علیرضا تابش:

در دهه‌های اخیر فیلمسازان ما به موضوع ازدواج و مسائل زندگی مشترک زوج‌ها توجه داشته‌اند

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۲۲:۰۷:۲۷
کد خبر: ۸۸۲۲۸۹
در دهه‌های اخیر فیلمسازان ما به موضوع ازدواج و مسائل زندگی مشترک زوج‌ها توجه داشته‌اند
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن قدردانی از برگزاری «هفته فیلم ازدواج» و پرداختن به یکی از مهم‌ترین مسائل روز جوانان در جامعه توجه دستگاه‌های اجتماعی کشور که موضوع کارشان مسائل اجتماعی است، به نقش آثار نمایشی نظیر فیلم و سریال و به طور کلی صنعت تصویر را لازم و ضروری دانست.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، علیرضا تابش طی یک گفت‌وگو درباره میزان اثرگذاری سینما در ترویج یک فرهنگ، اظهار داشت: نگاه سینماگران در دهه‌های اخبر به مسائل اجتماعی ایران بر اساس فراز و نشیب‌هایی که در جامعه جوان ایران وجود داشته، نمود مشخصی دارد و فیلمسازان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان سینمای ایران به موضوعات مربوط به حوزه جوانان که یکی از آنها تلاش برای تشکیل زندگی و ازدواج و حتی طلاق یا ازدواج دوم است، به خوبی پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شما می‌بینید که خانم آیدا پناهنده فیلم سینمایی «ناهید» را می‌سازد و در آن فیلم پدیده‌ای مثل ازدواج دوم یک زن مطلقه را مطرح می‌کند که شاید از دید خیلی از افراد جامعه مذموم باشد یا جامعه نخواهد که خیلی صریح به آن بپردازد.

تابش بیان کرد: زندگی اجتماعی در ایران معاصر و در جهان امروز مباحث و موضوعات مرتبط با خودش را دارد، ریشه در فرهنگ یک کشور و آداب و سنن و هنجارهای جامعه مورد مطالعه دارد و فیلمسازان طی این سال‌ها در سینمای ایران تلاش کرده‌اند در آثارشان به ازدواج و مباحث مربوط به خانواده از منظرهای مختلف نگاه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی جامعه در آینده نزدیک رو به میانسالی و پیری خواهد رفت، گفت: در سه دهه گذشته وقتی که حضور جوانان در راس هرم سنی جامعه بود؛ موضوع جایگاه جوانان، ازدواج، شکاف بین نسلی، نیاز به شغل، مسکن و ...در مرکز توجه هنرمندان بود؛ وقتی به آثار سینما به ویژه آثار سینمایی نوجوانان در ۲۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم، شاهد تولید آثار مهمی مثل فیلم‌های رسول صدرعاملی، رخشان بنی‌اعتماد و... هستیم و بعدها هم می‌بینیم که اصغر فرهادی فیلم «جدایی» را می‌سازد که برنده جایزه اسکار هم می‌شود و این فیلم اتفاقا درباره یک چالش مهم در جامعه ما و جهان معاصر است که مخاطبان زیادی با فیلم ارتباط برقرار می کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: مطالعه سینمای اجتماعی ایران طی سه چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که فیلمسازان ما به موضوع ازدواج و مسائل زندگی مشترک زوج‌ها توجه داشته‌اند، هرچند می‌توان ارزش‌گذاری‌های متفاوتی هم درباره آثارشان انجام داد. هر کسی از زاویه دید خودش به این موضوع نگاه کرده و قطعا سینما یکی از رسانه‌های مهم و موثر برای بازنمایی سیمای ازدواج است و دلیلش این است که مردم در بطن زندگی، با سینما ارتباط وثیق‌تری دارند تا تلویزیون یا رسانه‌های دیگر.

وی افزود: اثرگذاری که سینما می‌تواند روی نسل‌ها داشته باشد، اثرگذاری مهم‌تری است و از این جهت برگزاری «هفته فیلم ازدواج»، این اهمیت را به ما یادآوری می‌کند که دستگاه‌های اجتماعی کشور که موضوع کارشان مسائل اجتماعی است، باید به آثار نمایشی نظیر فیلم، سریال، تلویزیون و به طور کلی نقش صنعت تصویر بیشتر توجه کنند، چرا که صنعت تصویر صورت‌های مهمی از زندگی اجتماعی مردم ایران را بازنمایی می‌کند و فکر و هنر و ذوق هنرمندان خلاق می‌تواند دستمایه کارهای ارزشمندی شود و در دستگاه‌های اجتماعی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

تابش ادامه داد: اینکه به بهانه هفته ازدواج فیلم‌هایی با موضوع ازدواج به نمایش در آید و مجال و فرصتی باشد تا روانشناسان، جامعه‌شناسان، منتقدان سینمایی و کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان بیایند درباره مسائل اجتماعی جوانان به خصوص مسئله ازدواج با هم گفت‌وگو کنند، فضای موثری در رسانه‌های ما به وجود می‌آورد و مجالی ایجاد می‌کند که عقاید و دیدگاه‌های مختلف درباره مسائل اجتماعی و مسائل مرتبط با سینما و ازدواج و فیلمسازی در این باره مطرح شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار امیدواری کرد که این رویداد و نظیر آن، در سال‌های بعد و با رویکردهای دیگری مثل مسائل مهم خانواده و آسیب‌های اجتماعی حوزه جوانان تداوم و توسعه یابد.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز