خدمات غربالگری سرطان‌ در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۹:۳۰:۳۹
کد خبر: ۷۹۳۳۵۹
خدمات غربالگری سرطان‌ در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود
راضیه السادات میرمعینی با اشاره به اینکه خدمات غربالگری سرطان‌ها همچنان در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود افزود: اگر سیستم بهداشتی هزینه کیت‌ها را تامین کند، غربالگری سرطان را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به غربالگری سه سرطان‌ درمان‌پذیر در مراکز بهداشتی همدان اظهار کرد: غربالگری سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در مراکز بهداشتی همدان در حال انجام است.

وی بیان کرد: سرطان‌هایی در لیست غربالگری قرار می‌گیرند که قابل تشخیص زودرس باشند و در موقع تشخیص مداخله درمانی برای بهبود بیماری صورت گیرد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه ممکن است در مورد سرطان‌هایی غربالگری صورت گیرد و تشخیص نیز داده شوند اما هیچ کاری برای بیمار نتوان انجام داد گفت: در سرطان پستان 15 سال طول می‌کشد که یک سلول سرطانی تبدیل به توده شود.

وی با بیان اینکه 15 سال فرصت برای تشخیص و درمان به موقع است تا دوره زندگی خوبی برای بیمار به جای بگذاریم، افزود: طبق برنامه غربالگری در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشتی مردم برای تشخیص زودرس سرطان فراخوان می‌شوند.

میرمعینی با اشاره به اینکه افراد در غربالگری سرطان پستان به ماما در مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده می‌شوند، گفت: از لحاظ وجود توده در پستان و مشکوک به آن ارجاع به سطح تخصصی برای بررسی توده‌ها نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تشخیص سرطان روده بزرگ با یک تست رپیدی (غیر تخصصی آزمایشگاه) مراقب سلامت با اندازه‌گیری میزان خون مدفوع بررسی را انجام می‌دهد، افزود: در صورتی که تست مثبت باشد، برای بررسی کامل به سطح تخصصی ارجاع داده می‌شود که بیماران باید تحت عمل کولونوسکوپی قرار گیرند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به سرطان دهانه رحم خاطرنشان کرد: افرادی در معرض این سرطان هستند که سه سال از ازدواج آنها گذشته باشد.

خدمات غربالگری سرطان‌ها در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود

وی با بیان اینکه برای این گروه تست پاپ‌ اسمیر انجام می‌شود، گفت: در صورتی که موارد مشکوک باشد باید اقدام تخصصی انجام شود.

میرمعینی با اشاره به اینکه خدمات غربالگری سرطان‌ها همچنان در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود افزود: اگر سیستم بهداشتی هزینه کیت‌ها را تامین کند، غربالگری سرطان را انجام می‌دهد.

وی با تاکید به اینکه در برخی از قسمت‌ها مشکل تامین اعتبار وجود دارد گفت: در تمام پایگاه‌های سلامت و مراکز شهری و بهداشتی کیت‌های بررسی خون مخفی مدفوع موجود است و خدمات در حال حاضر ارائه می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه برخی جاها ممکن است مقطعی این کیت‌ها را نداشته باشند و غربالگری مقطعی انجام نشود افزود: تست پاپ‌ اسمیر در مراکز بهداشتی انجام می‌شود و غربالگری سرطان سینه توسط ماماها در مراکز جامع سلامت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری بیان کرد: بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یک اصل کلی بیماری‌های خاموش هستند چرا که بسیاری چندین سال طول می‌کشد تا مشخص شوند.

میرمعینی با بیان اینکه مهم است که بدانیم هر فردی در هر گروه سنی و جنسی در معرض خطر چه بیماری‌هایی قرار دارد تا بتوانیم تشخیص زودرس دهیم افزود: متاسفانه برخی از بیماری‌ها زمانی تشخیص داده می‌شوند که نمی‌توان کاری انجام داد.

وی با تاکید به شناخت مردم از بیماری‌ها و اولویت بر هزینه‌های بیماری افزود: خدمات اولیه در غربالگری رایگان است اما حوزه تخصصی هزینه‌های برای فرد دارد و مهم این است که فرد آن در اولویت قرار دهد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه پایه ژنتیکی برخی از سرطان‌ها قوی است نظیر سرطان پستان و کولون گفت: اگر فردی از اعضای خانواده در سن 40 سالگی سرطان کولون داشته باشد باید اعضای خانواده 10 سال قبل از تشخیص بیماری در فرد اقدام تشخیصی انجام دهند یعنی الگوی غربالگری عادی جامعه برای آنها مصداقی ندارد.

وی با بیان اینکه اعضای خانواده این بیمار در سن 30 سالگی باید تست غربالگری انجام دهند، افزود: در خصوص سرطان پستان نیز این همینطور است و اگر  نسبت به فردی تشخیص سرطان پستان داده می‌شود، خانم‌های خانواده و فامیل باید اقدام به بررسی کنند تا مشکلی نداشته باشند.

میرمعینی با اشاره به اینکه ممکن است ضایعات کوچک در فردی باشد که با برداشتن آن، او زندگی عادی و سالم داشته باشد، خاطرنشان کرد: تشخیص به موقع این بیماری‌ها ادامه داشتن یک زندگی سالم است.

وی با اهمیت به جذب خیر در اقدامات بهداشتی، گفت: خیرین نیک‌اندیش بسیار راغب به اقدامات درمانی نظیر ساخت بیمارستان، خرید تجهیزات پزشکی و... هستند که کار ارزشمندی هستند اما در اقدامات تشخیصی نیز نیاز به ورود خیرین وجود دارد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه متاسفانه در اقدامات بهداشتی اقبال به اقدام خیر نیست در صورتی که یک کار نیک در تشخیص بیماری تاثیر زیادی می‌گذارد افزود: بسیاری از افراد ممکن است ضایعه‌ای داشته باشند اما به دلیل هزینه ماموگرافی اقدام به موقع انجام ندهند که بعد از سال‌ها با عوارض بیشتری مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم خیرین در اقدامات تشخیصی ورود کنند تا جامعه سالم‌تری داشته باشیم گفت: هشتم بهمن روز جهانی سرطان نامگذاری شده که در این هفته برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز