باشگاه موسیقی ارسباران ارائه می دهد؛

نشست آیین آواز با تجلیل از یک خواننده جوان برقرار است

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۴:۵۵
کد خبر: ۸۳۸۷۶۴
نشست آیین آواز با تجلیل از یک خواننده جوان برقرار است
سی‌و سومین نشست ماهانۀ آیین آواز که از ساعت 18 سه‌شنبه 10 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود به بزرگداشت بامداد فلاحتی آوازخوان جوان اختصاص خواهد داشت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا؛ سیدحسین فلاحتی (پدر بامداد فلاحتی) در سی‌و‌سومین نشست ماهانۀ آیین آواز به سخنرانی و سپس خوانندگی می‌پردازد. این برنامه که از ساعت 18 سه‌شنبه 10 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود به بزرگداشت بامداد فلاحتی آوازخوان جوان اختصاص خواهد داشت. کاری کم‌سابقه که می‌تواند به اثرگذاری بیشتر سلسله نشست‌های آیین آواز در بین اهل موسیقی و آواز بی‌انجامد، چراکه تا کنون رسم بر این بوده است که بیشتر از هنرمندان مسن، بازنشسته یا حتی درگذشته تجلیل شود و معمولاً در این میان جای بزرگداشت هنرمندان شایسته و توانمند جوان خالی بوده است.

در نشست اردیبهشت‌ماه آیین آواز و در خلال این بزرگداشت ابتدا خود سیدمرتضی (بامداد) فلاحتی به همراه کارشناس مجری برنامه دربارۀ شیوۀ شخصی این خواننده در آواز صحبت خواهد کرد. در ادامه نیز فلاحتی آوازی را برای حاضران در ارسباران اجرا می‌کند.

همچنین سیدحسین فلاحتی پدر بامداد، کسی که شاید بیشترین نقش را در کشف و پرورش استعداد هنری فرزندش ایفا کرده درباره سیر تکمیل مراحل آموختن و رشد و سپس ارائه هنر بامداد سخن خواهد گفت. سیدحسین فلاحتی که خودش از خوانندگان قدیم شهر یزد است در ادامه آوازی را هم در مراسم تجلیل از فرزندش اجرا خواهد کرد. قرار است سیاوش اسماعیلی با سازهای سه‌تار و عود، مهدی نظام‌دوست با کوزه و دف، میلاد بیات با کمانچه و رامتین اسماعیلی با سنتور صدای سیدحسین فلاحتی را همراهی کنند.

بامداد فلاحتی که قرار است در نشست آیین آواز مورد تجلیل قرار گیرد، متولد هفتم تیرماه ۱۳۶۱ یزد و فارغ‌التحصیل رشته سرامیک صنعتی، کارشناس موسیقی و همچنین دانش‌آموختۀ رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر جهاد دانشگاهی است. او آواز به همراه نوحه‌خوانی و در کل خوانندگی را از دوران کودکی با پدرش سیدحسین فلاحتی آغاز کرده که تا به امروز هنوز ادامه دارد. وی دوره مقدماتی ساز تمبک را نزد مهدی مثنوی شروع و دوره عالی را نزد محمد اسماعیلی به پایان رسانید. ساز سه‌تار را هم با اصغر حسینی در یزد شروع کرد و با زنده‌یاد جلال ذوالفنون ادامه داد تا اینکه خوانندۀ گروه ذوالفنون شد. از آن پس، آداب صحنه، تواضع و فروتنی، راه و روش درست زندگی کردن و از همه مهمتر بی‌نیازی - در عین نیازمند بودن - را از ایشان آموخت و توانست به مدت ۷ سال در کنار مرحوم ذوالفنون، اجرای کنسرت‌هایی را در فستیوال‌ها و جشنواره‌ها کسب تجربه کند و تورهای مشترک زیادی را در داخل و خاج از کشور با آن هنرمند بی‌ادعا داشته باشد. بامداد، دوره صداسازی و سلفژ را با زنده‌یاد پرویز مشکاتیان و دوره مقدماتی را با حمیدرضا نوربخش شروع کرد. ردیف آوازی و دستگاهی با روایت‌های چند استاد از جمله عبدالله دوامی، محمود کریمی، حسین طاهرزاده را نزد زنده‌یاد احمد ابراهیمی، محسن کرامتی، مهدی فلاح، صدیف و همچنین شیوه آوازی مکتب اصفهان به شیوه استادان تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، سیدرحیم اصفهانی را هم در محضر زنده‌یاد دکتر حسین عمومی درک کرد. در این میان از آشنایی با فریدون شهبازیان - رهبر ارکستر ملی ایران - استفاده برده و دورهای مقدماتی آهنگسازی ارکسترال را فرا گرفته که تا به امروز هم شاگردی‌اش ادامه دارد.

بامداد فلاحتی همچنین سابقه برگزاری کنسرت‌هایی را با گروه‌های حرفه‌ای فراوانی در داخل و خارج از کشوراز جمله قونیه، آنکارا و استامبول، هندوستان، تاجیکستان، ارمنستان، دوبلین، چک، قزاقستان، روسیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا داشته است. آثاری که از بامداد فلاحتی تا به حال منتشر شده شامل حدود ۴۰ اثر تک‌ترک (تک‌آهنگ) ساختۀ آهنگسازان مختلف برای صدا و سیما و همچنین آلبوم‌های سیم آخر، باز باران، بی من مرو، آبروی آب، بی‌صدف دردانه باش، زیر باران شقایق، در این خانه بگردیم، هفت شهر عشق، گوهرافشان و راز آفرینش است.

برای نشست این ماه آیین آواز، همچنین بخش‌های دیگری هم در تجلیل از بامداد فلاحتی تدارک دیده شده که اطلاعات مربوط در اخبار تکمیلی ارائه خواهد شد.

نشست تخصصی آموزشی آیین آواز نزدیک به سه سال است توسط باشگاه موسیقی ارسباران با هدف پاسداشت آواز ایرانی و احیای این هنر و همچنین تجلیل از چهره‌های موسیقی آوازی ایران در کنار معرفی استعدادها و صدا‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شدۀ این هنر راه‌اندازی شده و در این مدت اقبال علاقه‌مندان را برانگیخته است.

فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان واقع شده و ورود به سلسله نشست‌های آیین آواز رایگان و آزاد خواهد بود.

آیین آواز

 

آیین آواز

نظر شما