به کارگردانی وحید زارعی؛

«ماه و پلنگ»، عاشقانه‌ای درباره کوله‌برها

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۲:۱۲:۵۷
کد خبر: ۸۷۳۸۱۳
«ماه و پلنگ»، عاشقانه‌ای درباره کوله‌برها
«ماه و پلنگ» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی وحید زارعی است که این روزها جلسات آخر تمرینات خود را پشت سر می گذارد و برای اجرا در مرداد و شهریورماه در پردیس تئاتر شهرزاد آماده می‌شود.

وحید زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره موضوع نمایش «ماه و پلنگ» گفت: «ماه و پلنگ» قصه زندگی کوله‌بری است که در یکی از روستاهای مرزی کردستان زندگی میکند و کار او کوله‌بری و جابه‌جا کردن جنس از مرز کردستان است. در واقع کوله‌بر قصه ما همان پلنگ است، پلنگ تنهایی که از سر بی کسی و تنهایی عاشق ماه میشود، همان قصه قدیمی ماه و پلنگ در ادبیات و داستان های عامیانه ما که احتمالاً همه ما آن را شنیده‌ایم.

زارعی خاطرنشان کرد: در نگارش این نمایش سعی شده که از منظر دیگری به زندگی سخت و تلخ کوله‌برها نگاه شود و نگاهی عاشقانه به زندگی آنان داشت و مشقت و تحمل سختی آنان را نه در قالب شعار و حرف، بلکه  در عمل و از نگاه بصری و نمایشی به تصویر کشید.

وی افزود: سعی من بر این است در این نمایش فضایی بعضاً عاشقانه و تراژیک با تلفیقی از موسیقی سنتی و فولکلور کردی را ایجاد کنم چرا که خودم بعنوان کسی که زاده کردستانم و کرد هستم بخوبی با فضای  کردستان آشنا هستم و همیشه دغدغه کردستان و زادگاهم را دارم. تمام تلاشم این بوده که با نمایش «ماه و پلنگ» ادای دینی کرده باشم به سرزمین پدران و مادرانم و از کوله‌برهای شریف سرزمینم حمایت کنم. 

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: کوله‌برها از نگاه من افرادی عاشق هستند. من از نزدیک آن‌ها را می‌شناسم و آن‌ها را عاشق پدر، مادر ، همسر و فرزانشان دیده‌ام و پلنگی که در این نمایش قصه‌اش روایت می‌شود نیز نمونه‌ای نمایشی از این انسان‌های شریف است. 

زارعی در ادامه این بحث گفت: کوله‌برها اگر عاشق نباشند سختی و مشقت را به جانشان نمیخرند و از کوهستانهای بیرحم کردستان بارهای سنگین را به دوش نمی‌کشند. خریدن چنین خطرهایی به جان دقیقاً تعریف عشق است، عشقی که من در کوله‌برها نسبت به خانواده‌شان دیده‌ام بی‌نظیر است.

وی افزود: «ماه و پلنگ» دارای سه کاراکتر پلنگ ( کوله‌بر ) ، ماه و سرباز مرزبانی است و این سه کاراکتر پیش برنده قصه و مکمل هم هستند و فضای نمایش را شکل می‌دهند. در این اثر سعی شده از المانهای کردی و کردستان نهایت بهره برده شود و لباس و فرهنگ کردی به خوبی بر روی صحنه نمایش داده شود. از اوایل خردادماه تمرینات گروه به‌ صورت جدی آغاز شده و تقریبا به‌ صورت فشرده در 25 جلسه این کار طبق برنامهریزی های از پیش تعیین شده به خوبی آماده اجرا شد. 

زارعی خاطرنشان کرد: محمدهادی شاه‌نظر تهیه‌کننده این اثر است که پیش از این نمایش «خروج ممنوع» را در مقام تهیه‌کننده روی صحنه برده است. بازیگران «ماه و پلنگ» علاوه بر خودم که در نقش پلنگ بازی میکنم، ناهید محمودی از بازیگران خوب تئاتر و تلویزیون در نقش ماه و حامد اسدی از بازیگران خوب تئاتر در نقش سرباز هستند. سرپرست گروه موسیقی پندار پورکمیلیان نوازنده تار و سه تار است و سایر نوازندگان حسین واحدی در مقام نوازنده تنبور و دف ، آمنه ترک زاده نوازنده کمانچه ، فاطمه بندی تنبک و بهناز بوذرجمهری وظیفه فضاسازی با اسپرینگ درام و آوا را برعهده دارند. 

گفتنی است وحید زارعی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری- کارگردانی در مطقع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر و معماری است که سابقه 13 ساله در تئاتر دارد و پیش تر بعنوان بازیگر و کارگردان و طراح صحنه در آثاری چون "میرنوروزی" "آواز ستارها" "آدم آدم است" "خون به پا میشود" "معرفی میکنم شوهرم آقای پیچازی" و ... حضور داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز