ویژه یلدا ۹۸ ؛

زهره صفوی: من اصالتاً تهرانی هستم

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۲۰:۱۰:۰۰
کد خبر: ۹۳۷۴۱۳
زهره صفوی: من اصالتاً تهرانی هستم
زهره صفوی با اشاره به کمرنگ شدن سنت‌ها در فرهنگ ایرانیان به لزوم حفظ سنت‌هایی زیبا چون سنت شب یلدا تأکید کرد.

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در گذشته ما علاوه بر شب یلدا در روزها و شب‌های بیشتری دور هم جمع شده و رفت و آمد بین خانواده‌ها بسیار زیاد بود. امروز متأسفانه با تغییر سبک زندگی و مشکلاتی از جمله گرانی‌هایی که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم کمتر امکان دید و بازدیدهای گذشته وجود دارد.

صفوی خاطرنشان کرد: گذشته دیگر تکرار نمی‌شود، قطعاً در گذشته این سنت‌های زیبا پررنگ‌تر بود. به یاد دارم سفره‌های بزرگی در خانه‌ها پهن می‌شد و همه اعضای خانواده دور هم جمع شده و برای شب‌نشینی و گذراندن یک شب در کنار هم خوشحال بودند. امروز دیگر توان و فرصت چنین جمع‌هایی نیست. 

او افزود: من اصالتاً تهرانی هستم، پدرم میراحمد صفوی است، به شدت به فرهنگ اصیل تهرانی اهمیت می‌داد و هر سال در شب یلدا همه اقوام را در خانه‌اش جمع می‌کرد و مراسم متفاوتی برای این شب داشتیم اما امروز سال‌‌هاست که دیگر شاهد این مراسم نیستیم. بیکاری، تورم، وضعیت بد معیشتی باعث شده که دیگر نتوانیم این سنت‌ها را زنده نگاه‌داریم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «پدر سالار» در ادامه گفت: امیدوارم یلدا‌های بسیاری را با خوشی پشت سر بگذارید و عمری طولانی برای مردم کشورم آرزو می‌کنم، امیدوارم کانون ‌خانواده‌ها گرم باشد و همه ما زیر سایه امام زمان (عج) سالم و سلامت باشیم. توصیه من به جوانان این است که این سنت را حفظ کنند. از ریشه‌هایتان، پدر بزرگ مادر بزرگ‌هایتان سنت‌ها را بیاموزید و به نسل بعد منتقل کنید. شاید امکان پهن کردن سفره‌های بزرگ نباشد، مهم نیست که حتماً مراسممان مجلل باشد، دور یک میز کوچک هم جمع شویم اتفاقی ارزشمند است.

این بازیگر تصریح کرد: دیگر توان برگزاری مراسم و مهمانی‌های شب یلدا را ندارم، همانطور که گفتم من اصالتاً تهرانی هستم، در فرهنگ تهرانی هر کس که شبی مهمان یک نفر می‌شود باید پیش از آن قول بازدید را بدهد، من مدتی است بیکارم، اگر بیکار نبودم حتماً توان برگزاری مراسم و مهمانی‌های شب یلدا را داشتم اما امروز این توان را ندارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز