ساسان سالور:

راه‌های ورود جوانان به سینما بسته است/ رابطه تعیین‌کننده دستمزد است

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۹۵۴۱۰
راه‌های ورود جوانان به سینما بسته است/ رابطه تعیین‌کننده دستمزد است
ساسان سالور عدم ورود قشر جوان به حوزه سینما را دلیل اصلی بالا رفتن بی رویه دستمزد عوامل فنی و بازیگران دانست و تأکید کرد که خانه سینما راه‌های ورود جوانان به سینما را بسته است.

ساسان سالور، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: دستمزدها در سینمای ایران به روابط بستگی دارد و علاوه بر رابطه گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که نسبت به رابطه نقش چندانی ندارند. تعیین‌کننده‌ترین عنصر در دستمزدها همان رابطه است.

سالور تصریح کرد: وضعیت عجیبی را در دستمزد بازیگران شاهد هستیم که هیچ منطقی در آن دیده نمی‌شود. یک بازیگر اگر در فیلمی بازی کند و فیلم فروشی نداشته باشد برخلاف آنکه انتظار می‌رود میزان دستمزد این فرد در سال بعد کاهش داشته باشد همان بازیگر دستمزد بیشتری می‌خواهد و تهیه‌کننده‌ها نیز مجبور به پرداخت آن هستند. در حالیکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست. اگر فیلم «دزدان دریایی کارائیب» فروش چندانی نداشته باشد جانی دپ در فیلم بعدی نمی‌تواند دستمزد بالایی درخواست کند و اگر فروش این فیلم بالا باشد طبیعتاً دپ نیز دستمزدش افزایش پیدا می‌کند اما در سینمای ما در هر صورت دستمزد بازیگران افزایش پیدا می‌کند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: از آنجا که راه‌های ورود بازیگران جدید به سینمای ایران بسته است و ما بازیگر جدیدی در این عرصه نمی‌بینیم تهیه‌کننده‌ها برای استفاده از چهره‌های مطرح مجبور به پرداخت دستمزدهای غیرمنطقی هستند. این وضعیت در خصوص عوامل پشت صحنه نیز صدق می‌کند. همه عوامل از جمله مدیران فیلمبرداری و صدابرداری هر سال دستمزدشان افزایش پیدا می‌کند و معمولاً آثار سینمایی بین چند فیلمبردار و صدابردار تقسیم می‌شود در حالیکه اگر راه‌های ورود به سینما را باز کنند این اتفاق رخ نمی‌دهد.

او افزود: باید یک هماهنگی بین خانه سینما و تهیه‌کنندگان وجود داشته باشد تا بشود افراد بیشتری در حوزه‌های فنی وارد سینما شوند. خانه سینما افراد جدید را که تجربه ندارند به عنوان اعضای خود نمی‌پذیرد و این افراد نمی‌توانند به طور رسمی وارد سینما شوند پس همچنان سینما بین تعدادی از عوامل محدود می‌شود که تهیه‌کننده‌ها نیز مجبور به همکاری با آنها هستند. به نظر من با یک تعامل و همکاری می‌شود به میزان فعالان این عرصه افزود چرا که این وضعیت باعث می‌شود تا فیلم‌ها در عواملشان بین چند نفر محدود نشوند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بدرود بغداد» اظهار داشت: باید راه‌های ورود به خانه سینما برای کسانی که در این حوزه تحصیل یا فعالیت کرده‌اند راحت‌تر شود. خانه سینما برای پذیرش اعضای جدیدش شرایطی چون فعالیت در چند فیلم سینمایی گذاشته که عملاً امکان ورود افراد جدید را از بین برده و این باعث شده فضا کاملاً بسته شود. من به عنوان تهیه‌کننده به این حرفی که می‌زنم عمل کرده‌ و همیشه از افراد تازه‌کار نیز استفاده کرده‌ام. من تا امروز حداقل دو یا سه نفر در بین بازیگران و عوامل فنی به سینما معرفی کرده‌ام. اگر خانه سینما تجدید نظری در وضعیت ورود افراد به این حوزه نداشته باشد و این سد همچنان باقی بماند دستمزدها روز به روز مثل قبل بی منطق بیشتر می‌شود./2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز