رخدادهای فرهنگی سال ۹۷ (بهمن)؛

جشنواره فیلم فجر در راس هرم اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۲۰۸۸۲
جشنواره فیلم فجر در راس هرم اخبار
آنچه در بهمن سال 97 گذشت.

 نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۱۹ اعلام شدند

نامزدهای نهایی نود و یکمین دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در شاخه‌های مختلف اعلام شد و فیلم‌های «روما» و «محبوب» هر کدام در ۱۰ بخش نامزد کسب جایزه شناخته شدند.

فیلم «روما» به کارگردانی «آلفونسو کواران» به همراه «محبوب» ساخته «یورگس لانتیموس» در ۱۰ بخش از جوایز سینمایی اسکار ۲۰۱۹ نامزد کسب جایزه شدند و برای اولین بار در تاریخ جوایز سینمایی اسکار «پلنگ سیاه» به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی توانست نامزد اسکار بهترین فیلم شود.

پس از سال ۲۰۱۰ و فیلم «ببر خیزان اژدهای پنهان» ساخته «آنگ لی»، این اولین بار است که فیلم «روما» به عنوان یک فیلم خارجی در ۱۰ شاخه نامزد جایزه اسکار شده است. 

فیلم «مرز» ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی، به نمایندگی از سینمای سوئد در جوایز اسکار حضور داشت که در شاخه بهترین چهره پردازی نامزد کسب جایزه شده است. 

فیلم «روما» اولین فیلم از محصولات کمپانی نتفلیکس است که توانست در شاخه بهترین فیلم نامزد اسکار شود. 

سینمای لبنان که سال گذشته با فیلم «توهین» به کارگردانی «زیاد دوئیری» به جمع نامزدهای نهایی اسکار خارجی راه یافته بود، امسال برای دومین بار پیاپی با فیلم «کفرناحوم» ساخته «نادین لبکی» به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یافت. 

«پاول پالیکوفسکی» و «آلفونسو کوارون» به ترتیب برای دو فیلم خارجی «جنگ سرد» (لهستان) و «روما» (مکزیک) در دو شاخه بهترین فیلم و کارگردانی نامزد کسب جایزه شدند.

«پالیتزا آپاراسیو» بازیگر فیلم «روما» دومین بازیگر زنی است که برای اولین حضور مقابل دوربین در یک فیلم غیرانگلیسی نامزد کسب جایزه اسکار می‌شود. اولین بار «کاتالینا ساندینو مورنا» در سال ۲۰۰۴ برای بازی در فیلم «ماریا در کمال زیبایی» برای اولین تجربه بازیگری‌اش نامزد اسکار شده بود. 

در میان نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۱۹، نام هیچ سینماگر زنی در شاخه‌های بهترین فیلم و کارگردانی دیده نمی‌شود. 

اسکار سینمای سوئد برای سینماگر ایرانی

فیلم «مرز» ساخته علی عباسی شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم را از جوایز سالانه «گلدابگ» معروف به اسکار سینمای سوئد دریافت کرد.

در این رویداد سینمایی که به عنوان مهم‌ترین جایزه سینمای سوئد از سوی آکادمی فیلم این کشور برگزار می‌شود، فیلم «مرز» به کارگردانی علی عباسی موفق به کسب شش جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اصلی زن (او ملاندر)، بازیگر نقش مکمل مرد (ای رو میلونوف) و همچنین جوایز بهترین صدابرداری، چهره پردازی و جلوه‌های ویژه بصری شد.

فیلم «مرز» در جشنواره کن سال گذشته موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه کن شد و تحسین منتقدین را برانگیخت. ساخته این کارگردان ایرانی درباره دو موجود عجیب ومتفاوت با مشکلات کروموزومی است که یکی از آنها به سوی خیر و یکی به سوی شر تمایل دارد، فیلم در واقع درباره مشکلات افراد متفاوت در جامعه است.

«مرز» به عنوان نماینده سینمای سوئد در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار انتخاب شده‌ بود اما نتوانست به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یابد. البته این فیلم در شاخه بهترین چهره پردازی نامزد نهایی اسکار ۲۰۱۹ است.

داوران سودای سیمرغ فیلم فجر معرفی شدند

داوران بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری داوری آثار بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره را عهده‌دار هستند.

این داوران 22 فیلم بخش سودای سیمرغ و 3 انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر را داوری می‌کنند.

کاوه دیلمی درگذشت

کاوه دیلمی خواننده موسیقی ایرانی و از شاگردان بنان درگذشت.

کاوه دیلمی (متولد ۱۳۱۹) نوازندگی تار را از هوشنگ ظریف آموخت و در زمینه آواز شاگردی غلامحسین بنان بود.

سازندگان «تختی» از مسعود و پولاد کیمیایی عذرخواهی کردند

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «تختی» با عذرخواهی از مسعود و پولاد کیمیایی برای جایگزین شدن فیلم معکوس به جای فیلم خودشان در پردیس ملت تاکید کردند: نسخه کامل تختی توسط هیأت انتخاب دیده شده بود و یک مشکل فنی باعث تأخیر در نمایش آن در سالن رسانه‌ها شد.

 در حالی که اولین روز جشنواره از ظهر چهارشنبه دهم بهمن در پردیس ملت آغاز شده بود، نشست خبری آخرین سانس این روز ۴۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه شروع شد تا تأخیر در نمایش این فیلم با تأخیر در حضور عوامل برای نشست نیز همراه شود.

فیلم تختی جدیدترین ساخته تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تنگه ابوقریب، به گفته سعید ملکان و بهرام توکلی به دلیل مسائل فنی به دومین سانس نمایش برای اهالی رسانه در ساعت ۱۵:۳۰ نرسید و همین سبب شد فیلم معکوس پولاد کیمیایی که قرار بود ساعت ۲۱:۳۰ نمایش داده شود، جایگزین این فیلم شود که اعتراض این بازیگر و کارگردان را هم به خاطر بی‌برنامگی جشنواره درپی‌داشت.

البته ملکان از مسعود و پولاد کیمیایی و عوامل فیلم معکوس عذرخواهی کرد و گفت، اطلاع نداشته که فیلم معکوس جایگزین تختی شده است.

ارکستر ملی ایران برای جشنواره موسیقی فجر برنامه داد

ارکستر ملی ایران در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای قطعاتی از ایران و آذربایجان به روی صحنه می‌رود.

در اجرای افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر ملی ایران به مشاور هنری و رهبری فریدون شهبازیان و با حضور رهبر مهمان آقاوردی پاشایوف، رهبر ارکستر ملی آذربایجان قطعاتی از دو کشور را اجرا می‌کند.

این کنسرت در دو بخش ایرانی و آذربایجان برگزار می‌شود؛ در بخش ایران، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و اسفندیار قره باغی خواننده است؛ رهبر بخش دوم، آقاوردی پاشایوف با خوانندگی سمیر جعفراف است.

در این اجرا قطعات سرود گل اثر حسین دهلوی، پیروزی اثر همایون رحیمیان، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر اثر حسین دهلوی با تکنوازی سنتور علی عابدین، پیروزی خرمشهر و نوروز در سنگر اثر همایون رحیمیان نواخته می‌شود.

«جایزه کتاب سال» برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نیز بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور معرفی و تجلیل شدند.

آثار برگزیده سی‌ و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه) طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تالار وحدت در تهران معرفی شدند.

همسر علی نصیریان از دنیا رفت

همسر علی نصیریان (بازیگر قدیمی سینما و تئاتر ایران) از دنیا رفت و این هنرمند به سوگ همسرش نشست.

پدر کتابخانه ملی ایران درگذشت

هفدهم بهمن‌ماه، پنجاه‌ویکمین سالروز درگذشت «مهدی بیانی» است که علاه‌ بر کتاب‌های فراوان، کتابخانه ملی ایران را برای یک ملت به‌جا گذاشته است.

سرآغاز شکل‌گیری کتابخانه ملی ایران، جایی که امروز در خروجی بزرگراه شهید حقانی، خانه تعداد بسیاری کتاب قدیمی، خطی و مرجع شده است، به شهریورماه ۱۳۱۶ برمی‌گردد؛ زمانی‌که مهدی بیانی در مکاتبات خود با علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف آن دوران، تأسیس کتابخانه ملی ایران را برای رفع مشکل جا و فضای کتابخانه عمومی معارف پیشنهاد کرد، که مورد قبول قرار گرفت و با اقبال روبه‌رو شد.

پیش از آن بیانی ریاست کتابخانه عمومی معارف را بر عهده داشت.

حالا ۸۱ سال از آن روزها می‌گذرد؛ کتابخانه ملی نامی آشناست اما شاید تعداد کمی نام مهدی بیانی را شنیده یا به‌خاطر داشته باشند؛ نویسنده‌ای اهل همدان، پژوهشگری که استاد دانشگاه و کارشناس نسخه‌های خطی فارسی هم بود.

خدمات مهدی بیانی به فرهنگ و ادبیات ایران تنها به تاسیس کتابخانه ملی ختم نمی‌شود؛ او انجمنی هم برای حمایت و معرفی خوشنویسان و هنر خوشنویسی با نام «انجمن حمایت خط و خطاطان» تأسیس کرد. خودش نیز البته از خوشنویسان بود و به سبب تبحر در شناخت خطوط و نسخه‌ها به‌عنوان کارشناس نسخه‌های خطی و چاپی، با کتابخانه‌های ملی، مجلس شورای ملی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران همکاری می‌کرد.

فیلم نرگس آبیار رکورد دار نامزدی فیلم فجر

فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار رکورددار نامزدی کسب سیمرغ در جشنواره فیلم فجر شد.‌

پس از اعلام نامزدهای سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار با نامزدی در ۱۳ رشته، رکورددار نامزدی جوایز شد.

«شبی که ماه کامل شد» سیمرغ‌ها را بُرد

جشنواره‌ فیلم فجر با رکوردداری فیلم «شبی که ماه کامل شد» و اهدای سیمرغ مردمی به فیلم «متری شش و نیم» به سکانس پایانی رسید.

در مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر که شامگاه ۲۲ بهمن ماه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار شد، جمعی از مسئولان، مردم و هنرمندان حضور داشتند که در این برنامه علاوه بر تقدیر از ۲۳ آزاده دفاع مقدس، فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار بیشترین جوایز را گرفت.

«بفتا» جایزه بهترین فیلم سینمایی را به «روما» داد

مراسم اعطای جوایز هفتاد و دومین دوره جوایز سینمایی «بفتا» با اعطای بیشترین جوایز به «محبوب» برگزار شد و «روما» ساخته «آلفونسو کوارون» نیز برنده جوایز اصلی بهترین فیلم و کارگردانی شد.

فیلم «سوگلی» به کارگردانی «سورگس لانتیموس» که در ۱۲ شاخه از جوایز بفتا نامزد ۲۰۱۹ نامزد کسب جایزه بود در نهایت موفق به کسب ۷ جایزه از این رویداد سینمایی شد.

«اولیویا کولمن» که در این فیلم نقش اصلی را بازی رده بود، جایزه بهترین بازیگر زن سال و «ریچل وایز» نیز برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین نقش مکمل زن شد. «محبوب» (سوگلی) جوایز بهترین طراحی تولید، بهترین طراحی لباس و بهترین فیلمنامه اصلی را نیز به خود اختصاص داد.

همسر دکتر علی شریعتی درگذشت

پوران شریعت‌رضوی همسر مرحوم دکتر علی شریعتی که در بیمارستان بستری بود، امروز جمعه درگذشت.

پیکر پوران شریعت‌رضوی در امامزاده عبدالله و در کنار مزار برادرش مهدی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا، سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر ۳۲ به خاک سپرده خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز