به مناسبت چهل و هفتمین سالروز تولد اصغر فرهادی؛

فرهادی، فیلمسازی مهم‌تر از جوایزش

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۵:۰۵
کد خبر: ۸۴۳۵۷۸
فرهادی، فیلمسازی مهم‌تر از جوایزش
سینمای ایران تا اواسط دهه 80 تنها با عباس کیارستمی در دنیا شناخته می‌شد اما این شناخت شاید تنها محدود به قشری از سینمادوستان خاص می‌شد و سینمای ایران چندان در بین اقشار مختلف جامعه در کشورهای مختلف شناخته شده نبود تا اینکه سال 1389 فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» توانست توجهات را به خود جلب کند.

«جدایی نادر از سیمین» برنده خرس طلای برلین شد و پس از آن در جشن گلدن گلاب جایزه بهترین فیلم زبان خارجی را برای سینمای ایران به دست آورد. پس از این موفقیت، «جدایی نادر از سیمین» در بین فیلم‌های محبوب سایت IMDB قرار گرفت. این اتفاق علاوه بر اینکه موفقیت یک فیلم ایرانی را نشان می‌دهد خبر از دیده شدن یک فیلم ایرانی توسط عوام مردم دنیا دارد که شاید کمتر کسی به این مسأله توجه کرده باشد که اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» اتفاقی مهم‌تر از درو کردن جوایز جهانی را برای سینمای ایران رقم زد که متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت و به نوعی از این دستاورد مراقبت نشد و سینمای ما تنها یک اصغر فرهادی برایش ماند که تنها او چنین قدرتی دارد و می‌تواند فیلمی بسازد که علاوه بر دریافت جایزه اسکار، برلین و... می‌تواند اثری باشد که وودی آلن، استیون اسپیلبرگ، براد بیت، مریل استریپ، آنجلینا جولی و... نیز همان موقع راجع به فیلمش اظهار نظر کنند و مردم در سراسر دنیا منتظر اکران فیلم‌هایش باشند و علاوه بر هر ارزش هنری در بازار جهانی سینما نیز جایگاهی داشته باشد.

مطمئناً برای سینمای ما مسیر پیشرفت فیلمسازی چون اصغر فرهادی می‌تواند یک راهکار باشد تا ما بتوانیم فیلم‌هایمان را در سینماهای دنیا به گونه‌ای که درخور سینمای ما باشد اکران کنیم.

امروز تولد 47 سالگی اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی برنده اسکار است، او پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر (گرایش ادبیات نمایشی) از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته (گرایش کارگردانی) را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد و در سال 1381 در دوازدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «ارتفاع پست» به عنوان فیلمنامه‌نویس با وی همکاری کرد ولی پیش از آن فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی را در تلویزیون با سریال‌هایی نسبتاً موفق تجربه کرده بود.

«ماه مهربان»، «چشم به راه»، «پزشکان»، «مجتمع مسکونی فرخ و فرج»، «روزگار جوانی»، «داستان یک شهر 1»، «داستان یک شهر 2»، «یادداشتهای کودکی» و «پشت کنکوری‌ها» سریال‌هایی هستند که اصغر فرهادی به عنوان نویسنده یا کارگردان با آنها همکاری داشته و روی آنتن تلویزیون برده است.

فرهادی اولین فیلم سینمایی خود را در 30 سالگی در سال 1381 با عنوان «رقص در غبار» ساخت. فرهادی در اولین فیلم سینمایی خود نیز توانست در عرصه بین‌الملل موفق عمل کند و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره آسیا پسیفیک را از آن خود کرد.

دومین فیلم سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان «شهر زیبا» است که یک سال بعد آن را ساخت و توانست جایزه طاووس طلایی جشنواره بین‌المللی هند را دریافت کرد.

 فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» به عنوان سومین فیلم این کارگردان توانست او را تا حدی به سینما دنیا معرفی کند. فرهادی با «چهارشنبه سوری» جوایز متعددی را کسب و توجهات بسیاری به خود جلب کرد که از جمله آنها می‌توان به هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و نامزدی یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو اشاره کرد.

اما «درباره الی» که سه سال پس از «چهارشنبه سوری» ساخته شد توانست بزرگترین جایزه اصغر فرهادی تا آن سال را برای او به دست آورد. این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

«جدایی نادر از سیمین» که شاید پرافتخارترین فیلم اصغر فرهادی و سینمای ایران باشد علاوه بر کسب جایزه خرس طلای جشنواره برلین، جوایزی متعددی از جمله بهترین فیلم زبان خارجی گلدن گلاب و اسکار را برای فرهادی و سینمای ایران به ارمغان آورد.

فیلم بعدی فرهادی «گذشته» بود که در فرانسه ساخته شد و در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و نامزد دریافت نخل طلای کن بود.

در سال 1394 فرهادی «فروشنده» را در ایران ساخت و شهاب حسینی در این فیلم توانست نخل طلای بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند و بهترین فیلمنامه این جشنواره نیز به اصغر فرهادی رسید، همچنین این فیلم دومین اسکار زبان خارجی را برای اصغر فرهادی و سینمای ایران به ارمغان آورد.

جدیدترین فیلم سینمایی اصغر فرهادی با عنوان «همه می‌دانند» سال گذشته فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن بود که در اسپانیا ساخته شده و خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز بازیگران آن هستند.

اینکه فرهادی به شدت مورد توجه جشنواره‌های جهانی قرار می‌گیرد نکته‌ای است که نیاز به بررسی دارد و توان او در راهیابی به جشنواره‌های مختلف و کسب جوایز متعدد به قدری است که شاید تنها عباس کیارستمی را بتوان با او در این زمینه مقایسه کرد اما علاوه بر این، اهمیت فیلمسازی چون فرهادی و فیلم‌هایش تنها به جوایزی که گرفته محدود نمی‌شود و فارغ از مسائلی مثل تفکراتی که در فیلم‌هایش وجود دارد و مجله‌ها و منتقدان معتبر دنیا به آن پرداخته‌اند، ویژگی حائز اهمیتی که تنها به اصغر فرهادی مربوط می‌شود موفقیت فیلم‌های او در گیشه سینماهای جهان است به طوریکه شبکه تلویزیونی «نت‌فلیکس» سال گذشته خواهان پخش «همه می‌دانند» بود و این نشان از قدرت مخاطب‌شناسی این فیلمساز دارد که شبکه‌های تلویزیونی معتبر دنیا به دنبال پخش آثار او هستند و این نکته‌ای است که بیشتر از موفقیت در جشنواره‌ها می‌تواند به کمک سینمای ایران بیاید و سینمای ما را به بازارهای جهانی برساند.

نظر شما