گزارش برنا از وضعیت بسکتبال کشورمان؛

بلندپروازی‌های آسمان‌خراش‌های ایران برای درخشش در جام‌جهانی/ تیم ملی بسکتبال به ثبات نیاز دارد

۱۳۹۷/۰۹/۱۶ - ۰۷:۰۸:۱۶
کد خبر: ۷۸۴۶۲۳
بلندپروازی‌های آسمان‌خراش‌های ایران برای درخشش در جام‌جهانی/ تیم ملی بسکتبال به ثبات نیاز دارد
تیم ملی بسکتبال کشورمان روزهای خوبی را سپری می کند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم ملی بسکتبال ایران سال 2019 برای سومین بار حضور در جام جهانی را در کشور چین تجربه خواهد کرد. ملی پوشان ایران که سال 2014 دومین حضور خود در این مسابقات را با رتبه بیست و یکم در کشور اسپانیا به پایان رسانند، بعد از چهار سال دوباره در چین، رقابت‌های جهانی را آغاز می کنند.

تیم ملی بسکتبال ایران پیش از آغاز مرحله پایانی مقدماتی و پنجره ششم برای راه یابی به مسابقات جهانی، با برتری دیرهنگام مقابل ملی پوشان فیلیپین و با نتیجه ۷۸ بر ۷۰ در زمین حریف، به جام جهانی ۲۰۱۹ چین صعود کرد. این کامیابی در حالی برای تیم ملی بسکتبال ایران رقم خورد که ستاره‌ها و بازیکنان کلیدی تیم مانند حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، ارسلان کاظمی و سجاد مشایخی در دیدار سرنوشت‌ساز با تیم ملی فیلیپین حضور نداشتند.

*توقعات از بسکتبال منطقی باشد

آیدین مقیمی، کارشناس حوزه بسکتبال دراین رابطه به برنا می گوید: بدون شک باید توقعات از تیم ملی منطقی باشد. معمولا رشته‌های تیمی ما مانند فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال با این که در آسیا موفیت چشمگیری در کارنامه دارند، اما در سطح جهانی عملکرد چندان مطلوبی نداشتند. بحث حال حاضر ما ارائه یک بازی آبرومندانه در جام جهانی است. ما در دو دوره گذشته نیز فقط در برابر تیم‌های آفریقایی برد داشتیم و مابقی بازی‌ها را به حریف واگذار کردیم در حالی که همه ستاره‌ها نیز حاضر بودند.

وی ادامه داد: قطعا از این نسل جدید نمی‌توانیم توقع معجزه در جام جهانی داشته باشیم. درست است که برخی از این بازیکن‌ها سن بالایی دارند، ولی تجربه حضور در مسابقات بین المللی کمی در کارنامه‌ها به چشم می‌خورد. بنابراین باید توقع همه منطقی باشد. بازی‌های تدارکاتی برنامه ریزی شود، ستاره هایی مانند حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی و ارسلان کاظمی دوباره به تیم اضافه شوند تا از توانمندی آن‌ها استفاده کنیم. چون رقبا در جام جهانی تیم‌های قدری هستند.

مقیمی درخصوص کشف استعدادهای جدید در بسکتبال ایران عنوان کرد: سوپراستارها در بسکتبال دنیا معمولا به نوعی با استعداد ذاتی خود مطرح می‌شوند. کشور چین پس از این که یائومینگ کنار رفت دیگر ستاره‌ای مانند او را به خود ندید. ما نیز امثالی مانند حامد حدادی را یک استثنا می‌دانیم و به وجود آمدن یک حامد حدادی دیگر بخشی برای استعدادیابی است که انجام می‌شود و بخشی هم استعداد ذاتی است که حامد خودش دارد.

وی افزود: ما باید به دنبال تیم باشیم. بسکتبال چین هم پس از این که یائومینگ رفت چند دوره نتیجه نگرفت و سپس یک تیم یک دستی ساخت. ما اگر تیمی داشته باشیم که اختلاف بازیکنان نیمکت نشین‌مان با بازیکنان اصلی کم باشد مطمئن باشید با یک دست عمل کردن و قدرت تیمی شاید نیازی به سوپراستارهم نداشته باشیم. دنبال این نباشیم که بخواهیم یک حامد حدادی دیگر تولید کنیم، دنبال یک دست کردن تیم باشیم. اکثر تیم‌های مطرح دنیا با کنار کشیدن ستاره‌ها ضعیف نمی‌شوند و نشدند، چون پشتوانه خوبی دارند. معتقدم ما در حال حاضر چوب دورانی را می‌خوریم که برای کسب مقام در تمام تورنمنت‌های بی‌اهمیت شرکت کردیم و در اکثر این مسابقات نیز از بازیکن‌هایی مانند حامد و صمد و ... بهره بردیم. در حالی که می‌توانستیم در این مسابقات بازیکنان کم تجربه را ببریم تا هم کسب تجربه کنند و هم یک پشتوانه خوب برای تیم داشته باشیم.

وی با اشاره عملکرد خوب کادر فنی در انتخابی جام جهانی عنوان کرد: خیلی‌ها معتقد هستند، مهران شاهین طبع به لحاظ فنی بهترین سرمربی بسکتبال ایران است. اما سرمربیگری تیم ملی سوای از سواد فنی نیازمند مدیریت مسائل مهم دیگر است. به هر حال یکسری سوءتفاهم‌هایی بین سرمربی تیم و ستاره‌ها وجود دارد که غیرقابل انکار است. در این مورد هم بازیکنان باید خیلی حرفه‌ای فکر کنند و احترام بگذارند به تصمیمات کادر فنی و هم شاهین طبع غیر از مسائل فنی، مسائل مدیریتی را مراعات کند تا این سو تفاهم‌ها کاهش پیدا کند. من فکر می‌کنم اگر ما می‌خواهیم مربی خارجی بیاوریم باید به فکر یک مربی سطح بالا باشیم و اگر به دنبال گزینه داخلی هستیم، به نظرم مهران شاهین طبع گزینه مناسبی برای هدایت تیم در جام جهانی است.

*حضور مربی خارجی ملاک نیست

اما این پایان ماجرای جهانی شدن بسکتبال نیست. قصه اصلی از این جا شروع می‌شود که دیگر نمی‌توان گفت تیم ملی بسکتبال ایران تیمی نوپاست و نیاز به زمان دارد تا به قله‌های مرتفع در بسکتبال دست یابد. ایران دو دوره در جام جهانی حضور داشته پس صعود به جام جهانی آن‌هم در شرایطی که 7 تیم از آسیا می‌توانند حضور داشته باشند کار بزرگی نیست، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده اینبار به فکر درخشش درجام جهانی باشیم.

بدون تردید بسکتبال ایران بازیکنان توانمندی دارد که هر کدام بهتر از دیگری هستند و این موضوع را کسی انکار نمی‌کند که بازیکنانی که در این پنجره همراه تیم نبودند بدون شک در این صعود سهم داشتند. علاوه بر این کسی فراموش نکرده که تیم ملی با تمام ستاره‌هایش در بازی‌های آسیایی ناکام شد. اما پرسش اصلی این است که آیا تیمی که همیشه به عنوان قهرمان آسیا راهی جام جهانی شده می‌تواند در ادامه آن هم در سطح جهانی عملکردی در خور شخصیت بسکتبال ایران داشته باشد یا خیر؟

علی آرزومندی، سرمربی تیم ملی نوجوانان کشورمان عنوان کرد: برای داشتن عملکرد قابل قبول در جام جهانی صرفا داشتن مربی خارجی ملاک نسیت، کیفیت کارمهم است که به نظر بنده مهران شاهین طبع مربی خوبی برای تیم ملی است. چون با مشکلاتی که داشتیم نتیجه قابل قبولی کسب کردیم. علاوه بر این احساس می‌کنم مسابقات جام جهانی چین فرصت خوبی است تا توانایی مربی‌های داخلی را هم در میادین بزرگ بسنجیم.

وی ادامه داد: درخصوص نبود ستاره‌ها در پنجره پنجم در کنار تیم ملی باید بگویم امری طبیعی است. درکل فلسفه پنجره‌ای برگزار شدن این مسابقات همین موضوع است که تیم‌ها از بازکنان مختلف استفاده می‌کنند تا تمام پتانسیل تیم خود را بسنجند. برای مثال شاید همین تیم‌هایی که به جام جهانی راه یافتند در چین با ترکیب جدید در مسابقات شرکت کنند. همانطور که تیم فیلیپین دربازی با قطر با ترکیبی متفاوت تر از ترکیبی که در ایران داشت بازی کرد.

وی افزود: البته هنوز بازیکن‌هایی مانند حامد، صمد و ارسلان از تیم ملی خداحافظی نکردند، بنابراین در صورت تمایل کادر فنی و خود بازیکنان قطعا می‌توانیم در جام جهانی نیز از حضور این ستاره را استفاده کنیم.

آرزومندی خاطر نشان کرد: ما کشور پرجمعیت و خوش پتانسلی هستیم. پس این توان را داریم که بازیکن‌هایی مانند حامد حدادی و صمد نیک خواه بهرامی را داشته باشیم. به شرط این که فرصتش را داشته باشیم. نباید فراموش کنیم که پروسه ستاره سازی نیازمند چند عامل مهم است، قبل از هر چیز باید لیگ پویایی داشته باشیم و در ادامه نیز شرایط اقتصادی مناسبی فراهم کنیم در این صورت قطعا خروجی خوبی هم خواهیم داشت.

*بودن یا نبودن ستاره‌ها مشکل اصلی نیست

محسن شاه علی، سرمربی اسبق تیم های بسکتبال جوانان و نوجوانان ایران در این رابطه می گوید: تیم ملی  در حالی این اتفاق را رقم زد که تیم جدا از مسائل دیگر با مشکلات سخت افزاری عازم مسابقات پنجره پنجم شد، کادر فنی ما با چهار نفر کم تر به این ماسابقات سفر کرد. بنابراین نتیجه به دست آمده قابل قبول و قابل دفاع است. به نظرم با همین شرایطی که به جام جهانی صعود کردیم در مسابقات هم می‌توانیم عملکرد خوبی با مربی داخلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بودن یا نبودن ستاره ها ملاک نیست. ما بارها در حضور ستاره هایمان نیز بازی خوبی انجام ندادیم. هرچند که کسی منکر تاثیر حضور بازیکنی مانند حامد حدادی نیست. یا بازیکنی مانند صمد نیک‌خواه بهرامی بازیکن ارزنده‌ای برای تیم ملی است ولی امیدوارم که ما از تمام پتانسیل‌مان استفاده کنیم. علاوه بر این کسی این بازیکنان را از تیم خط نرد و خود بازیکنان به دلایل شخصی و مختلف تصمیم گرفتند در کنار تیم نباشد. قطعا در ادامه نیازمند یک تصمیم گیری درست هستیم.

*سخن آخر

بدون شک با توجه به فراز و نشیب‌های شدید اخیر در بسکتبال ملی ایران که شامل حال و وضعیت بازیکنان، سرمربی تیم ملی و همچنین ریاست در فدراسیون بسکتبال ایران است، دست یابی به چنین موفقیتی نوید بخش بازگشت دوباره به روزهای شاد و روشن برای این ورزش محبوب در ایران است. اما اتنظار می‌رود حالا که تیم ملی به این مهم دست یافته فدراسیون نشین‌ها برنامه منسجمی برای ادامه مسیر برنامه ریزی کنند و تمام توان خود را برای داشتن یک تیم همدل و قدرتمند در جام جهانی 2019 به کار بگیرند.

نظر شما