اختتامیه دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش برگزار شد؛

جشنواره ای با داوری و جوایز غیرمتعارف

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۱۴:۳۲:۱۲
کد خبر: ۹۶۶۲۱۰
جشنواره ای با داوری و جوایز غیرمتعارف
مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه گذشته در "تالار شهر"جزیره ی زیبای کیش برگزار شد.

​به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش شامگاه گذشته در تالار شهر جزیره ی زیبای کیش با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی سازمان مناطق آزاد کیش با بزگداشت رضا فیاضی بازیگر تئاتر  برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جایزه ی بخش طرح و ایده مکتوب به پروین موسی نژاد برای نگارش رازها و دروغ ها اهدا شد.

عباس نجاری دبیر جشنواره در ابتدای مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کوتاه کیش، گفت: می دانیم که در این دوره بی خطا نبوده ایم و تمام تلاشمان را می کنیم که به چشم انداز جشنواره گام به گام نزدیکتر شویم و لازم می دانم که از زحمات دکتر پورعلی معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه و همچنین دکتر خسرونشان و همکارانشان  تشکر کنم که طی این دو دوره به طور جد از این رویداد هنری حمایت کرده اند، تشکر کنم و در پایان امیدواریم که تلاش هایمان برای گسترش،حمایت و تقویت جایگاه تئاتر کوتاه در جزیره کیش به مسیری روشن برسد.

برگزاری جشنواره های تئاتر یک فرصت است

اصغر دشتی در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن انتقاد از برگزاری مراسم در سالن رسمی گفت: ای کاش به سبک و سیاق جشنواره این مراسم هم در ساحل برگزار می شد. و می توانیم نقدی که به اجراهای جشنواره داشتیم به برگزاری این مراسم هم داشته باشیم که چرا به فضا و مکان بی توجه بوده است.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود:  جشنواره یک بستر، پلتفرم و فر صت است که ما در آن قرار می گیریم که اثری ارائه کنیم، و اگر شرکت کنندگان در تولید اثر هنری سهل انگاری کنند به معنی این نیست که جشنواره مسیر غلطی را پیموده است ولی اگر مسیر نزولی و تکراری در جشنواره باشد آن گاه این نقد به برگزار کنندگان هم وارد است.

اصغر دشتی در همین زمینه گفت: ما برای نقاط مختلف کشور می توانیم جشنواره هایی با تعریف های مختلف  برگزار کنیم و به نظرم جزیره کیش می تواند پایگاه مدلی از تئاتر باشد و ایده ی برگزاری تئاتر کوتاه کیش جالب است. کاری که این فستیوال با زمان می کند و مکان هایی که برای اجرا انتخاب می کند می تواند در ابعاد دقیق علمی تر و ایجاد رابطه ی ملموس تر با تماشاگر منحصر به فرد باشد.

الهام کردا: داوری جشنواره تئاتر کوتاه کیش غیر متعارف بود

در این مراسم الهام کردا نیز  ضمن اشاره به صحبت های یکی از شرکت کنندگان این جشنواره گفت: من هم تا حدودی موافقم که اگر جشنواره غیر رقابتی باشد می توانیم بدون فکر کردن به جایزه و مسابقه ، آزادنه تر و خلاق تر بدون کلیشه و چارچوب کارهای یکدیگر را نقد کنیم و راجع به کارهای هم بدون توجه به رقابت حرف بزنیم. ما در این دوره از جشنواره به یک شکلی از قضاوت رسیدیم که بی رحمی در آن بود و اگر اجرایی ما را جذب نکرده بود و ایراد داشت ما به آن نمایش رای ندادیم و کارهایی که رای دادیم به یک شکل غیر متعارف داوری کردیم. 

در ادامه با حضور حمید پور آذری، اصغر دشتی و الهام کردا برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

برگزیدگان نمایشهای ساحلی

جایزه ویژه هیات داوران و تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال به خاطر  ارتباط وتنیدگی ایده ،اجرا و مکان و همچنین توجه ویژه به فضاسازی و تصویر سازی و تلاش برای تاثیر گذاری اهدا میشود به نمایش"تن هایی که مانع دیده شدن دریا میشوند”به طراحی و کارگردانی : سعید ارغوانی و اجراگری: نادیا پشم چی و سعید ارغوانی و محمد خراسانی و درعین حال به دلیل

عدم رعایت ایجاز در متن و کلام و همچنین کم دقتی در تطبیق آنی اجرا با شرایط و طبیعت ساحل مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ریال از  ارزش مالی این جایزه کسر خواهد شد.

لوح تقدیر  و تندیس جشنواره و مبلغ ۳۵۰۰۰۰۰۰ ریال به خاطر دراماتورژی و فضاسازی ،تمرکز و توانمندی در حفظ و استمرار فضای طراحی شده برای اجرا اهدا میشود به گروه نمایش مکبث با باز نویسی و هدایت :علی حسینی و اجرا گری: آنا زارع و علی حسینی و در عین حال به دلیل جنگ  بیهوده با طبیعت برای حفظ روال از پیش تعیین شده اجرا مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ریال از ارزش مالی این جایزه کسر خواهد شد.

لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰ ریال به خاطر  ایده ی موجود در متن و اجرا  و تلاش جهت به حرکت در آوردن تخیل تماشاگر 

به گروه  اجرایی نمایش “بیا جلوتر”به کارگردانی و بازیگری:  سجاد باقری و نویسندگی: حسین برفی نژاد اهدا میشود و در عین حال به دلیل کم توجهی در به وجود آوردن تناسب کافی بین اجرا و ساحل مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال از ارزش مالی هدیه کسر خواهد شد.

برگزیدگان نمایشهای کافه ای

لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال.به دلیل شیوه ی اجرایی متناسب با کافه اهدا میشود به ،به نمایش “سرنوشت از سرنوشت”،به کارگردانی یسنا پورسیناو در عین حال ،به خاطر عدم توجه کافی به ضرورت تطبیق و گسترش اجرا و موضوع در محیط  ،مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ ریال از ارزش مالی این هدیه کم خواهدشد.

لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال به دلیل طراحی اجرایی سیار و قابل تنظیم با مکان های مختلف اجرا اهدا میشود به  نمایش “تولد نقال” به بازنویسی کارگردانی و بازیگری:  رادمهر کشانی هم زمان، به دلیل عدم جسارت و نو آوری در بازی و اجراگری مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ ریال از این مبلغ کسر میشود.

مبلغ۱۵۰۰۰۰۰۰ ریال به خاطر طرح داستانی و پتانسیل وجود لحظه ای غافلگیرکننده در اجرا به نمایش"وقتی لیلا مرد”  به  نویسندگی و کارگردانی :مریم چوری اهدا میشود.و در عین حال به دلیل مواجهه ناقص اجرا با پتانسیل های موجود در متن ، مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ ریال از ارزش مالی جایزه کم میشود.

دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش با هدف تلاش برای گسترش،حمایت و تقویت جایگاه تئاتر کوتاه 26 لغایت 28 بهمن ماه در سه بخش مسابقه نمایش های کافه ای، ساحلی، طرح و ایده های نمایشی مکتوب به دبیری عباس نجاری در جزیره کیش برگزار شد.

نظر شما