌ای از آن می‌تواند لذت بودن مطلق را بچشاند. جادوی اکنون ناب.»

هومن بابایی زاد متولد سال ۱۳۵۴ و عضو انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران از سال ۱۳۸۴ است، آثار این هنرمند محصول یک اتفاق و دغدغه در زندگیست، استفاده از اشکال کروی و متریال هایی چون فلز و شیشه از مشخصه های کار وی در این مجموعه است.

این نمایشگاه در گالری شیرین واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک 5 برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید همه روزه به جز دوشنبه از ساعت 11 تا 19 به گالری مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز