قصه غم انگیز دیپورت فوتبالیست‌های ایرانی از قطر؛

ستاره‌هایی که سوسو نمی‌زنند!

۱۴۰۰/۰۳/۲۱ - ۰۴:۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۹۰۵۵۶
ستاره‌هایی که سوسو نمی‌زنند!
ستاره های ایرانی شاغل در قطر به فوتبال ایران دیپورت شده اند.

به گزارش برنا؛ در سال‌های اخیر فوتبالیست‌های ایرانی زیادی به لیگ ستارگان قطر پیوسته‌اند و حضور در فوتبال قطر را به خاطر پیشنهادات نجومی مالی به تیم‌های اروپایی ترجیح دادند. قراردادهای ملی بالا و تمرینات آسان و سخت گیر نبودن باشگاه های قطری از عوامل مهمی هستند که باعث شده فوتبالیست‌های ایرانی تمایل زیادی به حضور در فوتبال قطر داشته باشند. البته این تمایل دوطرفه بوده و باشگاه‌های قطری امسال در خرید بازیکنان ایرانی رکورد زدند. حضور 8 بازیکن ایرانی در فصل جدید لیگ ستارگان قطر باعث شد ایران بالاتر از برزیل و الجزایر بیشترین تعداد فوتبالیست را در این لیگ متمول داشته باشد. در فصل گذشته لیگ ستارگان بازیکنان ایرانی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضائیان، پژمان منتظری و کریم انصاری‌فرد در تیم‌های قطری توپ می‌زدند و امید ابراهیمی هم به صورت قرضی از لیگ قطر به لیگ بلژیک رفته بود که برای فصل جدید دوباره به تیم الاهلی برگشت. از بین این بازیکنان مرتضی پورعلی‌گنجی به چین رفت و کریم انصاری‌فرد راهی یونان شد اما نفراتی مثل مهرداد محمدی، مهدی ترابی، روزبه چشمی، شجاع خلیل‌زاده و علی کریمی به تیم‌های قطری پیوستند تا تعداد بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ این کشور به عدد 8 برسد.

شکستن رکورد تعداد حضور بهترین فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ قطر، که اغلب آنها از بازیکنان موثر در تیم ملی هستند، در حالی رخ داده که اغلب کارشناسان فوتبال معتقدند سطح کیفی پائین این لیگ باعث افت فوتبالیست‌های ایرانی می‌شود و کمتر بازیکن ایرانی بوده که توانسته در سال‌های اخیر از این لیگ به اروپا برسد. برخی هم معتقدند فوتبال در قطر نه تنها یک حرفه بلکه یک تفریح برای شیوخ پولدار عربی است و به همین دلیل این لیگ کیفیت پائینی دارد و باعث افت فوتبالیست‌های ایرانی هم می‌شود که این روزها به نظر می رسد همین ایده درست است چون وقتی به وضعیت ستاره های ایرانی در لیگ ستارگان نگاه می کنیم می بینیم که واقعا افت کرده اند چون حالا باشگاه های قطری هم بازیکنان ایرانی را نمی خواهند.

در طول لیگ ستارگان امسال هم برخوردهای جالبی با ستاره های ایرانی نشد. بازیکنانی مثل پژمان منتظری، رامین رضائیان، مهدی ترابی، مهرداد محمدی و امید ابراهیمی از ابتدای شروع لیگ ستارگان شرایط خوبی در تیم های خود نداشته اند و در هفته های متوالی هم نیمکت نشین بوده اند یا اینکه به طور قرضی بین باشگاه های قطری جابجا می شدند. در بین بازیکنان ایرانی فقط شجاع خلیل زاده وضعیت با ثباتی داشت و به احتمال زیاد تنها او و مهرداد محمدی در تیم های خود ماندگار می شوند.

درواقع لیگ ستارگان قطر دیگر آن بهشت موعود برای ستاره های فوتبال ایران نیست. لیگی که فوتبالیست های ایرانی با هر کیفیتی در آن بدرخشند و پول پارو کنند. شاید باورکردنی نباشد اما این روزها ستاره های فوتبال ایران مثل رامین رضاییان، علی کریمی، امید ابراهیمی، روزبه چشمی، پژمان منتظری و ... که باشگاه های داخلی برای خرید آنها سرودست می شکنند در فوتبال قطر بی مشتری مانده اند و در آستانه دیپورت به ایران قرار دارند. البته دو لژیونر ایرانی شاغل در فوتبال اروپا کاوه رضایی و مجید حسینی هم در لیست مازاد تیم های خود قرار گرفته اند ولی تعداد دیپورتی های فوتبال ایران از قطر چشمگیر و البته دردناک است.

نکته جالب اینجاست که بازیکنانی مثل علی کریمی، رامین رضاییان، روزبه چشمی و حتی امید ابراهیمی بعد از حضور در لیگ ستارگان و افت واضحی که داشتند تیم ملی را هم از دست دادند و حالا هم در قطر بی تیم مانده اند.

در ادامه نگاهی داریم به آخرین وضعیت ستاره های دیپورتی فوتبال ایران از لیگ ستارگان قطر و 2 لژیونری که در بلژیک و ترکیه حضور دارند.

رامین رضاییان: رامین لیگ را با الدحیل شروع کرد اما همه چیز از ادعای روزنامه قطری مبنی بر عدم علاقه سرمربی جدید تیم فوتبال الدحیل به رامین رضائیان شروع شد. آن هم در حالی که رضائیان در دوره سرمربیگری ولید رکراکی مراکشی یکی از بازیکنان کلیدی الدحیل بود اما با روی کار آمدن صبری لاموشی، سرمربی سابق ناتینگهام فارست انگلیس و رن فرانسه، او مجبور به جدایی از الدحیل شد. این باشگاه رضائیان را به یکی از تیم های قعرنشین لیگ قطر یعنی السیلیه فروخت که این انتقال برای رضائیان نوعی افت محسوب می‌شد. رضائیان درحالی السیلیه را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد که باشگاه سابقش پرسپولیس هم او را می خواست اما ترجیح داد در قطر بماند. قطعا انتقال از تیم متمول و بالانشین مثل الدحیل به تیم قعرنشینی مثل السیلیه روحیه این مدافع ایرانی را که یکی از بهترین‌های فوتبال ایران است، تضعیف کرد و در ادامه هم باعث افت او شد. متاسفانه تیم قعرنشین السیلیه هم رامین رضاییان را نمی خواهد و او فعلا مشتری در فوتبال قطر ندارد.

پژمان منتظری: پژمان منتظری امسال در الخریطیات قطر حضور داشت. او سال گذشته برای ماندن در فوتبال قطر مجبور شد قراردادش را کاهش دهد. منتظری در طول فصل بارها در این تیم قعرنشین نیمکت نشین شد. در طول فصل هم بارها بحث جدایی کاپیتان سابق استقلال از این تیم و بازگشتش به فوتبال ایران مطرح شد و مشخص بود که منتظری در پایان فصل در فهرست مازاد باشگاه قطری قرار می گیرد. او هم مثل هموطن پرسپولیسی اش فعلا در قطر مشتری ندارد.

امید ابراهیمی: فرمانده سابق استقلال سال قبل از الاهلی به صورت قرضی به یوپن بلژیک پیوست. سرمربی  تیم بلژیکی در پایان فصل گذشته دیگر تمایلی به ادامه همکاری با ابراهیمی نداشت و او دوباره به الاهلی برگشت. این بازیکن ایرانی امسال در الاهلی گاهی نیمکت‌نشین بود و گاهی هم دقایقی برای تیمش به میدان رفته است. باشگاه الاهلی رسما از قطع همکاری با ابراهیمی خبر داده و شایعاتی هم مبنی بر حضور او در الوکره شنیده شده اما بعید است که ابراهیمی بتواند با مبلغ مورد نظرش در قطر بماند و احتمالا باید از رقم قراردادش کم کند.

علی کریمی: ستاره استقلال در فصل گذشته فرمانده سابق آبی‌ها در پایان فصل قبل با هر رقمی‌که سعادتمند به او پیشنهاد داد حاضر به تمدید قرارداد خود نشد. سعادتمند در پاسخ به اعتراض هواداران استقلال در خصوص جدایی این بازیکن گفته بود حاضرم بالاترین رقم پرداختی به یک بازیکن ایرانی را برای علی کریمی‌در نظر بگیرم اما بالاترین رقم پرداختی به یک بازیکن ایرانی هم با رقم پرداختی القطر تفاوت فاحشی داشت تا در نهایت ‌کریمی تیم ضعیف قطری را به استقلال ترجیح بدهد. هرچند او در ادامه به صورت قرضی راهی الدحیل تیم متمول قطری شد اما عملکردش در این تیم راضی کننده نبود تا فعلا محتمل ترین گزینه برای این بازیکن بازگشت به القطر باشد. اما در صورتی که القطر هم خواهان این بازیکن نباشد علی کریمی‌تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در ۲۸ سالگی همچنان به حضورش در قطر ادامه دهد. شاید بازگشت به ایران برای او به عنوان پایان دوران لژیونر بودنش و درآمدزایی از لیگ قطر باشد. هر چند با شناختی که از مدیران استقلال وجود دارد آنها توانایی راضی کردن این بازیکن را نخواهند داشت. فراموش نکنیم علی کریمی‌اساسا بازیکن گران قیمتی در فوتبال ایران محسوب می‌شود.

روزبه چشمی: مدافع سابق استقلال بعد از ۵ فصل حضور در این تیم تصمیم گرفت تا در فصلی که گذشت راهی لیگ قطر شود. چشمی‌در این فصل در ۱۸ بازی در ترکیب ام صلال به میدان رفت اما عملکردش به گونه‌ای نبود که این تیم نه چندان مطرح قطری خواستار حفظ او باشد. رسانه‌های قطری طی هفته‌های اخیر خبرهایی در خصوص قطع همکاری او با ام صلال منتشر کرده اند که نزدیک به واقعیت است.

در صورتی که چشمی ‌نتواند در قطر برای خودش مشتری مناسبی پیدا کند احتمالا زیاد شاهد بازگشت او به فوتبال ایران و استقلال خواهیم بود. اتفاقی که دور از ذهن هم نیست چرا که این بازیکن در لیست خرید فرهاد مجیدی هم نامش دیده می‌شود.

کاوه رضایی: ستاره سابق خط حمله استقلال تنها با یک فصل حضور در این تیم خاطرات خوشی برای آبی‌ها رقم زد. او بعد از ۳ فصل که از جدایی اش از این تیم می‌گذرد همچنان عکس پروفایلش در فضای مجازی با پیراهن استقلال است. مهاجم ملی پوشی که این فصل  به صورت قرضی در شارلروای بلژیک حضور داشت و گفته می‌شود بروژ بلژیک که تیم اصلی او محسوب می‌شود این بازیکن را در لیست فروش خود قرار داده است. رضایی احتمالا در فصل آینده هم در شارلروا خواهد بود مگر اینکه شارلروا هم او را نخواهد.

مجید حسینی: مدافع سابق استقلال فصل گذشته را در ترابزون اسپور ترکیه سپری کرد و کم و بیش برای تیمش به میدان رفت اما در پایان فصل باشگاه ترکیه ای تمایلی به تمدید قرارداد این بازیکن نداشت. حسینی که این روزها در اردوی تیم ملی به سر می برد فعلا تیم ندارد و مدیربرنامه های او به دنبال پیدا کردن تیم برایش است.

علاوه بر نفرات نامبرده، لیگ ستارگان یک ستاره ایرانی دیگر را قبل از پایان فصل فوتبالی به ایران دیپورت کرد. مهدی ترابی ستاره فصل گذشته پرسپولیس درحالی این تیم را ترک کرد و به العربی رفت که پرسپولیس در آستانه حضور در لیگ قهرمانان بود. مهدی ترابی در حالی که جایش به شدت در پرسپولیس خالی بود، از از ابتدای حضورش در العربی زنجیر شد به نیمکت این تیم. او در ابتدای حضورش در العربی مصدوم شد و کمتر به او بازی رسید. این ستاره ایرانی بعد از بهبود مصدومیتش هم نتوانست جایگاه ثابتی در تیم قطری به دست بیاورد. بعد از شکست العربی در فینال جام امیر قطر رسانه‌های قطری به شدت از عملکرد مهدی ترابی انتقاد کردند و حتی هواداران این باشگاه در فضای مجازی با انتقاد از عملکرد ترابی خواستار فسخ فوری با وینگر ایرانی تیم‌شان شدند تا در نهایت ترابی نخستین دیپورتی از لیگ ستارگان قطر به ایران باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز