نگاهی به عملکرد متولیان ورزش کارگران کشور در ۶ ماهه نخست سال؛

توسعه ورزش کارگری، ارتقا سطح سلامت نیروی کار و پیشرفت اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۳:۰۱:۲۴
کد خبر: ۷۷۴۰۶۷
توسعه ورزش کارگری، ارتقا سطح سلامت نیروی کار و پیشرفت اقتصاد کشور  را در پی خواهد داشت
فعالیت های سازمان یافته ورزش کارگران، دارای قدمتی بیش از یک قرن در دنیا و بیش از نیم قرن در کشور عزیزمان است، این تاریخچه و قدمت طولانی، اهمیت و ضرورت پرداختن به آن را بیشتر از پیش تاکید می نماید.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، فعالیت های سازمان یافته ورزش کارگران، دارای قدمتی بیش از یک قرن در دنیا و بیش از نیم قرن در کشور عزیزمان است، این تاریخچه و قدمت طولانی، اهمیت و ضرورت پرداختن به آن را بیشتر از پیش تاکید می نماید.   

با مروری بر عملکرد گذشته ورزش کارگران جمهوری اسلامی ایران می توان دریافت که این بخش مهم از ورزش کشور، همواره ورزشکاران و پهلوانان ارزشمندی را در بطن خود پرورانده و تقدیم جامعه ورزش کشور نموده است و از این رو توانسته تا افتخارات ارزشمندی را در راستای عزت و اعتلای ایران اسلامی در جهان رقم بزند که علی هاشمی قهرمان وزنه برداری اهل ایلام، از تازه ترین افتخارات ورزشی این خانواده بزرگ محسوب می گردد.

ورزش کارگری، ورزشی است با رویکردی سلامت محور، که قصد دارد با ایجاد انگیزه های مثبت ورزشی، تا حد توان میزان مشارکت کارگران را در فعالیت های ورزشی ارتقاء داده تا از این طریق سطح نشاط و شادابی نیروی کار و تولید کشور را ترقی دهد و موجبات تحقق یک جامعه پویا، سالم و با نشاط که پیش نیاز توسعه و پیشرفت است را رقم بزند.  

حال با عنایت به اهمیت و ضرورت پرداختن به این عرصه از ورزش کشور، متولیان مربوطه چه اقدامات و برنامه هایی را در نظر دارند و یا اینکه چه دستاوردهایی در ایام گذشته حاصل گردیده است ، و این حق مسلم مخاطبان ورزش کارگری و حامیان آن می باشد که از کم و کیف فعالیت ها و دستاوردها آگاه باشند. از این رو مقاله حاضر به تشریح اقدامات صورت گرفته ورزش کارگری کشور در 6 ماهه نخست سال 1397 می پردازد.

اداره کل امور ورزشی و فدراسیون ورزش های کارگری همچون موتور محرکه و عملیاتی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای امسال کوشیده اند تا فراتر از سنوات گذشته در تحقق مسئولیت های سازمانی خود در قبال کارگران شریف این مرز و بوم وارد عمل شده و اثرات محسوسی را در ارائه خدمات ورزشی به جامعه هدف بر جای بگذارند.  

لیکن تحقق این رویکرد ، بدون یک برنامه مدون و نقشه راه، به مثابه اسب عصاری ، دور خود قدم برداشتن است . لذا لزوم توجه هر چه بیشتر به سازماندهی امور و برقراری نظم و انظباط در فرآیندها و تاکید بر قانونمندی و چارچوب های سازمانی در این برهه از زمان اهمیتی دو چندان خواهد یافت.

اداره کل امور ورزشی به عنوان بخش برنامه ریز و سیاست گذار و فدراسیون ورزش کارگری به عنوان بخش اجرایی این پیکره توانمند، از ابتدای سال 1397 با یک تحول استراتژیک موثر که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اتخاذ گردیده بود با قدرت و توان دوچندان پا به عرصه وسیع و پر مسئولیت ورزش کارگران کشور گذاشتند و این تحول چشمگیر چیزی نبود جز تقویت همدلی و همگرایی عملیاتی فی ما بین دو بخش یاد شده فوق به گونه ای که در حال حاضر روند رو به رشد گذشته با سرعتی دوچندان در مسیر تحقق اهداف از پیش تعیین شده در جریان می باشد.  

اینگونه است که غنی ترین و پر محتواترین تقویم ورزشی سالانه ورزش کارگران کشور از ادوار گذشته تاکنون در سال 1397 که مزین به نام حمایت از کالای ایرانی است با ۸۵ رویداد ورزشی در قالب رقابت های قهرمانی کشور و مسابقات جام های آزاد در رشته های مختلف ورزشی مطابق با نیاز جامعه هدف تدوین و ابلاغ گردید  تا کارگر ایرانی را از طریق سلامت و نشاط کسب شده از پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی برای تولید کالای باکیفیت ایرانی فراهم سازد.  

در هنگامیکه مبحث ارائه خدمات به جامعه کار و کارگر به میان می آید، اولین موضوعی که ذهن ها را درگیر می سازد مباحث مالی است. لیکن با تعاملات یاد شده فوق و همت و مشارکت مثال زدنی هیئت های استانی کارگران ، برنامه های مندرج در تقویم ورزشی موصوف به گونه ای اجرا گردید که تمامی رویدادهای ورزشی قهرمانی کشور  با حذف اخذ مبالغ ورودی از ورزشکاران همراه شد. این مهم باعث گردید تا مشکلات و سختی های موجود در مسیر مشارکت ورزشکاران کارگر در رقابت های ورزشی تا حد بسیار مطلوبی برطرف گردیده و رقابت های ورزشی قهرمانی کشور را با یک جهش چشمگیر در سطوح کمی و کیفی مواجه گرداند.  

ساماندهی انجمن های ورزشی کارگران مطابق با نیاز و اقبال عمومی جامعه هدف از دیگر اقدامات ارزشمند سال حاضر است که ماحصل آن تشکیل انجمن های فعال و در حال توسعه در ورزش کارگری بوده است. با این اقدام علاوه بر ترسیم یک چشم انداز واضح و شفاف از ابعاد ورزشی جامعه کارگری، نسبت به تدوین وظایف انجمن ها و اهداف ناشی از تاسیس آنها با توجه به موقعیتشان در حوزه ورزش کارگری اقدام گردید.

تشکیل تیم های ملی کارگران از میان نخبگان ورزشی کارگر که در مسابقات قهرمانی کشور حضور فعال می یابند از دیگر خدمات ارائه شده می باشد که این رویکرد هم راستا با تحقق عدالت محوری در بهره مندی از عوامل انگیزشی عرصه ورزش همچون حضور در رقابت های بین المللی و رویدادهای جهانی ورزش کارگران و غیره عملیاتی گردیده است. هم اکنون تیم های ملی کارگری در بسیاری از رشته های ورزشی از بطن مسابقات قهرمانی کشور تشکیل و در آینده ای نزدیک به تورنمنت های بین المللی اعزام خواهند شد . لیکن این اقدام حرفه ای موجب آن نشد تا رسالت آماتوری و سلامت محور گونه ورزش کارگری فراموش گردد و کماکان از حضور ورزشکاران حرفه ای در میادین ورزش کارگری ممانعت به عمل آمده و متولیان امر با پیش بینی و اجرای فعالیت ها و جشنواره های رفاهی، تفریحی و ورزشی ویژه خانواده های کارگری در این راستا به نحو مطلوبی وارد عمل شده اند که از این دست اقدامات می توان به برگزاری دومین جشنواره خانوادگی در شهریور ماه امسال در مجموعه رفاهی و تفریحی کارگران بندر انزلی اشاره نمود.  

بدیهی است در زمان تشکیل تیم های ملی مبحث پیش بینی اردوهای تدارکاتی و تامین کادرفنی مجرب و مربی و ... نیز ضرورت خواهد یافت که در این راستا نیز تعاملات و تفاهم های بعمل آمده با آکادمی ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به منظور برگزاری اردوهای تیم های ملی و بهره مندی ورزشکاران از امکانات استاندارد و تخصصی این مرکز از دیگر دستاوردهای اخیر متولیان امر ورزش کارگری است .

تلاش مستمر به منظور مشارکت هیئت های استانی به عنوان اعضای اصلی مجامع ورزش کارگری، برگزاری مجامع انتخاباتی هیئت هایی که با سرپرست اداره می شدند، حضور مستمر و مداوم در استان ها و لمس مشکلات و معضلات ورزش کارگری کشور از نزدیک، تزریق نیروی انسانی متخصص و کارآمد به ویژه در حوزه ورزش بانوان کارگر، تجهیز و تکمیل زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فدراسیون برگزاری کلاس های آموزشی و پنل های علمی و پژوهشی ویژه این خانواده بزرگ و تلاش گر سبب شد تا خدمات ارائه شده در سال جاری با جهشی چشمگیر نسبت به سنوات گذشته مواجه گردد و بی شک این امر جز با تلاش و کوشش مضاعف اعضای جامعه ورزش کارگری محقق نمی گردید.

انعکاس بیش از ۹ رقابت قهرمانی کارگران کشور در قاب رسانه ملی و حضور فعال در بخش های خبری صدا و سیما در سال 1397 از دیگر اقدامات ارزشمند و بی سابقه این بخش از ورزش کشور بوده و قطعا دستاورد آن توجه هر چه بیشتر مسئولین و آحاد جامعه به اهمیت و جایگاه ارزشمند ورزش کارگری است.

اعزام کاروان 70 نفره کارگران جمهوری اسلامی ایران در 5 رشته ورزشی به دومین دوره از رقابت های جام کمپانی ها و شرکت ها (لابول-فرانسه) و کسب مقام سوم این دوره از رقابت ها در خرداد ماه امسال  و همچنین اعزام تیم والیبال ساحلی کارگران استان گلستان به تورنمنت بلغارستان درتیر ماه  و کسب مقام سوم این رقابت ها نیز بعنوان برگ زرینی از عملکرد غرور آفرین ورزشکاران کارگر در ویترین افتخارات ورزش کارگری درج گردید.

احیای آئین نامه اجرایی ماده 154 قانون کار و احصاء ظرفیت های حقوقی و اعتباری این قانون مترقی پس از گذشت بیش از 10 سال ، موفقیتی ارزشمند در این عرصه از ورزش کشور است که بی شک جامعه ورزش کارگری به زودی از اثرات ارزشمند آن بهره مند خواهد شد.  

یقینا ابعاد دستاوردهای کنونی در حدی است که مجال ارائه  تمامی ابعاد آن در این مقاله وجود نخواهد داشت، لیکن  در تمام این مسیر تنها یک هدف را دنبال کردیم و آن هم این بود که سلامتی و نشاط  و شادابی را از طریق ورزش و فعالیت بدنی به خانواده بزرگ کار و تلاش تزریق نمائیم و موجبات حضور گسترده و حداکثری اعضای این خانواده شریف را در عرصه های ملی و بین المللی تا حد ممکن در شرایط موجود فراهم آوریم ، گو اینکه تا سر منزل مقصود راهی طولانی در پیش است.

به امید آن روز که ورزش و پرداختن به آن به عنوان یکی از فعالیت های اصلی در سبد نیازهای اساسی زندگی یکایک کارگران شریف این مرز و بوم قرار گیرد.

نظر شما