در فرهنگستان هنر؛

برگزاری همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۵:۳۸:۴۲
کد خبر: ۸۹۸۷۱۶
برگزاری همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند
فرهنگستان هنر، پاییز امسال همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» را همزمان در تهران و زاهدان برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ منیژه کنگرانی، مدیرکل گروه‌های علمی معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، از برگزاری همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» خبر داد.

او درباره هدف برگزاری این همایش اظهار کرد: پژوهش‌های باستان‌شناسی درباره تمدن‌های واقع در بخش شرقی فلات ایران، به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان، نسبت به دیگر بخش‌ها مغفول مانده و پژوهشی جدی و برنامه‌ریزی‌شده درباره مطالعات باستان‌شناسی این استان انجام نشده است. حال آنکه این مناطق رازهای سربه‌مُهری درباره فرهنگ و هنر ایران ‌در دل خود نهفته دارد که می‌تواند تاریخ تمدن و هنر ایران و بلکه جهان را دگرگونه کند؛ از این‌رو فرهنگستان هنر پس از برگزاری «همایش بین‌المللی تمدن جیرفت» در نظر دارد با برگزاری همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند با مرکزیت شهر سوخته، آخرین دستاوردهای پژوهشگران و باستان‌شناسان در این زمینه را ارائه کند.

در برنامه این همایش موضوعات باستان‌شناسی، هنرهای باستانی، معماری باستانی و باورهای باستانی در سه دوره پیش از تاریخ (آغاز تاریخی)، تاریخی (دوره هخامنشی) و دوره اسلامی مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل گروه‌های علمی فرهنگستان هنر به مهم‌ترین دستاوردهای این همایش اشاره کرد و ادامه داد: از مهم‌ترین دستاوردهای این همایش، انتشار کتاب «باستان‌شناسی و هنر حوزه دلتای رودخانه هیرمند؛ با محوریت شهر سوخته از آغاز تا دوران اسلامی» به کوشش سید منصور سیدسجادی، مدیرگروه باستان‌شناسی شهر سوخته و دبیر علمی این همایش است. این کتاب که در دو جلد به زبان فارسی و انگلیسی و نزدیک به 1500 صفحه تهیه شده و انتشارات فرهنگستان هنر آن را منتشر می‌کند، در زمره مهم‌ترین منابع دانشگاهی و پژوهشی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به همکاری دیگر نهادها در این همایش گفت: همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پژوهشکده باستان‌شناسی ایران و... در پاییز امسال در تهران و زاهدان برگزار خواهد شد.

برنامه‌های این همایش متعاقباً اعلام خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز