«سرخپوست» در ارسباران نقد شد؛

نیما جاویدی: وقتی مخاطبان و منتقدان چندبار فیلم را می بینند جواب و کُدهای بیشتری دریافت می کنند

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۱۶:۱۳:۰۴
کد خبر: ۹۰۲۰۶۶
نیما جاویدی: وقتی مخاطبان و منتقدان چندبار فیلم را می بینند جواب و کُدهای بیشتری دریافت می کنند
نشست نقد و بررسی فیلم «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی باحضور نیما جاویدی نویسنده و کارگردان، پوریا ذوالفقاری منتقد و کورش جاهد کارشناس مجری عصر یکشنبه 31 شهریور در قالب پانصد و بیست و یکمین نشست باشگاه فیلم تهران در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، پوریا ذوالفقاری در ابتدای این نشست اظهار داشت: در زمان اکران فیلم در جشنواره مامور شدم از نیما جاویدی برای مجله فیلم مصاحبه بگیریم و الان صحبت درباره فیلم برایم کمی سخت است. نیما جاویدی بعد از فیلم ملبورن با مدل اجتماعی و قابل قبول برای فستیوال های خارجی با حضورش در جشنواره های بین المللی با فیلم سرخپوست برای مخاطب همه را غافلگیرکرد. چرا که اکثر کارگردان ها با حضور در این جشنواره ها روند فیلم سازی خود را کمتر تغییر می دهند.

کورش جاهد اظهار داشت: این فیلم ساز جوان بعد از ملبورن با سکانس هایی در آپارتمان این بار با اکسسوار، طراحی لباس، فضاسازی با تاریخ گذشته و داستانی متفاوت توانست با اقبال گسترده ی مخاطب رو به رو شود. در این میان بازی گرفتن از بازیگرانی چون پریناز ایزدیار و نوید محمد زاده، فضا و فیلم نامه ی متفاوت، نام فیلم، همه و همه نشان از جسارت کارگردان دارد.

حضور مددکاراجتماعی خانم در بازه زمانی فیلم سرخپوست  

جاویدی خاطر نشان کرد: در این باره تحقیق کردم در دهه چهل خانم ها و آقایان به طور داوطلبانه با حقوق کم به منظور پیشرفت و ارایه تصویر جهانی به عنوان مددکار اجتماعی با نیت انسانی در زندان ها حضور می یافتند.

جاهد: آیا سرخپوست از نوع القابی است که در زندان بین زندانی ها رایج است؟ 

جاویدی یادآورشد: برایم مهم بود از لقب احمد سیاه پوست استفاده نشود چون سیاه پوستان در ادوار مختلف تن به بردگی دادند اما سرخپوستان همواره برای دفاع از حقوق خود مقاومت کردند و جنگیدند. احمد سرخپوست هم حاضر بود تیر بخورد ولی بالای دار نرود و حتی زمینش به دست دیگران نیفتد.

چرا شخصیت های شما در دو فیلم «ملبورن و سرخپوست» انتخاب از روی عدالت خواهی بود یا انتخابی شخصی با رویکرد شما به شخصیت انسانی است؟

جاویدی تاکیدکرد: این بخشی از نگاه و اعتقاد من است که تا برسر دوراهی قرارنگیریم نمی توانیم تصمیم درست بگیریم.  

یکی از مخاطبان که چند بار فیلم را دیده بود از دریافت هایش با نگاه مجدد به فیلم گفت : امروز لایه های معنایی دیگری را از فیلم دریافت کردم. بار اول کار سرگرد نعمت جاوید و گذشت او بعد از تلاش هایش برای دستگیری سرخپوست برایم تعجب آور بود . وی تغییرات آب و هوایی، مکانی که سرگُرد با سرخپوست صحبت می کند، رنگ آبی در فیلم که در اکثر نقاشی های قدیس ها با این رنگ رنگ آمیزی می شوند، بازی مرگ که در طول فیلم مشاهده می شود و در واقع سرخپوست به مرگ پناه می برد و در بخشی که دار آویزان است مخفی می شود و یا کسی که محکوم به مرگ است زندان بان را به مرگ تهدید می کند همه و همه فیلمی جذاب را پیش روی مخاطب قرار می دهد.

وقتی مخاطبان و منتقدان چندبار فیلم را می بینند به جواب و کُدهای بیشتری می رسند 

جاویدی خاطر نشان کرد: اکثر مخاطبان و منتقدان وقتی چند بار فیلم را می بینند به جواب ها و کُدها و کاشت های بیشتری دست می یابند. سعی کردم کمی مینیمال با کُدها برخورد کنم و دوست داشتم تهدید و مرگ تا آخر فیلم باشد و مخاطب در پایان سور پرایز شود.

مخاطب با تعلیق وکارگردانی فیلم در اکران عمومی جشنواره شوک می شد

جاویدی تصریح کرد: ما در تدوین سکانس های پایانی دو دیالوگ داشتیم؛ مدیر فرودگاه شاکی بود که زندان به چه دلیل به موقع تحویل نشده است. مدیر فرودگاه عصبانی پیش روی رییس زندان به شهربانی زنگ می زند تا ساعت مقرر زندان تحویل شود. روال فیلم طوری بود که به بخشیدن سرخپوست منتهی می شد و در پایان فیلم مخاطبان دو دسته می شدند .

جاویدی: در خصوص ماشین ژیان که البته سال 49 وارد ایران شد و وجود تعاونی ها کمی اغماض انجام شد. در بخش جلوه های ویژه انچنان قوی هستیم که به هند و مالزی هم خدمات می دهیم.

جاویدی تاکیدکرد: در سفرهایم برای فیلم ملبورن متوجه نگاه تحقیر آمیز به سینمای ایران شدم و حس کردم با همه ظرفیت هایی که در تکنیک، جلوه های ویژه، داستان گویی، طراحی صحنه در سینمای ایران وجود دارد باید ریل منتهی به فیلم های اجتماعی با درون مایه ی فقر و فضای غمگین را بشکنیم .

وجود 6 سطح اخلاقی در فیلم سرخپوست در نگاه مخاطب 

صحبتهای یکی از مخاطبان:آدم ها 6 سطح دارند؛ در بچگی از ترس تنبیه برخی کار ها را انجام نمی دهند بعد به خاطر ترغیب کار می کنند در سطح اجتماعی از ترس معلم و پلیس به قوانین احترام می گذارند و در سطح پس عرفی به خاطر جامعه و قانون گاهی دیده می شود کار خوبی است که با اخلاق و انسانیت عجین است مثل کار سرگرد این فیلم البته شاید حس سرگرد به مددکار زندان هم بی تاثیر نبود . در مجموع این فیلم از نظر روان شناسی و اخلاقی فیلم قابل قبول و تاثیر گذاری بود و ما هر 6 سطح را در فیلم می بینیم.

ذوالفقاری تاکید کرد: سینمای ایران در زمینه ی فیلم نامه نویسی و کارگردانی ضعیف است اما در تکنیک افراد برجسته ای در سطح بین المللی دارد و اکران این فیلم در دنیا با محبوبیت و جذابیت فیلم و موضوع آن برای مخاطبان جهانی مورد توجه قرارگرفته است.

نظر شما