توضیحات سخنگوی فضایی سازمان هوافضا درباره‌ی ماهواره‌ی ظفر ؛

ماهواره ظفر در مدار «چرخ»

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۱۳:۴۲:۱۸
کد خبر: ۹۶۵۱۰۳
ماهواره ظفر در مدار «چرخ»
هشتادونهمین قسمت فصل ششم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، یکشنبه ۲۷ بهمن، با بررسی جزییات پرتاب ماهواره ظفر از شبکه‌ی چهار پخش خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این برنامه محمدحسین‌جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس میز فناوریِ «چرخ» با مهندس سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی سازمان هوافضا درباره‌ی ماهواره‌ی ظفر گفت‌وگو خواهد کرد. 

ماهواره‌ی ظفر ساعت ۱۹:۱۵ یکشنبه ۲۰ بهمن با ماهواره‌بر سیمرغ از پایگاه پرتاب فضایی امام خمینی(ره) استان سمنان پرتاب شد. ماهواره‌ی ظفر به مدت هشت دقیقه اطلاعات موقعیت خود و سرعت حرکت را ارسال کرد که با کمک سه ایستگاه (یک ایستگاه سیار در پایگاه پرتاب و ایستگاه‌های قشم و بوشهر) دریافت شد. عملکرد این ماهواره در مرحله‌ی اول و جدایش مرحله‌ی دوم مطلوب بود و ماهواره‌بر و ماهواره به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه رسید اما بنابر اعلام مسئولان این پروژه، ماهواره‌بر سیمرغ به سرعت مورد نیاز برای قرار گرفتن ماهواره در مدار زمین نرسید. فرآیند طراحی و ساخت ماهواره‌ی ظفر حدود شش سال پیش در دانشگاه علم و صنعت کلید خورده بود. این ماهواره در رده‌ی ماهواره‌های مدار نزدیک زمین با ارتفاع مداری ۵۳۰ کیلومتر، شیب ۵۶ درجه و جرم ۱۱۳ کیلوگرم است. تهیه نقشه و هیدروگرافی از کاربردهای این ماهواره است. این ماهواره پایش مرز دریاچه‌ها و خطوط ساحلی را ممکن می‌کند و کاربردهایی در نقشه‌های ساختاری در شهر و زمین‌شناسی دارد. به گفته‌ی مسئولان پروژه‌ی ماهواره‌ی ظفر، با توجه به تحقیقاتی بودن فرآیند پرتاب و تحقق بیش از ۹۵درصد از اهداف طرح‌ریزی‌شده، فرآیند پرتاب ظفر موفق بوده است. 

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز