مجید پازوکی، مولاناپژوه با اشاره به ساخت فیلم «مست عشق» نوشت؛

شمس و مولانا متابعت حضرت رسول (ص) را در اولویت قرار داده‌اند

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۱۳:۵۰:۲۲
کد خبر: ۹۰۳۰۵۹
شمس و مولانا متابعت حضرت رسول (ص) را در اولویت قرار داده‌اند
دکتر مجید پازوکی مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف و مولاناپژوه با اشاره به ساخت فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در نامه‌ای نوشت: شمس و مولانا متابعت حضرت رسول (ص) را در اولویت قرار داده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مجید پازوکی مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف و مولاناپژوه پیرامون استفتا جمعی از طلاب حوزوی در مورد ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و با بازی شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و پارسا پیروزفر در نقش حضرت مولانا در نامه‌ای به محضر مبارک مراجع و آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی نوشت: با سلام و ارادت و آرزوی صحت بزرگواران ارجمند، پیرامون استفتاء جمعی از طلاب حوزوی در مورد ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی جناب حسن فتحی سینماگر برجسته و ارزشمند کشور، لازم دانستم نکاتی را به اطلاع برسانم؛ 1ـ متأسفانه متن استعلام طلاب عزیز، مملو از اخبار نادرست و گزارش‌های نامعتبر و البته ملکوک به صفات زشت غیراخلاقی و دور از مراتب ادب می‌باشد که از ساحت طالبان و عالمان دین به‌دور است. به‌عنوان مثال، این فیلم هرگز با بودجه هیچ دولتی تهیه نشده و حتی در داخل کشور هم ساخته نمی‌شود و قرار هم نیست از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود.

وی همچنین نوشته است: 2ـ  به قطع یقین، ایمان دارم که نویسندگان این استعلام، تاکنون یک کلمه از متن بسیار ثقیل و صعب مقالات شمس را مطالعه نفرموده و ایضا کمترین آشنایی نیز با مثنوی شریف که مورد شرح و تفسیر بزرگانی همچون؛ ملا هادی سبزواری مشهور به «شیخ اسرار» و مرحوم علامه محمدتقی جعفری قرار گرفته، ندارند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: ٣ـ سراسر این متون ماندگار و انسان‌ساز، مشحون از آیات قرآنی و احادیث نبوی و قصص تاریخی راجع به رسول الله (ص) و انبیاء عظام و اولیاء الله هست، شمس تبریزی شرط وصول به حقیقت و کمال انسانی را دو چیز می‌داند؛ عشق به خالق هستی و متابعت رسول الله (ص). اصولا شمس و مولانا متابعت حضرت رسول (ص) را در اولویت قرار داده و خط قرمز ایشان همین مطلب است و حتی شرط ارادت و دوستی با عالمان و بزرگان  و هر جا که بحث قضاوت شخصیت اشخاص به میان می‌آید؛ شمس، موضوع متابعت رسول اکرم (ص) را لحاظ می‌کند. مولانا نیز بشدت شیفته حضرت ختمی مرتبت بوده و تعابیر و تعاریف ایشان از رسول خدا و امیرالمومنین علی (ع) و سیدالشهدا در تاریخ ادب و زبان و فرهنگ ایرانی و اسلامی کم نظیر است.

پازوکی در ادامه این نامه نوشته است: ٤ـ چگونه چنین عارفانی که سراسر آثارشان مختص رسول خدا (ص) و انبیا و اولیاء است می‌توانند نعوذ بالله به ساحت دُخت گرامی حضرت رسول (ص) و همسر فداکار امام علی (ع) یعنی فاطمه زهرا (س) اهانت روا دارند؟ شمس تنها حدیثی را نقل قول نموده در دو خط و کوچکترین اهانت و بی‌حرمتی در این مطلب دیده نمی‌شود. و تنها نقل پرسش و پاسخی است میان پیامبر (ص) و دُخت گرانقدر ایشان آیا به‌نظر شما بزرگان، نقل نقل قول حتی اگر در صحت آن تردید داریم دلیلی بر تکفیر و تفسیق شخصیت ممتازی به‌نام شمس می‌تواند باشد؟ بنابراین حساب مرحوم علامه فقید مجلسی صاحب بحار الأنوار با کرام الکاتبین خواهد بود!!!

این مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف در ادامه نوشته است: 5 ـ در تاریخ عرفان و ادبیات عرفانی هیچ عارف و شاعری به اندازه مولانا و شمس به صوفیان و خانقاه‌نشینان نتاخته و اعتراض ننمودند؛ شمس، بکرات در مقالات خود صوفیان را سرزنش نموده است و خانقاه و چله‌نشینی و رسوم غلط خرقه‌سپاری و .. را مذموم می‌شمارد. و ایشان را این طور تعبیر می‌نماید که لاف درویشی می‌زنند!!! اساتید و علمایی که شمس، محضر ایشان را درک نموده با واسطه یا بی‌واسطه اغلب از علما و فقهای برجسته زمان خود بودند از جمله؛ شیخ رکن‌الدین سجاسی و فخر رازی و شمس‌الدین خویی و اسداله متکلم و ... که همگی از عالمان دین و روات حدیث و اهل کلام و تفسیر و فقهای بزرگ زمان خود بودند.

این مولاناپژوه در ادامه نامه خود ذکر کرده است: لطفا به طلاب نازنین پرسشگر تأکید بفرمایید به‌جای غوغاافکنی و قیل و قال‌های عامیانه، با دقت آراء شمس و مولانا را مطالعه بفرمایند تا به عمق تقید ایشان به اصول دین و احکام شرع و فروعات پی ببرند. به‌راستی تعابیر ایشان از نماز، روزه، حج و زکات چنان ظریف و لطیف می‌باشد که کمتر کسی است این مطالب را بخواند و عاشقانه دل به دین و آداب دینی نبندد.

مجید پازوکی در بخش دیگری از این نامه نوشته است: 6 ـ از دیگر آراء شگفت انگیز شمس، بحث ولی مستور و ولی مشهور است که در کنار تعلیمات سید برهان‌الدین ترمذی در کتاب ارجمند معارف، همان سید سرّدان مربی و استاد مولانا به تبیین عرفانی وجود مبارک امام زمان (ع) به صراحت تأکید می‌نماید. ٧ ـ ایکاش طلاب جویای علم و ارجمند ما پیش از ارسال این مرقومه درشت و تیز، به بیانات رهبر ارجمند و ادیب جمهوری اسلامی دقت بیشتری می‌نمودند که ضمن تجلیل از محتوی و مفاهیم عمیق معنوی دیوان شمس و مثنوی شریف با اشاره به مقدمه مثنوی می‌فرمایند من نیز این اثر را اصول اصول اصول دین می‌دانم و شهید مطهری نیز بر این باور بودند.

این مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف و مولاناپژوه در پایان نامه خود ذکر کرده است: ضمن تأکید بر مراتب تقوی و تدین و شایستگی سازندگان این اثر، بخصوص جناب استاد حسن فتحی از حضرات عظام تقاضا دارم؛ به‌ویژه در این اوقات، که جامعه ما بیش از پیش به همدلی وحدت و آرامش بیشتری نیاز دارد، همگان را به رعایت تقوای الهی و پرهیز از مواضع تهمت و تخریب دعوت بفرمایند. با آرزوی سلامتی‌تان. ملتمس دعای خیر. 

مجید پازوکی 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز