در گزارش های رادیویی از مسیر پیاده روی اربعین؛

از گفتگو با موکب داران عراقی و زائران در مسیر پیاده روی تا حال و هوای زائران

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۰:۵۸:۲۵
کد خبر: ۹۱۳۷۵۳
از گفتگو با موکب داران عراقی و زائران در مسیر پیاده روی تا حال و هوای زائران
چند وقت پیش در مراسمی، کاروان اربعین معاونت صدا برای پوشش رسانه ای آیین پیاده روی اربعین حسینی و تهیه برنامه و مستندهای رادیویی از نجف و کربلا با حضور دکتر حمید شاه‌آبادی معاون صدا بدرقه می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بنا به تاکیدات معاونت صدا قرار است برنامه سازان رادیو با دستمایه قرار دادن موضوعاتی که بیانگر سبک زندگی حسینی باشد ، این مهم را به سرانجام برسانند. همچنین آن ها  در تعامل با مردم عراق به بهترین نحو ،  تصویر درستی از ایران را نشان بدهند به گونه ای که گزارشگری دو سویه باشند که هم حامل پیام محبت و مودت از ایران و هم حامل پیام همه زائران به خصوص زائران عراقی است.

برنامه سازان اعزامی ضمن مستقر شدن در  4 موکب عمود 285 امام رضا (ع)، 707 آستان قدس رضوی، 1080 موکب حضرت معصومه (س) و 1120  ، غیر از تولید برنامه برای شبکه‌های خود با صدای مراکز و سایر شبکه های رادیویی  نیز همکاری  کردند .

همچنین روابط عمومی معاونت صدا برای نخستین بار گروه عکاسی و تصویر برداری را برای اهداف  تامین تصاویر به روز جهت بهره برداری رادیو نمای شبکه های رادیویی از نجف، مسیر پیاده روی و کربلا و ثبت تلاش گروه های برنامه ساز و فنی شبکه های رادیویی که حماسه پیاده روی اربعین را در بستر امواج رادیویی جاودانه کردند.

مسیری از مسیرهای بهشت 

ویژه بر نامه "در مسیر بهشت "به مناسبت اربعین حسینی به طور زنده از مسیر نجف به کربلا از بیست مهر تا بیست و ششم  حال هوای زوار طریق الحسین علیه السلام را بازگو کرد.این  برنامه در سه نوبت ساعت 8:40 صبح،16 به طور زنده و22:30 تکرار به مدت 60  دقیقه از رادیو معارف پخش شد. 

«در مسیر بهشت» که بیش از 5 سال است حماسه اربعین حسینی را انعکاس می دهد ، امسال با عوامل برنامه ساز  رضا هدایت فرگوینده، رضا ملایی گزارشگر ، ابوالفضل سلیمانی تهیه کننده و مجید اشتری به عنوان مدیر تیم فعالیت کرد.

انتقال حس شور و هیجان پیاده روی پخش می شود.

رضا ملایی گزارشگر برنامه «در مسیر بهشت»می گوید:  تجربه چندین سال حضور مداوم در  راهپیمایی عظیم اربعین به عنوان گزارشگر رادیویی را دارم و طی این سالها چیزهای فراوانی درباره کار گزارش در چنین فضاهایی یاد گرفته ام و از این بابت خدا را شاکرم.

او می گوید: نکته جالب این است  که در تمام سالهای فعالیت گزارشگری همیشه دنبال سوژه بوده ام ولی در اربعین و در مسیر پیاده روی همه به نوعی سوژه گزارش و گفتگو هستند.در گزارشهای پیاده روی سن و سال یا میزان سواد گزارش شنونده مهم نیست میزان توجه او به موقعیتی که دارد مهم است.

ملایی در خصوص تهیه گزارش می گوید:  در گزارشهای اربعین سعی می کنم در کنار انتقال حس شور و هیجان پیاده روی، به معرفت افزایی نسبت به اربعین و امام حسین( ع) توجه ویژه  داشته باشم.

اگر گزارشگر از حس و حال معنوی و ارادت به اهلبیت (ع ) بویژه اباعبدالله الحسین برخوردار باشد قطعا در ثمر دهی و اثربخشی کار او موثر است.

او ادامه می دهد: گزارشگری که در اربعین برنامه سازی می کند باید اگر تمام مسیر را پیاده روی نمی کند حداقل برای تهیه گزارشها با مردم همراه شود و ساعات زیادی را با زائرین پیاده سپری سازد.نکته دیگر اینکه گزارشگر و برنامه ساز در اربعین نباید از پیام های اجتماعی و اخلاقی غافل باشد.

ملایی خاطر نشان می کند: غیر از گزارشهایی که ضبط و ارسال می کنم، گزارشهایی هم طی تماس‌های تلفنی از تهران و شبکه های مختلف رادیویی تقدیم شنوندگان می شود که البته آمار متفاوت است.

گزارشی کم نظیر و هیجان انگیز

رضا هدایت فر گوینده و مجری  برنامه « در مسیر بهشت» در خصوص اجرای  این برنامه زنده که با حضور پر شور مردم  صورت گرفت، می گوید: گویندگی و اجرای برنامه میدانی،آن هم در نقطه ای نزدیک به کربلا،حس وحال ویژه ای دارد که با کارهای دیگر متفاوت است.اجرا در  فضای کوچک بدون ملاحظات واقتضائات استودیو رادیویی،در دو سه متری زائران اربعین در واقع گزارش یک مستند و رویداد زنده ای است که کم نظیر و هیجان انگیز به نظر میرسد.درعین حال خطرپذیری مثل قطع برق،کاهش یا قطع اینترنت،صداهای بلند وغیرقابل کنترل دسته های عزاداری عراقی وغیر عراقی و چندین نمونه دیگر ازجمله خصوصیات این نوع برنامه هاست.

هدایت فر ادامه می دهد: حس خوب بامردم وکنار ونفس به نفس زوار بودن وگرفتن بازخورد آنی از مخاطب تجربه ارزشمندی است که شاید فقط هرسال در این راهپیمایی عظیم انسانی و معنوی بدست می آید.

ترویج فرهنگ حسینی 

سمیه  نجفی  در گفتگو با خبرنگار  ما  می گوید: درطی  مسیر با خیلی از افرادی  آشنا شدم که بار اولشان بود که می خواستند در حماسه  اربعین حضور پیدا کنند ،فرصت را غنیمت شرده و  با آنها گفتگو کردم . از حس و حالشان ، از اینکه چگونه می شود فرهنگ حسینی را با خودمان به  کشورمیزبان ببریم و فرهنگ حسینی آن ها را به عنوان ترویج فرهنگ قیام عاشورایی به کشورمان بیاریم ، صحبت کردم.

نجفی ادامه می دهد:می خواهم ، گزارش هایی از شور پیاده روی اربعین بگیرم  . تمام تلاشم این است که با چشم ، گوش و زبان خودم بتوانم آن چیزهایی که می بینم ، می شنوم و حس و حال مردم را بیان کنم .او از  حس و حال خودش نیز می گوید:  هر لحظه بغضم می گیرد که چطور بین اینهمه خبرنگار و عاشق من انتخاب شدم.

سفری با دل 

آسیه حیدری می گوید:  چند گزارشی که گرفتم دیدم ،  برای درک زیارت امام حسین(ع) باید با دل سفر کرد. سفر در مکان خوب است ،  اما وقتی دل انسان آماده  و ضمیرش روشن نباشد،  اتفاق خاصی نمی افتد 

گاهی هم ما فراخوانده می شیم تا کاری را به انجام برسانیم .اتفاقی را رقم بزنیم. تغییری را صورت بدهیم . و بی آنکه بدانیم و حتی بخواهیم دعوت می شیم . دعوت می شیم تا دلمان و ضمیرمان روشن بشود. 

به ویژه افرادی که برای اولین بار  سعادت درک زیارت را پیدا می کنند، حالشون یه جور دیگه است.من هم برای اولین بار فراخوانده شدم و امید دارم که ضمیری روشن و حالی دیگرگونه نصیبم بشود. و اما مشتاقانی که  پیاده و عاشقانه خودشان را به حرم می رسونند ، یه حال دیگه ای دارن. در مسیر رسیدن به کربلا، از انسان هایی گذشتیم که اندیشه و احساسشان را  در قدم هایشان ریخته بودند . گاهی با پای برهنه در حرکتن. بزرگ و کوچک، پیر و جوان. معلول و ناتوان. 

این مردم در هوای گرم، مسیر طولانی، دنبال چی هستن؟ آیا فقط یه حسه که این ها رو به جریان انداخته؟ آیا یه نمایشه؟چه اندیشه ای پشتش پنهانه؟آیا فقط یه امر شخصیه؟ انسان هایی با پرچم هایی مثل رودخانه ای رقصان در مسیل در جریان هستند، پویا و دانا.

حال و هوایی وصف نشدنی

محمد مفیدی گزارشگر عربی رادیو اربعین که از همه زائرین عرب زبان کشورهای مختلف گزارش تهیه می کند، و توفیق داشته  ۴ بار در مراسم اربعین شرکت کند، می گوید: غیر از تهیه گزارش ،  هر روز از رادیو اربعین ارتباط زنده هم داریم که شنودگان بیشتر با حال و هوای مراسم  راهپیمایی اربعین حسینی  در ارتباط باشند   که مدت  این برنامه های زنده تقریبا سی دقیقه می باشد.

مفیدی تصریح می کند: گزارش ها، ضبط  و از طریق بچه های فنی مستقر در عمود ۷۰۷ موکب امام رضا(ع) ارسال می شود.

مفیدی این طور از حس و حالش حین تهیه گزارش می گوید: انعکاس سیل عاشقان ابا عبد الله الحسین (ع)  و محبان اهل البیت که واقعا مسیر را عاشقانه و عارفانه طی می کنند حال هوایی بسیار قشنگ و وصف نشدنی است. مردم از تمام کشورها فارغ از تمام رنگ ها و مذهبها با اتحاد مثال زدنی کنار هم با یک هدف در حال طی کردن راه بهشت راه نجف تا کربلا هستند. و همه بر حفظ اتحاد در مقابل دشمنان از جمله امریکا و اسرائیل تاکید دارند.

در ضمن در همه گزارش ها،  تقریبا همه ی عراقی ها تاکید بر  برادری مردم عراق و مردم ایران داشتند و می گفتند هیچ چیزی باعث از بین رفتن این برادری نمی شود.

حال و هوای اربعین 

یاسر دعاگو گزارشگر اعزامی از رادیو قرآن می گوید: در  موسم اربعین از هر شبکه ای گزارشگر و تهیه کننده اعزام شده  که به صورت بسته های تولیدی  یا گزارش زنده برای شبکه های رادیویی و تلویزیونی فعالیت می کنند. ضمن اینکه در بین راه از نجف به کربلا  هم استودیو موجود است همکاران گزارشگر حضور دارند  و  از راهپیمائیان اربعین گزارش تهیه می کنند.

او ادامه می دهد: دوستان غیر از تهیه  مستندهای رادیویی ، از حضور مردم در این راهپیمایی عظیم،  عکس و فیلم تهیه کرده و برای رادیو اربعین و رادیو نماهای شبکه های مختلف رادیویی ارسال می کنند.  

دعاگو ادامه می دهد: غیر از تهیه گزارش برای شبکه قرآن برای سایر شبکه های رادیویی نیز ارتباط زنده برقرار کرده و از حال و هوای اینجا می گویم.

همچنین با کسانی که معروف و مشهور هستند ، اعم از مداحان و کارشناسان مذهبی  از حال و هوای اربعین می پرسیم و این عزیزان هم پاسخ می گویند .همچنین برکات و توجهاتی که در اربعین نهفته است ، از زبان آنها گفته می شود.

حفظ وحدت 

مهدی اسماعیلی گزارشگر رادیو تهران  که در عمود 707 موکب امام رضا (ع) مستقر شده بود،می گوید: با وجودی که خطوط اینترنتی مشکل داشت، اما با تلاش و همت بچه های فنی همه گزارش ها به موقع ارسال شد .

او ادامه می دهد: وقتی با زوار صحبت می کردیم آن ها از خاطرات خود و همبستگی ملت ها  می گفتند .این که باید وحدت و همبستگی حفظ شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز