حضور خانه کتاب در نمایشگاه کتاب ؛

از حرف های ناتمام تا نمایش کتاب‌های منتخب جشنواره‌های کتاب ایران

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۳:۰۹:۱۸
کد خبر: ۸۳۷۷۹۱
از حرف های ناتمام تا نمایش کتاب‌های منتخب جشنواره‌های کتاب ایران
​موسسه خانه کتاب با هدف دیدار با اهالی قلم، گفت‌و‌گو با ناشران، تعامل با نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه نشر، برگزاری نشست‌های تخصصی، ارائه جدیدترین آثار منتشر شده از سوی خانه کتاب، جمع آوری کتاب و اقلام فرهنگی برای مناطق سیل زده و ... با بخش های مختلفی همچون سالن کارنامه نشر، خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خدمات اهل قلم و غرفه پویش اهدای کتاب به مناطق سیل زده و... در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، غرفه خانه کتاب در این دوره از نمایشگاه میزبان اهالی قلم، ناشران، نویسندگان، ویراستاران، مترجمان و تصویرگران و انجمن های مختلف حوزه نشر است تا به بحث و تبادل نظر در موضوعات مختلف حوزه نشر و بررسی مشکلات صنفی بپردازند. همچنین انجمن های مختلف حوزه نشر که با خانه کتاب تفاهم نامه دارند می توانند با حضور در این غرفه به  نقد و بررسی کتاب های حوزه تخصصی خود بپردازند.

برنامه «حرف های ناتمام» یکی از بخش های ویژه فعالیت خانه کتاب در نمایشگاه است که طی آن تصاویر بیش از ۳۰ اهل قلم فقید که در سال گذشته فوت کرده اند، در غرفه خانه کتاب در معرض نمایش قرار می گیرد. همچنین از خانواده و دوستان این درگذشتگان دعوت شده تا با حضور در غرفه خانه کتاب به معرفی و بررسی کتاب های آنها بپردازند. همچنین فتوکلیپی از این درگذشتگان از سوی روابط عمومی خانه کتاب برای انتشار در فضای مجازی و پخش در غرفه تهیه و تدوین شده است.

همچنین، نشست هایی با حضور اصحاب قلم و مسئولان فرهنگی با هدف طرح دغدغه های حوزه نشر و رساندن این دغدغه ها به گوش مسئولان برای استفاده در تصمیم گیری ها برگزار می شود.

همچنین در این غرفه کتاب های منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب عرضه می شود.

غرفه مؤسسه خانه کتاب در سی‌و‌ دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، واقع در مصلای امام خمینی‌(ره)، شبستان اصلی، ابتدای در شماره ۱۳ میزبان اهالی قلم، نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی سراسر کشور است.

خدمات اهل قلم

از دیگر خدمات موسسه خانه کتاب در این دوره از نمایشگاه می توان به خدمات اهل قلم اشاره کرد. بن کارت الکترونیکی خرید کتاب مطابق آیین نامه جدید که با مشورت گروه ها و انجمن های مختلف تدوین شده است، در اختیار اهالی قلمی که واجد دریافت بن هستند، قرار می گیرد.

محل ارائه خدمات اهل قلم در انتهای نیم طبقه دوم شبستان قرار دارد.

سالن کارنامه نشر

سالن کارنامه نشر۹۷ یکی دیگر از فعالیت های موسسه خانه کتاب در نمایشگاه کتاب است. این سالن یک بخش تخصصی است که مراجعه کنندگان آن دو گروه کتابخوانان و کتابشناسان حرفه ای و فعالان حوزه نشر، مدیران ارشد، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، اندیشمندان، خبرنگاران و رسانه ها هستند که می توانند با استفاده از این سالن اطلاعات جامعی از وضعیت صنعت نشر در سال گذشته و چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کسب کنند.

این سالن، نمایشگاه بزرگی از کتاب های منتشر شده چاپ اول سال ۱۳۹۷به جز کتاب های آموزشی است که تعداد آنها بالغ بر ۳۳هزار عنوان می رسد. در این سالن، کتاب های چاپ اول به صورت موضوعی در ۱۰ردیف دیویی به علاوه کتاب های کودک در معرض نمایش قرار می گیرند که محتوای اصلی سالن کارنامه نشر را تشکیل می دهد. این محتوا به صورت یک صفحه جست و جوی کتاب در سایت خانه کتاب با عنوان «کارنامه نشر مجازی» نیز راه اندازی شده است.

هچنین در سالن کارنامه نشر، کتاب های منتخب جشنواره های کتابی سال ۱۳۹۷ که در حدود ۵۱۵ عنوان کتاب از ۲۳ جشنواره کتابی است در معرض نمایش قرار می گیرد. اطلاعات این کتاب ها در قالب کتاب«کتابشناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره های کتابی ایران سال۱۳۹۷» منتشر شده است که در این نمایشگاه عرضه می شود.

از دیگر فعالیت های سالن کارنامه نشر، ارائه آمار و اطلاعات وضعیت نشر کشور در سال گذشته و در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی است که این آمار در قالب بنرهایی در ابعاد بزرگ و همچنین به صورت «کتابچه آمار نشر» و کتاب «چهل سال آمار نشر» عرضه می شود.

در سالن کارنامه نشر خدمات اطلاع رسانی در سه سطح انجام می شود؛ بر اساس اطلاع رسانی جامع نشر، یک ایستگاه اطلاع رسانی عمومی نمایشگاه در سالن مستقر خواهد شد. همچنین، اطلاع رسانی مکمل از سوی کارشناسان کارنامه نشر می تواند به مراجعه کنندگان در تهیه کتاب از نمایشگاه  کمک کند. سطح سوم، اطلاع رسانی جامع صنعت نشر شامل بانک های اطلاع رسانی خانه کتاب است که اطلاعاتی فراتر از نمایشگاه در آن عرضه می شود.

نمایشگاه آثار منتخب جشنواره ملی کارتون وکاریکاتور با موضوع کتاب و نمایشگاه «یادگار ماندگار» شامل عکس های پیشکسوتان اهل قلم نیز در سالن کارنامه نشر برپا می شود.

سالن کارنامه نشر در نیم طبقه دوم شبستان واقع است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب در ایران به عنوان پاتوق اهالی قلم برای طرح مسائل و دغدغه های فرهنگی در  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد.

 

 این خبرگزاری تخصصی با رویکرد انتقادی برای رفع موانع و مشکلات حوزه نشر به پوشش خبری اخبار نمایشگاه کتاب، برگزاری نشست های تخصصی در حوزه چاپ و نشر، گفت و گو با ناشران، نویسندگان، کتابفروشان و ...می پردازد.

 خبرگزاری کتاب ایران با انتشار اخبار و رویدادهای حوزه نشر در بخش های مختلف کودک و نوجوان، مدیریت کتاب، جهان کتاب، ادبیات، علوم انسانی و..  به دنبال اجرای سیاست ترویج کتاب و کتابخوانی است. 

غرفه خبرگزاری کتاب ایران در حیاط شبستان، روبه روی تشریفات واقع شده است.

پویش سراسری اهدای کتاب به مناطق سیل زده کشور

موسسه خانه کتاب در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «با هم کتاب مهربانی را ورق می زنیم» پویش سراسری اهدای کتاب به مناطق سیل زده کشور را با همکاری رادیو فرهنگ، انجمن نویسندگان کودک، نوجوان و شبکه گروه های مروج کتابخوانی، دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان راه اندازی کرده است. در این پویش کتاب ها و اقلام فرهنگی پس از جمع آوری، طبقه بندی و به مناطق سیل زده کشور ارسال می شود.

غرفه این پویش در حیاط شبستان، روبه روی تشریفات واقع شده است.

همچنین، علاقمندان می توانند خارج از نمایشگاه، کتاب‌های اهدایی خود را به نشانی تهران، میدان هفتم تیر، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان فجر، نبش کوچه کیهان، ساختمان فجر، واحد توزیع و امور مشترکین موسسه خانه کتاب ارسال کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۳۱۸۶۵۳ تماس بگیرند.

برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله»

شبکه رادیویی گفت و گو با همکاری موسسه خانه کتاب ویژه برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» را در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، روی آنتن می برد.

این برنامه به تهیه کنندگی فرهاد دهنوی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰از رادیو گفت و گو به صورت زنده بر روی موج FM ردیف  ۱۰۳.۵پخش می شود. غرفه این برنامه رادیویی در حیاط شبستان رو به روی تشریفات قرار دارد.

سی و دومین دروه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از چهارشنبه، ۴ اردیبهشت ماه با شعار «خواندن توانستن است» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود و فعالیت آن تا ۱۴ اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ ادامه دارد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز