به بهانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب؛

کتاب ارزان هم بود کسی نمی خرید چه برسد به الان!

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۷:۴۱
کد خبر: ۸۳۷۶۴۶
کتاب ارزان هم  بود  کسی  نمی خرید چه برسد به الان!
کوروش تهامی می گوید: متاسفانه زمانی که کتاب ارزان هم بود مردم نمی خریدند چه برسد الان که با این شرایط اقتصادی بسیار گران شده است. مسئولین و دولت باید برای سامان بخشیدن به این اوضاع و احوال نامناسب، سیاست هایی را اجر کنند.

کوروش تهامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد میزان مطالعه خود در طول هفته گفت: میزان مطالعه من در هفته بستگی به اینکه چقدر درگیر کار هستم، دارد. اگر پروژه کاری طوری باشد که کل هفته مشغول باشم، ممکن است کمتر، اما وقت هایی که آزادترهستم حتما زمانی را به مطالعه کتاب اختصاص می دهم. با توجه به این شرایط نمی توانم به زمان خاصی اشاره کنم چون مستقیما به کارم مربوط می شود. برای مثال مواقعی که شب کار هستیم از ظهر تا صبح فردا درگیر کار می شویم و هیچ فرصتی حتی برای استراحت کردن هم پیدا نمی کنیم. به هر حال تلاش می کنم هر وقت زمان خالی دارم حتی شده یک مطلب خاص را در اینترنت جستجو کنم و بخوانم، این کار را حتما انجام می دهم.

تهامی با اشاره به زمان و نام آخرین کتابی که خوانده است، افزود: من معمولا عادت دارم همزمان چند کتاب را با هم مطالعه کنم؛ یعنی با توجه به فراخور زمانی که دارم یک موضوع را انتخاب می کنم و پیرامون آن، کتاب های متفاوتی را مورد مطالعه قرار می دهم. اخیرا داستان های شاهنامه و کتابی مشتمل بر داستان های کوتاه آمریکای لاتین را مطالعه کرده ام. اکثر اوقات پیش می آید در یک زمان خاصی دنبال موضوعی می روم، بنابراین تلاش می کنم کتاب هایی را انتخاب کنم که مربوط به آن باشد و کاملا پرونده آن موضوع را در ذهنم ببندم.

هر کتابی ارزش خواندن ندارد

کوروش تهامی معتقد است هر کتابی ارزش خواندن ندارد و خودش همیشه به دنبال این بوده کتاب هایی را بخواند که بر بار دانشش بیفزاید. او در همین رابطه گفت: اصولا از دوران جوانی اصلا اهل رمان نبودم، اگر هم مجذوب کتاب های این چنینی می شدم مثلا کتاب کوری و بادبادک باز را انتخاب می کردم و می خواندم. در دوره ما معمولا یک رمانی مد می شد و آن را دست همه می دیدیم، من همیشه دو یا سه ورق اول را می خواندم اگر می دیدم عادی و معمولی است اصلا دنبال نمی کردم و ترجیح می دادم وقتم را صرف خواندن کتاب های دیگر مثلا مجموعه شعر کنم. یادم هست در آن دوران جوانی«هشت کتاب» سهراب سپهری را در یک روز خواندم، یا شعرهای آقای شاملو، فروغ فرخ زاد و حتی شعرهای کهن را همیشه به خاطر علاقه ای که داشتم مطالعه می کردم. معمولا وقتم را صرف چیزی می کنم که باری به اندوخته هایم اضافه کند، وگرنه برای وقت گذراندن نه فیلمی را نگاه می کنم و نه کتابی را می خوانم.

کتاب صوتی عامل افزایش میزان مطالعه در جامعه

بازیگر سریال «زیر تیغ» با اشاره به اینکه کتاب صوتی در این روزگار پر مشغله می تواند کمکی به افزایش مطالعه در جامعه کند، بیان داشت: من یکی دوبار گویندگی کتاب صوتی برای بچه ها انجام دادم و به نظرم کار بسیار دلنشینی است. البته بستگی به اجر و لحن شخص گوینده دارد. به شخصه خودم تا حالا خیلی پیش نیامده این مدل کتابخوانی را دنبال کنم مگر اینکه به صورت موردی دوستانم معرفی کرده باشند یا قسمت هایی از کتابی را اتفاقی شنیده باشم و خوشم بیاید. به نظرم در جامعه الان که افراد از کتاب خواندن دوری می کنند و حوصله آن را ندارند، کتاب صوتی می تواند در بالا بردن سطح مطالعه کمک کند. این روزها آدم ها بیشتر زمان خود را مشغول کار با موبایل و تبلت هستند، کتاب صوتی فرصتی است تا افراد در زمان بیکاری خود به جای اینکه کتابی را بخوانند گوش دهند.

وی در همین رابطه افزود: البته قبول دارم حس و حال خواندن یک کتاب بسیار متفاوت با گوش دادن به آن است. زمانی که انسان کتاب را در دست می گیرد و آن را با چشمانش می خواند، در ذهن یک کندوکاوی ایجاد می شود که اگر آدمی پیگیر باشد، آن را با ادبیات محشور می کند. مثلا ممکن است فرد حین خواندن کتاب، با عباراتی برخورد کند که معنی یا تلفظ آن را نمی داند، همین باعث می شود دنبال آن کلمه برود و مطالب جدیدتری را هم یاد بگیرد و بر دامنه لغاتش بیفزاید.

تبدیل فضای مجازی به یک محیط آسیب زا برای کتاب نخوان ها

کوروش تهامی فضای مجازی را یک آفت برای کتاب نخوان ها می داند که در باره همین موضوع گفت: متاسفانه مردم کشور ما اهل مطالعه نیستند و در همه زمینه ها فقط به چیزهایی که می شنوند بسنده می کنند، به همین دلیل است که همیشه بزرگترین ضربه ها را متحمل شدند. تعدادی از مردم هم که اهل مطالعه هستند زمانی که به اولین منبع دست پیدا می کنند دیگر دنبال مطالب بیشتر نمی روند که این اصلا کافی نیست. برای فهمیدن، درک کردن، اثبات یک موضوع باید تحقیق، پژوهش و مطالعه بسیار صورت گیرد. اکنون در فضای مجازی هر کسی به خودش اجازه می دهد راجع به موضوعات خاص فکت هایی را صادر کند، این مسئله برای افرادی که عمیق نگاه نمی کنند می تواند بسیار آسیب زا باشد، چون قریب به اکثر ما مردم ایران اهل تحقیق و مطالعه عمیق نیستیم و تصور می کنیم همه چیز سهل الوصول است.

دولت افزایش کتابخانه ها را باید در دستور کار قرار دهد

این بازیگر با اشاره به تاثیر افزایش قیمت کتاب در میزان مطالعه مردم گفت: متاسفانه زمانی که کتاب ارزان هم بود مردم نمی خریدند چه برسد الان که با این شرایط اقتصادی بسیار گران شده است. یادم است زمانی که دانشجو بودیم ساعت ها در کتابفروشی ها دنبال کتاب می گشتیم و پیدا نمی شد، برای مثال همین «هشت کتاب» سهراب سپهری در اوایل دهه هفتاد واقعا کمیاب بود اما الان در هر کتابفروشی در قطع های مختلف وجود دارد اما کسی نیست که بخرد. ما حتی مجبور بودیم نمایشنامه های کلاسیک را چند برابر قیمت روی جلد بخریم فقط برای اینکه آن درس را بخوانیم و پاس کنیم. دولت و کسانی که مسئول امر هستند قطعا می توانند با ایجاد سیاست گذاری های درست به این اوضاع و احوال نامناسب کتاب سامان دهند. برای مثال یکی از راهکارها ایجاد کتابخانه در هر ناحیه و منطقه است به طوری که هر شهروند امکان این را داشته باشد در کوتاه ترین زمان به آن دسترسی پیدا کند. الان من شنیده ام یک مرکز خرید بزرگ به نام «ایران مال» ایجاد شده که یک کتابخانه مجهزا و بزرگ دارد. متاسفانه استفاده ای که افراد از این کتابخانه دارند این است با آن عکس می گیرند. به جای اینکه آگاهی خود را افزایش دهیم دنبال بالا بردن تعداد عکس هایمان هستیم تا در مواقع لزوم از آنها در صفحه های اینستاگراممان منتشر کنیم.

در برترین شرایط فرهنگی قرار داریم

کوروش تهامی کتاب خواندن و روی آوردن به کتابخوانی را راه بازگشت به تمدن و فرهنگ ایرانی دانست و اظهار داشت: متاسفانه جایگاهی که مردم ایران برای خودشان درست کردند اصلا مناسب و در شان آنها نیست. قبول دارم موقعیت اقتصادی فشار می آورد، اما اگر ما خودمان حواسمان به خودمان نباشد فاجعه فرهنگی رخ می دهد. قبول دارم سیاست گذاران باید سیاست هایی را اجرا کنند که به مردم فشار نیاید اما خود ما مردم هم می توانیم جلوی بسیاری از اتفاقا بد را بگیریم، چرا باید روزهای بارانی و برفی کرایه ها افزایش داشته باشد؟ چرا وقتی برف سنگین در تهران آمده بود، از فرودگاه امام خمینی (ره) تا تهران مبلغ های پیشنهادی به مسافران 1 میلیون تومان بود؟ بیاییم قبول کنیم این مسائل خارج از حیطه سیاست گذاران است و خود ما مردم هستیم که عامل رخ دادن این اتفاقات هستیم. فقط  می توانم بگویم این راهی که ما در پیش گرفتیم راهش نیست. فرهنگ الان ما آن فرهنگی نیست که سال ها پیش به آن می نازیدیم، وقتی وارد جامعه می شویم یا موبایلمان را مشاهده می کنیم خلا فرهنگ ایرانی کاملا حس می شود. من معتقد هستم کم مطالعه کردن عامل این فقر فرهنگی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز