گزارش رونمایی مستند؛

روایتی از «روزگار یک چهل ساله»/ ما ضعیف تر از دزدها هستیم

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۶:۰۷:۴۷
کد خبر: ۸۹۳۳۴۷
روایتی از «روزگار یک چهل ساله»/ ما ضعیف تر از دزدها هستیم
احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از مستند «روزگار یک چهل ساله» نسبت به آلوده شدن مسئولان به فساد هشدار داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مراسم رونمایی از مستند «روزگار یک چهل ساله» تازه ترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری عصر روز یکشنبه ١٠ شهریور با حضور احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، مهدی ثنایی دبیر اندیشکده شفافیت، امین قدمی کارگردان، وحید چاووش تهیه کننده، مدیران حوزه هنری، جمعی از اصحاب رسانه و علاقه مندان به سینمای مستند و موضوعات اجتماعی و اقتصادی برگزار شد.

قدمی کارگردان این مستند در ابتدا توضیح داد: فیلم من ایراد زیاد دارد ولی ما زمانی فیلم مستند را می‌سازیم که بخواهیم حرفی بزنیم، نیشی بزنیم، ضربه‌ای بزنیم. بنابراین خواهش می‌کنم فعلا فقط درباره موضوع فیلم صحبت کنیم و بحث مسایل فنی را به بعد موکول کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: من این مستند را به سید صالح موسوی تقدیم می‌کنم که همه او را می‌شناسند و می‌دانند در این سال‌ها برای نظام و ارزش‌ها حرص خورده که هر سال حالش بدتر شده و الان روی ویلچر به مراسم ما آمده است.

اوضاع مبارزه با فساد در کشور خیلی بهتر شده است

سپس ثنایی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خوشحالم بلاخره ساخت این مستند تمام شد و باید بگوییم از زمانی که شما ساخت این مستند را شروع کردید تا الان اوضاع مبارزه با فساد در کشور خیلی بهتر شده است.

وی ادامه داد: حوزه مبارزه با فساد بسیار گسترده و شبانه روز من را درگیر کرده است با این حال بسیار به درست شدن آن امیدوارم و بسیاری از ایده‌های موجود در این عرصه را به کارگرفته‌ایم. دنیای مبارزه با فساد از روز شروع مستند تا الان تغییرات بسیاری کرده است.

عذابی کشیدیم که مپرس

قدمی در این قسمت گفت: یکی از چیزهایی که مرا به ادامه کار خیلی امیدوار کرد آشنایی با ثنایی بود مستندسازی چیز مهیجی است که نیز در طول ساخت عذابی کشیدیم که سابقه نداشت و متفاوت از همه کارهایی بود که کردیم وقتی با این پرونده‌ها و حجم فساد رو به رو می‌شدیم با بچه‌ها می‌نشستیم به پنجره رو به کثیفی شهر تهران نگاه می‌کردیم و گفتیم چه کار داریم می‌کنیم اصلا چنین کاری که ما می‌کنیم به چه درد می‌خورد چه کسی می‌بینند. مسئولان که خودشان می‌دانند مردم هم که می‌دانند اخبار را می‌شنوند ولی وقتی با آقای ثنایی برخورد کردیم دیدیم که حرف‌های کوچک و حرکت‌های کوچک منجر به اتفاقات بزرگی می‌شود.

احمد توکلی: اگر سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ و ... خودش بیمار نباشد و از خودش دفاع کند سیستم خود به خود نمی‌تواند از خودش دفاع کند پس این سیستم نشتی دارد

ثنایی در همین زمینه گفت: من چند وقت پیش مستندی دیدم به نام «تلکه» که درباره رشوه گیری بود خیلی خیلی من را اذیت کرد زیرا «رشوه» را نشان می‌داد دوربین مخفی می‌رفت مثلاً می‌گفت در ساختمان سازی باید حتماً رشوه بگیریم و کارهایی از این دست.

وی عنوان کرد: کشورهایی که فساد را ریشه‌کن کردند از ما خیلی بهتر نیستند بلکه فرایند درست را به کار گرفته‌اند.

در ادامه توکلی اظهار کرد: به تعریف من فساد سیستمی است زیرا خود مسئولان اصلی نظام به آن مبتلا شده‌اند مثل این که سیستم دفاعی و گلبول‌های سفید بدنی، خود آلوده شود. اگر سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ و ... خودش بیمار نباشد و از خودش دفاع کند سیستم خود به خود نمی‌تواند از خودش دفاع کند پس این سیستم نشتی دارد. اگر این تعریف را بپذیریم، فساد سیستمی است. اختلاف ما به غیر از فهم بیرونی در مقدمات است وقتی فساد سیستمی می‌شود فاسدها همدیگر را پیدا می‌کنند، شبکه درست می‌کنند و وقتی می‌خواهیم با آنها مبارزه کنیم نمی‌گذارند.

توکلی عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین قسمت کار آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه همین است و اگر موفق شود این بخش از کار را انجام دهد راه برای اصلاح کار باز می‌شود در حال حاضر وضع خیلی از کمیسیون‌های مجلس بد است و اگر آقای رئیسی همین مسیر را پیش ببرد خیلی از آنها را سر جایشان می‌نشاند.

ما ضعیف‌تر از دزدها هستیم

توکلی در پاسخ به این موضوع که شما به جایی نمی‌رسید چون از حریفتان قوی‌تر هستید گفت: ما ضعیف‌تر از دزدها هستیم ولی خدا در این مبارزه بی‌طرف نیست و در نص صریح قرآن می‌گوید ای بسا گروهی کوچک بر گروهی بزرگ به اذن خدا پیروز شوند.

وی افزود: ما کم هستیم ولی شماها کنارمان هستید اینجا که آقای ثنایی می‌گویند اوضاع بهتر شده چون سیر پیشرفت مبارزه با فساد را دارند می‌بینند وگرنه فساد بدتر شده است اگر ما از طرف مردم پشتیبانی شویم پیروز می‌شویم و جای نگرانی نیست. البته نقش ‌رسانه‌ها را قبول داریم و قطعا اگر کار کند قدرت ما بالاتر می‌رود.

در ادامه جلسه یکی از حاضران درباره راهکارهای ارائه شده در کشورهایی مثلا گرجستان و مالزی پرسید و گفت آیا می‌شود همان‌ها را در ایران شبیه سازی کرد؟ ثنایی در پاسخ به این سوال گفت: راهکارهایی که گرجستان برای مقابله با فساد به کار برد اینطور نبود که در چند کلمه بگنجد مثلاً یکی از آن گسترش «آی تی» است. «آی تی» در هر کشوری گسترش پیدا کند فساد اقتصادی کم می‌شود و دخالت دست افراد کم می‌شود.

وی افزود: ما اگر بخواهیم از روی تجربه‌های کشورهای مشابه گرجستان پیشنهادی بدهیم یک بحث مهم مدیریت تعارض منافع است. کسی که وارد عرصه حکومت داری می‌شود باید از تمامی گرایش‌هایی که ممکن است روی تصمیم صحیحش تاثیر بگذارد، فاصله بگیرد مثلاً شرکت‌داری، سهامداری، قرارداد بستن با وابستگان، دریافت هدیه، اعطای هدیه و...

ثنایی عنوان کرد: بنابراین نباید بگذاریم رئیس‌جمهور بعدی در آن حوزه ذی نفع باشند. نکته دوم بحث شفافیت است که طول و تفصیل زیادی دارد و نکته سوم همین انعکاس رسانه‌هاست.

در پایان نیز توکلی عنوان کرد: اسلام باید طرف مردم را بگیرد اما متاسفانه ما مسلمان خوبی نیستیم چرا که به ظاهر افراد اکتفا کرده و جایگاه‌های مدیریتی را پر می‌کنیم. من قبول دارم در نحوه مدیریت‌ها و انتخاب افراد ضعف‌هایی وجود دارد.

امین علی نیا، عباس محترمی، ثریا فتحیان، سردار نصرالله فتحیان، محمدحسین محمودیان، مهدی رفیعی، سیدصالح موسوی، محسن جعفرابادی، شمیم مستقیمی، میلاد بهار، علی باقری طورانی و سحر صهری نیز در این مراسم حضور داشتند.

نظر شما