زکات فطریه پیش از غروب آفتاب امروز باید پرداخت شود/میزان زکات چقدر است؟

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۱۳:۲۱:۵۰
کد خبر: ۱۰۰۴۳۳۴
زکات فطریه پیش از غروب آفتاب امروز باید پرداخت شود/میزان زکات چقدر است؟
از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، لطف الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی و سید محمدعلی علوی گرگانی، میزان زکات فطره امسال مشخص شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار ریال اعلام‌شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

لازم به ذکر است که بر اساس مساله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفر به‌اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) ازآنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای ایشان اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

دفتر آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز در اطلاعیه‌ای، میزان زکات فطره و کفاره روزه را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است که با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالی‌قدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

اطلاعیه ادامه یافته است: کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است و کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام ۶۰ مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید آمده است: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ 100 هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 300 هزار ریال می باشد.

براساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) که گندم  مبلغ 100 هزار ریال و برنج مبلغ تقریبی 500 هزار ریال است. مؤمنین در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

نظر شما