بررسی حضور بازیگران در عرصه کارگردانی؛(بخش ششم)

تهیه کنندگان با ریسک پذیری بازیگران را در کارگردانی حمایت می‌کنند

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۳۴۲۵۰
تهیه کنندگان با ریسک پذیری بازیگران را در کارگردانی حمایت می‌کنند
امیرعباس پیام می گوید تهیه‌کنندگان ریسک پذیر باشند و بازیگرانی که علاقه‌مند به حضور در عرصه کارگردانی هستند را حمایت کنند.

امیرعباس پیامT نویسنده، طراح ایده و بازیگر سینما و تلویزیون است که در آثاری چون «مامور بدرقه»، «آنام» و «در حاشیه 2» خوش درخشید. او به تازگی سریال مناسبتی «زوج یا فرد» را همراه با علیرضا نجفزاده نوشته است که این سریال توانست در نوروز با استقبال قابل توجه مردم روبه‌رو شود.

این نویسنده در گفتگو با خبرنگار برنا در مورد حضور بازیگران در عرصه کارگردانی گفت: ما نویسندگان زمانی که می‌خواهیم کاری را تولید کنیم وقتی بحث به کارگردانی می‌رسد به شدت با کمبود آن مواجه هستیم، چه در حیطه طنز چه ملودرام. متاسفانه کارگردان خوب خیلی کم داریم، به‌طوری که به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. در هر کشوری سالانه 7 تا 8 کارگردان وارد کار می‌شوند اما در کشور ما متاسفانه این اتفاق نیفتاده. بنابراین به شدت موافق این هستم که نیروهای جدید چه فیلمنامه نویس و چه بازیگر وارد این عرصه شوند. حتی بسیار مشتاق هستم شرایطی برای فیلمنامه نویسان فراهم شود که بتوانند خودشان را در این عرصه نشان دهند. من مطمئنم افراد صنف ما خیلی بهتر از هرکس می توانند کارگردانی کنند.

وی ادامه داد: بازیگران زیادی داریم که وارد این عرصه تخصصی شدند و توانستند بسیار موفق عمل کنند. مجید صالحی، سعید آقاخانی، رضا عطاران، مهران مدیری و... از جمله این افراد هستند. ناگفته نماند درصدی از این بازیگران هم هستند که  نمی توانم نام ببرم، افرادی که بدون هیچ سوادی وارد این عرصه شدند و به راحتی با یکی، دو کار ضعیف حذف شدند.

امیرعباس پیام ضمن اشاره به دو عامل مهم برای تحقق این امر، بیان داشت: این اتفاق نیاز به یک ساز و کار خاص و مشخصی دارد. به این صورت که در ابتدا باید این افراد مستعد شناسایی شوند تا هر کسی نتواند وارد این حیطه شود و پس از این امر، باید حمایت هایی صورت گیرد که این افراد بتوانند در یک مسیر هموار کار کنند و استعدادهای خود را نشان دهند.

برای انجام این کار در وهله اول مدیران سازمان باید این فضا را ایجاد کنند.عامل اساسی و مهم دیگر تهیه‌کنندگان هستند. متاسفانه تهیه‌کنندگان ما ریسک پذیر نیستند. فقط به بعد مالی ماجرا نگاه می کنند و ترجیح می‌دهند یک کار بی دردسر انجام دهند. معمولا این نوع تهیه کنندگان سراغ کارگردانانی می روند که تمام آثارشان ضعیف بوده، دلیلش هم این است که فقط می‌توانند کار را جمع کنند.

امیرعباس پیام نقش تهیه کنندگان در حمایت از کارگردانان تازه کار را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: برای مثال من نوعی اگر بخواهم وارد این کار شوم قطعا نیاز به حمایت تهیه کننده دارم تا  اعتماد به نفس این کار را به دست بیاورم.

پیام با اشاره به یک نمونه تهیه کننده موفق در خصوص تحقق این ماجرا گفت: مهران مهام از تهیه کنندگانی هست که با کارگردانان بسیار موفقی مثل رضا عطاران، سعیدآقاخانی، برزو نیک‌نژاد، علیرضا نجف‌زاده و... توانستند برای تلویزیون مخاطب بیاورند. این، ریسک پذیری مهران مهام را نشان می‌دهد که پای این ماجرا ایستاده و حمایت کرده، اما عموما ما این حمایت را از سوی تهیه کنندگان نمی بینیم و به همین خاطر دچار این مشکلات امروزی شدیم.

نویسنده سریال پرمخاطب «آنام» در پایان ضمن موافقت با حضور بازیگران و حتی فیلمنامه نویسان در عرصه کارگردانی گفت: این موضوع یک آزمون و خطاست. اتفاقا رخ دادن این کار باعث می شود به کارگردانانی که  بی انگیزه هستند تلنگر وارد شود و به خود بیایند که اگر به خود نجنبند عرصه برایشان تنگ می‌شود و ممکن است جای‌شان را افراد بهتر بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز