نوروزنامه ۹۹/ همه حواشی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛

از ماجرای مسعود کیمیایی و شهاب حسینی تا تحریم اختتامیه جشنواره فجر

۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۲۳:۱۷:۰۰
کد خبر: ۹۶۸۳۳۳
از ماجرای مسعود کیمیایی و شهاب حسینی تا تحریم اختتامیه جشنواره فجر
سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های این رویداد فرهنگی هنری بود که حواشی آن، پیش از شروع برگزاری جشنواره آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، فراخوان سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در آبان ماه سال گذشته انتشار یافت و اولین اتفاق عجیب در این جشنواره با عدم حضور داریوش مهرجویی در جشنواره رخ داد.

داریوش مهرجویی که فیلم سینمایی «لامینور» را سال گذشته با وجود حواشی بسیار به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ساخت در تصمیمی عجیب، فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر نکرد تا یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر حضور نداشته باشد.

دلیل این تصمیم همچنان برای اهالی سینما کاملاً مشخص نشده است اما گمانه‌زنی‌هایی که درباره این تصمیم مهرجویی وجود دارد اتفاقاتی که برای «سنتوری» رخ داد را به این تصمیم مرتبط می‌کند. فیلم سینمایی «سنتوری» در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره فجر موفق شد جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی را دریافت کند ولی این فیلم در روزهای اکران خیلی زود از پرده سینما پایین کشیده شد و نسخه قاچاق فیلم مهرجویی سر از بازار سیاه درآورد.

نکته دیگر درباره عدم حضور داریوش مهرجویی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر موج تحریمی است که پیش از شروع جشنواره، آغاز شده بود. شاید داریوش مهرجویی را بتوان یکی از آغازکنندگان این تحریم دانست. برخی منتقدان و کارشناسان نیز داریوش مهرجویی را بی نیاز به حضور در جشنواره دانستند و تأکید کردند که او قصد داشته فضا را برای حضور جوانان مهیا کرده و البته از حواشی احتمالی برای فیلمش جلوگیری کند.

اعلام فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره و حواشی هیأت انتخاب

هیأت انتخاب سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی در دهم دی ماه فیلم‌های بخش نگاه نو را معرفی کردند و در بین آثار معرفی شده، انتخاب سه فیلم انتقادات بسیاری را متوجه جشنواره فیلم فجر کرد.

سه فیلم «پدران»، «تعارض» و «کشتارگاه» از سه کارگردانی انتخاب شدند که پیش از این تجربه ساخت فیلم سینمایی را داشتند و این مسأله باعث شد بسیاری از اهالی سینما به انتخاب این سه فیلم در بخش نگاه نو اعتراض کنند اما طبق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب این سه فیلم خلاف قوانین نبوده و افرادی که برای اولین بار پروانه ساخت فیلم سینمایی دریافت کنند فیلم اولی به حساب می‌آیند و فیلمشان به بخش نگاه نو راه می‌یابد.

بیستم دی ماه نیز فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ مشخص شدند و باز هم با اعلام اسامی فیلم‌ها حواشی بسیاری متوجه جشنواره فیلم فجر شد.

یکی از اصلی‌ترین حواشی، عدم انتخاب فیلم «مجبوریم» و «عنکبوت» بود. بسیاری از اهالی سینما عدم راه‌یابی دو فیلم «مجبوریم» و «عنکبوت» به جشنواره فیلم فجر را حاصل انتخابی سفارش‌شده دانستند. در این بین فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله نیز از جمله آثاری است که به جشنواره راه پیدا نکرد و مسئولان جشنواره دلیل این اتفاق را مشکل حقوقی عنوان کردند که برای تهیه‌کنندگان این فیلم به وجود آمده بود.

جشنواره فیلم فجر دوازدهم بهمن ماه آغاز شد و اصلی‌ترین حواشی مربوط به جلسات پرسش و پاسخ فیلم‌ها بود.

شروع تحریم‌ها

پس از اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر مسعود کیمیایی با انتشار ویدئویی از تحریم جشنواره خبر داد و پس از او برخی سینماگران از جمله پیمان معادی نیز از تحریم جشنواره و عدم حضورشان در این رویداد فرهنگی هنری خبر دادند.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «خروج»

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین نشست‌های جشنواره فیلم فجر بود.

در این نشست فرامرز قریبیان با انتقادی تند نسبت به مسئولان سینما و افشاگری درباره جایزه نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «عصبانی نیستم» تأکید کرد که از این اتفاقات خسته شده و قصد دارد از سینما خداحافظی کند.

ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در نشست پرسش و پاسخ فیلمش با انتقادات تندی مواجه شد و برخی افراد از او درباره دلیل تغییر نگرشش در فیلمسازی سوال پرسیدند و بارها در این نشست ابراهیم حاتمی‌کیا با عصبانیت به پرسش‌ها پاسخ داد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «شین»

شهاب حسینی که در نشست فیلم سینمایی «آن شب» حاضر نشده بود برای برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شین» درخواست داد و برای این فیلم که خارج از بخش مسابقه بود نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

در این نشست که تا حدود ساعت 3 بامداد به طول انجامید شهاب حسینی که پیش‌تر تحریم‌کنندگان جشنواره فیلم فجر را مورد انتقاد قرار داده بود با لحنی عصبی از تحریم جشنواره انتقاد کرد و تأکید کرد که مسعود کیمیایی طی سال‌های اخیر فیلم‌هایی ساخته که با انتقاد فراوان از سوی مخاطبانش روبه‌رو شده و با توجه به اینکه این برخورد را امسال نیز پیش‌بینی می‌کرده به نوعی روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و به بهانه تحریم در جشنواره حاضر نشده است.

بسیاری از سینماگران گفته‌های شهاب حسینی را توهین‌آمیز دانستند.

عدم برگزاری نشست فیلم سینمایی «خون شد» و «عنکبوت»

مسعود کیمیایی پیش از برگزاری جشنواره، از تحریم و عدم حضور در این رویداد خبر داده بود و به همین دلیل در روز اکران «خون شد» در پردیس سینمایی ملت حاضر نشد. مسئولان جشنواره نیز به همین بهانه نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «خون شد» را برگزار نکردند و عوامل تولید این فیلم در مقابل در سالن برگزاری نشست به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

نکته جالب توجه این است که جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده «خون شد» در روز اکران این فیلم در پردیس سینمایی ملت فیلم «عنکبوت» را داشت که برای برگزاری نشست پرسش و پاسخ این فیلم نیز درخواست داده بود اما با وجود اینکه شب گذشته نشست پرسش و پاسخ فیلم «شین» (خارج از بخش مسابقه) برگزار شده بود مسئولان جشنواره اجازه برگزاری نشست فیلم سینمایی «عنکبوت» را ندادند.

نشست‌های پر سر و صدای جشنواره فجر

علاوه بر نشست پرسش و پاسخ فیلم‌های «خروج» و «شین» که حواشی بسیاری داشتند اکثر نشست‌های برگزار شده در جشنواره با اتفاقات بسیاری همراه بودند که بازخوردشان در جامعه بسیار به چشم می‌خورد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم‌های «درخت گردو»، «آتابای» و... نیز در فضایی پرتنش و به نوعی عصبی برگزار شدند.

اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر 22 بهمن در برج میلاد تهران برگزار شد و در این مراسم نیز اتفاقات حاشیه‌ساز بسیاری رخ داد که بارها تلویزیون که این برنامه را به طور زنده پخش می‌کرد مجبور به سانسور مراسم شد.

امیر آقایی بازیگر فیلم سینمایی «شنای پروانه» پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد با اشاره به گفته‌های زینب ابوطالبی گفت: خانمی در یک برنامه تلویزیونی گفتند که اگر مثل ما نیستید از ایران بروید در حالیکه امر رفتن به کسانی گفته می‌شود که آمده باشند، ما که به ایران نیامدیم تا بخواهیم برویم. ما از ابتدا اینجا بودیم و ریشه در این آب و خاک داریم.

صداوسیما حتی صحبت‌های محمدحسین مهدویان در هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی را نیز سانسور کرد.

در این مراسم فیلم سینمایی «روز صفر» نیز چند جایزه برنده شد که عوامل این فیلم سینمایی در مراسم اختتامیه حاضر نشدند و جوایز خود را دریافت نکردند.

حواشی داوری‌ها و جایزه نگرفتن جواد عزتی

یکی از انتقاداتی که به اعضای هیأت داوران جشنواره وجود داشت جایزه نگرفتن جواد عزتی بود. گفته می‌شود یکی از افراد تأثیرگذار در این انتخاب سعید راد بوده که در هیأت داوران با جایزه گرفتن جواد عزتی مخالف بوده و به دلیل مخالف او به نظر می‌رسد که این جایزه به امیر آقایی تعلق گرفته است.

این شائبه که با مصاحبه محمدمهدی عسگرپور و عدم تکذیب این خبر از سوی او قوت گرفت با صحبت‌های طهماسب صلح‌جو درباره جو جلسات داوری بیش از پیش به واقعیت نزدیک شد.

نظر شما