پرونده باستان‌شناسی سال ۹۸ زیر ذره‌بین «چرخ»

۱۳۹۸/۱۲/۱۸ - ۱۳:۲۱:۲۳
کد خبر: ۹۷۴۹۰۹
نودوهشتمین قسمت «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 18 اسفند، با بررسی مهم‌ترین اتفاق‌های دیرینه‌شناسی در سال 98 روی آنتن شبکه‌ی چهار خواهد رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این برنامه حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر فریدون بیگلری، باستان‌شناس، درباره‌ی رخدادهای مهم دنیای دیرینه‌شناسی در یک سال گذشته گفت‌وگو خواهد کرد. 

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها، کشف قدیمی‌ترین نقاشی فیگوراتیو جهان در «سولاوزی» در اندونزی بود. نقاشی‌های غاری به نام «لینگ بولو سیپونگ» در جزیره‌ی سولاوزی که 44 هزار سال قدمت دارند. کشف رد پاهای ۸۰ هزار ساله‌ی نئاندرتال‌ها در فرانسه، از دیگر اتفاقات مهم حوزه‌ی باستان‌شناسی در سال 98 بوده است. انتشار نتایج این پژوهش‌های باستان‌شناسان فرانسوی درباره‌ی محوطه ای به نام «روزل» بار دیگر توجه همگان را به نئاندرتال‌ها جلب کرده است. در این سال پنج غار و پناهگاه دوران پارینه‌سنگی در ایران هم کاوش شده که آثاری از دوره‌‌های پارینه‌سنگی میانی، پارینه‌سنگی جدید و فراپارینه سنگی شامل دست‌ساخته‌های سنگی، بقایای جانوری و خاکستر از آنها به دست آمده است. روایت محمود حاج‌زمان از پدر و فرزندهای مشهور دنیای علم، به بهانه‌ی فرا رسیدن روز پدر، بخش دیگری از نودوهشتمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» خواهد بود. مجله‌ی تصویری «چرخ» در دو هفته‌ی پایانی سال، مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای علم و تکنولوژی در سال 1398 را بررسی خواهد کرد. 

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» سه روز در هفته، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز