در رادیو ایران؛

تیغ حقوق بشر آمریکایی زیر ذره بین «بحث روز»

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۶:۳۲:۵۸
کد خبر: ۸۶۵۹۸۱
تیغ حقوق بشر آمریکایی زیر ذره بین «بحث روز»
برنامه این هفته بحث روز رادیو ایران به بررسی ابعاد مختلف حقوق بشر امریکایی و راهکارهای مقابله با آن پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نیمه نخست تیرماه در کشور ما یادآور حوادث تلخی است که مستقیم یا غیرمستقیم به حقوق بشر امریکایی ارتباط دارد.

از ترور نافرجام مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر و بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی که به وسیله منافقین زیرحمایت امریکا انجام شد تا دوازدهم تیرماه سال 67 که سالروز جنایت بزرگ ناو وینسنت امریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی بر فراز خلیج فارس. از این رو ششم تا دوازدهم تیر را هفته حقوق بشر امریکایی نامگذاری کرده اند.

به همین بهانه برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران با حضور دکتر مصطفی مصلح زاده؛ دبیر گروه راهبردنگاری دهه پنجم انقلاب و استاد روابط بین الملل دانشکده وزارت امورخارجه به همراه سامان نیازی؛ معاون امور بین الملل موسسه صلح زیبای  جمهوری اسلامی به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و راهکارهای مقابله با توطئه های امریکا اختصاص یافت.

سامان نیازی با اشاره به شکل گیری واژه حقوق بشر امریکایی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک گفتمان سیاسی عنوان کرد: این واژه در ۲۴ شهریورماه سال 60 در شرایطی مطرح شد که ملت ایران با پوست و گوشت خود شکنجه های ساواک را (در رژیم مورد حمایت امریکا) به تازگی تجربه کرده بود.

ایشان باردیگر در تیرماه سال 94 برای اولین بار پیشنهاد نامگذاری ششم تا دوازدهم تیر را به عنوان روز حقوق بشر امریکایی ثبت کردند.

اقای نیازی در  ادامه برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران  در تبیین علل نام گذاری این هفته گفت: حوادث رخ داده از ششم تیر سال 60 که سوء قصد به جان رهبر معظم انقلاب تا حادثه تلخ هفت تیر و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه حوادثی همچون ترور شهید کچوئی؛ رئیس وقت زندان اوین در دهه 60 همچنین بمباران شیمیایی سردشت به وسیله رژیم بعثی عراق و در نهایت سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی به وسیله ناو امریکایی رخدادهایی را رقم زده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم امریکا در آنها دست داشته است.

افول قدرت نرم امریکا در دهه اخیر

معاون امور بین الملل موسسه حقوق بشر  صلح زیبای جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به افول قدرت نرم امریکا در عرصه تاثیرگذاری

 بین المللی اظهارکرد: ما در زمینه رویکرد تهاجمی به اندیشه حقوق بشر امریکایی با هوش عمیقی که امام راحل در شکل گیری انقلاب اسلامی از خود نشان داد اولین گام را برداشتیم.

نیازی در همین باره خاطرنشان کرد: حوادث دهه 60، ترور 17 هزار نفر از هموطنان، جنگ تحمیلی هشت  ساله همگی نشان دهنده آن است که امریکا از شکل گیری یک پدیده دموکراتیک با زیربنای اسلامی به هراس افتاده است.

نگاه کاملا ابزاری و متناقض امریکا به حقوق بشر 

وی سخنان اخیر ترامپ را یادآور شد و ادامه داد: وقتی او به ولیعهد سعودی تبریک می گوید و اظهارمی دارد که رژیم سعودی می تواند به الگوی اجرای حقوق بشر تبدیل گردد

 می توان به عمق نگاه ابزاری امریکا به موضوع حقوق بشر پی برد. آیا اعدام 37 نفر از شهروندان سعودی یا قتل فجیع جمال خاشقچی و نیز بمباران کودکان بی گناه یمنی که همگی برخلاف صریح کنوانسیون های چهارگانه ژنو است نمادی از اجرای حقوق بشر است؟

سامان نیازی در پایان صحبت هایش یادآور شد: امروز مهمترین ابزارها برای مقابله با قدرت نرم امریکا و دروغ پراکنی های آنان حضور موثر در فضاو عرصه رسانه هایبین المللی به ویژه خبرگزاری هاست.

ما باید خبرگزاری های خود را چندزبانه کنیم و با تقویت سازمان های مردم نهاد که می توانند نقض حقوق بشر امریکا را به خوبی تبیین کنند در ابعاد مختلف این موضوع را تبیین نماییم که یکی از آنها اقدام شرافتمندانه جمهوری اسلامی ایران در شلیک نکردن به  هواپیمای حامل 35 نظامی امریکایی بر فراز آب های ساحلی ایران بود که نشان از رعایت اصول اخلاقی و انسانی و در واقع جقوق بشری  از سوی نیروهای مسلح ما دارد .

شبکه های اجتماعی راهکار مقابله با حقوق بشر امریکایی

مهمان دیگر برنامه برنامه بحث روز  گروه سیاسی رادیو ایران  دکتر مصلح زاده دبیر گروه راهبردنگاری دهه پنجم انقلاب اسلامی بود..

وی با بیان اینکه اکنون یکی از مهمترین ابزارهای امریکا در تحریف  واقعیت ها، عرصه رسانه های دیداری و شنیداری  است، عنوان کرد: امریکا باوجود تمامی نقض های فاحش حقوق بشر اما به وسیله ابزار رسانه های بزرگی که دردست دارد توانسته است چهره دیگری از خود به جهان نشان دهد.

مصلح زاده تصریح کرد: غرب و امریکا این ابزارها را دارد و می تواند از آنها در جهت اهداف خود استفاده کند اما ما گرچه امکاناتی همچون رسانه های بزرگی مانند آسوشیتدپرس یا یونایتدپرس را نداریم اما می توانیم به یمن وجود تکنولوژی های نوین ارتباطی همچون شبکه های اجتماعی به خوبی در زمینه تبیین واقعیت های پشت پرده ایالات متحده امریکا اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تناقضات امریکا در زمینه گفتار و عمل در حوزه حقوق بشر اشاره کرد و افزود: اکنون بسیاری از حوادث درون خود امریکا خود نشانگر نقض فاحش حقوق بشر است. به عنوان نمونه کشته شدن چند نفر از سوی پلیس در بازه زمانی 48 ساعته در امریکا که میانگین کشتار افراد به وسیله پلیس این کشور است، خود یکی از همین دوگانگی هاست یا درگیری های مسلحانه ای که در عرض یک روز 20 تا 30 نفر را به کام مرگ می کشد خود گواهی آشکار از فرهنگ ضدحقوق بشری امریکایی است. این درحالیست که پلیس باید حافظ و نگهبان جان دیگران باشد.

ایران پایه گذار مفهوم واقعی حقوق بشر

مصلح زاده در بخش دیگری از صحبت های خود ایرانیان و مسلمانان را جلوداران واقعی حقوق بشر در دنیا نامید و یادآور شد: مفهوم حقوق بشر که از ابتدا بر تاریخ بشر به عنوان یک فلسفه وجود داشته با گذشت زمان در قالب منشورهایی در تاریخ درآمد که نمونه بارز آن منشور معروف کوروش پس از فتح بابل است.

وی در پایان مفهوم واقعی حقوق بشر را در اندیشه های اسلامی دانست و تصریح کرد: با نگاهی به متون اسلامی درمی یابیم مفهوم حقوق بشر به معنای واقعی خود در اندیشه های اسلامی وجود دارد. از جمله رساله حقوق بشر امام سجاد(ع) از بارزترین منشورهای حقوق بشر اسلامی است که ابعاد گوناگون حقوق انسانی را در آن تبیین کرده این درحالیست که البته پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل قدرت های غربی با نگاهی ابزاری این مفهوم را مطرح کردند که بتوانند از این موضوع در راستای اهداف خود استفاده کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز