شادمهر راستین:

انتخاب «در جستجوی فریده» انتخابی متفاوت و تجربه‌ای جدید است / در سینما برنامه‌ای برای اسکار نداریم

۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۰۴:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۸۶۳۵۸
انتخاب «در جستجوی فریده» انتخابی متفاوت و تجربه‌ای جدید است / در سینما برنامه‌ای برای اسکار نداریم
شادمهر راستین حضور ایران در آکادمی اسکار را مبتنی بر بخت و اقبال دانست و انتخاب «در جستجوی فریده» را انتخاب و تجربه‌ای متفاوت عنوان کرد.

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره انتخاب فیلم سینمایی «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار، گفت: انتخاب فیلم مستند «در جستجوی فریده» اگر چه دور از ذهن است انتخاب و تجربه جدیدی به حساب می‌آید و با توجه به نگاه ما به آکادمی اسکار که نگاهی مبتنی بر شانس است باید ببینیم که شاید شانس با ما یار بود و انتخاب درستی انجام دادیم و فیلم‌مان به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

راستین خاطرنشان کرد: اینکه نگاهمان به اسکار را نگاهی مبتنی بر بخت و اقبال می‌دانم به این دلیل است که ما سرمایه‌گذاری برای اسکار نداشتیم و همیشه انتخاب‌هایمان برای این رویداد شبیه بلیت‌های بخت‌آزمایی بوده و خیلی شانسی منتظر بودیم یک فیلممان بتواند نظرات را به خود جلب کرده و جایزه بگیرد.

وی افزود: موفقیت اصغر فرهادی در آکادمی اسکار مبتنی بر استعداد شخصی وی و برنامه‌ریزی فردی‌اش بوده و هیچ ربطی به سینمای ایران و برنامه‌ریزی مسئولان ما در سطح کلان ندارد. ما اگر می‌خواهیم برنده جایزه اسکار شویم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای چنین جایزه‌ای باید هزینه کرد.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه گفت: قبل از هر چیز باید بدانیم که جایزه اسکار یک جایزه حکومتی است، یعنی تنها فیلم‌هایی می‌توانند به این جایزه فکر کنند که مجوز نمایش گرفته‌اند، سانسور نشده‌اند و مورد تأیید حکومت‌ها هستند. پس اسکار را نمی‌توان جایزه‌ای چندان هنری دانست و سپس باید بدانیم که این آکادمی به چه فیلم‌هایی جایزه می‌دهد یا به اصطلاح چه فیلم‌هایی اسکاری هستند و اگر قصدمان کسب این جایزه است باید به این مسائل توجه داشته باشیم.

نویسنده فیلم سینمایی «امروز» در پایان تأکید کرد: اما ما انتخاب‌هایمان بر مبنای اصولی که آکادمی اسکار برای جایزه دادن به فیلم‌ها در نظر می‌گیرد نیست. ما بیش از هر چیز به فرهنگ‌مان توجه داریم و صلح‌دوستی و قصد داریم اینگونه مسائل را مطرح کنیم و فیلم‌هایی معرفی کنیم که به این مسائل می‌پردازند و خیلی علاقه‌ای به بیان اتفاق‌های دیگر نداریم. امیدوارم انتخاب «در جستجوی فریده» انتخاب خوبی باشد و حتماً اشخاصی که این فیلم را انتخاب کرده‌اند قوانین اسکار را می‌دانند و فیلم مستند هم می‌شود به بخش فیلم‌های سینمایی غیر انگلیسی اسکار فرستاد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز