مصاحبه هفته؛

تحلیلی بر فروش فیلم‌های نوروز ۹۸

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۸:۲۴:۵۷
کد خبر: ۸۳۲۶۳۸
تحلیلی بر فروش فیلم‌های نوروز ۹۸
آنتونیا شرکا از دلیل شکست فیلم سینمایی «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی گفت و اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دیگر فرمول تکراری مسعود ده‌نمکی در گیشه نتیجه بخش نیست.

آنتونیا شرکا منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی» همراه با فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» که مختص نوروز نبود اما در ایام نوروز اکرانش ادامه داشت فیلم‌های خوبی بودند که اکرانشان در این روزها اتفاق خوبی بوده و از آنجا که افراد بیشتری در روزهای عید فرصت برای رفتن به سینما پیدا می‌کنند دیدن فیلم‌هایی که ارزش هنری و محتوایی دارند می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد.

شرکا خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» با وجود همه انتقادهایی که نسبت به آن وجود دارد فیلم نسبتاً خوب و خوش ساختی است که با روایت درست که داستانش را خوب تعریف می‌کند می‌تواند برای مخاطبان اثری جذاب باشد. شاید نسبت به واقعی بودن قصه‌ای که این فیلم روایت می‌کند شبهه‌هایی وجود داشته باشد و نقدهایی مثل این موضوع که فیلمساز نگاهی یک سویه به شخصیت تختی داشته بر فیلم وارد باشد اما تختی شخصیتی است که نسل امروز باید با آن آشنا بوده و او را بشناسد با وجود اینکه فیلم بهرام توکلی خیلی گل درشت به این شخصیت پرداخته و او را کاملاً بی نقص و به شکلی غلو شده بزرگ نشان داده فیلم «غلامرضا تختی» اثر نسبتاً مناسبی است.

وی افزود: من فیلم‌های «چهار انگشت» و «رحمان 1400» را هنوز ندیده‌ام و درباره این فیلم‌ها نمی‌توانم نظری بدهم اما طبق عادت هر سال انتظار می‌رود که فیلم‌های کمدی در اولویت فیلم‌های اکران نوروزی باشند و معمولاً این فیلم‌ها، آثار پر فروش نوروز هستند که به هر حال جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان پیدا کرده‌اند. من به هیچ‌وجه مخالف سینمای کمدی نیستم اما سال‌ها است که شاهد فیلم‌های کمدی ضعیفی هستیم که صرفاً برای فروش ساخته شده و از فرمول‌هایی استفاده می‌کنند که در گیشه به نتیجه رسیده و با کمترین خلاقیت ساخته و به هدف خود نیز می‌رسند.

این منتقد تصریح کرد: به عنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که معمولاً در فیلم‌های کمدی فیلمبرداری در خارج از کشور و استفاده از برخی بازیگران تضمین‌کننده فروش بوده و ما شاهد ساخت فیلم‌های بسیاری به این شکل هستیم. وجود فیلم‌های کمدی در سینمای کشور  با وجود اینکه شاید مورد پسند افراد بسیاری نباشد مسأله‌ای گریزناپذیر است و هر سینمایی نیاز به ژانرهای مختلف دارد اما مشکل من در واقع فیلم‌های سخیفی است که سطح سلیقه مخاطبان را به شدت تنزل می‌بخشند.

شرکا در ادامه اظهار داشت: در سینمای ایران ما شاهد فیلم‌های کمدی بسیار خوبی نیز بوده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» اشاره کرد که در دوران جنگ ساخته شد و با وجود اینکه یک اثر کمدی است مضامین و محتوای بسیاری دارد که هر مخاطبی وجود یک تفکر در بطن اثر را حس می‌کند و در عین حال از دیدن آن نیز لذت می‌برد. همچنین فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» نیز یک کمدی خوب بود که در زمان اکران با استقبال مخاطبان مواجه شد. مطمئناً کمدی یکی از ژانرهای مهم سینما است اما در سینمای ما متأسفانه تنها به ژانری برای فروش از طریق فرمول‌های تکراری تبدیل شده است.

این منتقد درباره شکست فیلم سینمایی «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در گیشه گفت: فارغ از اینکه سینمای مسعود ده‌نمکی مورد علاقه من نیست و فیلم جدیدش را نیز ندیده‌ام اما با توجه به شکستی که «زندانی‌ها» در گیشه با آن مواجه شده می‌توان به این نتیجه رسید که دیگر فرمول‌های مسعود ده‌نمکی جواب نمی‌دهد و او اگر توانایی دارد باید آن را نشان دهد و به سراغ ایده‌ها و فرمول‌های دیگری برای تصاحب گیشه برود.

وی افزود: مطمئناً فروش هر فیلم باعث خوشحالی است چرا که با فروش بالا اقتصاد سینما دچار رونق خواهد شد، زمانیکه فیلم‌های مسعود ده‌نمکی با فروش بسیار خوبشان گیشه‌های سینما را تصاحب می‌کردند بسیاری از اهالی فرهنگ به خاطر اینکه چنین فیلم‌های ضعیفی با چنین فروشی مواجه می‌شوند ناراحت می‌شدند چرا که ده‌نمکی به موضوعاتی می‌پرداخت که هیچکس اجازه رفتن به سراغ این ایده‌ها را نداشت اما او تنها به واسطه بکر بودن ایده‌ها و موضوع فیلم‌هایش به فروش بسیار خوبی می‌رسید مشخص است که دیگر فرمول تکراری این فیلمساز نتیجه‌بخش نیست.

شرکا در پایان گفت: از اینکه فیلمی چون «متری شیش و نیم» با فروش بسیار خوبی روبرو شده بسیار خوشحالم. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» اثری ارزشمند و قابل تأمل است و برای سعید روستایی در آینده موفقیت‌های بیشتر با فیلم‌های بهتری را آرزو می‌کنم.

نظر شما