فدراسیون‌ها مدیریت هزینه کنند؛

داورزنی: موفقیت بانوان ایران با حجاب بهترین تبلیغ است/ مدیرعامل را از قوطی بیرون نمی‌آوریم

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۲:۲۴:۵۹
کد خبر: ۸۸۶۳۲۶
داورزنی: موفقیت بانوان ایران با حجاب بهترین تبلیغ است/ مدیرعامل را از قوطی بیرون نمی‌آوریم
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: بانوان ما با رعایت مسائل فرهنگی و شرعی در رشته‌های مختلف حضور بین‌المللی دارند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان صبح امروز در نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت ورزش کشور پرداخت.

وی در آغاز این نشست خبری که به بهانه هفته دولت برگزار شد،  عنوان کرد: سال ٩٨ سال مهمی برای ورزش است، رشته های المپیکی باوجود کمبود منابع در حال تلاش هستند تا شرایط لازم برای کسب سهمیه المپیک را به دست بیاورند.

داورزنی با بیان اینکه قیمت برخی برنامه ها به خصوص برون مرزی چند برابر شده است، تاکید کرد: به همین دلیل فدراسیون ها باید مدیریت هزینه بیشتری داشته باشند تا از این بزنگاه با نتیجه و بدون مشکل عبور کنیم.

معاون وزیر ورزش با اشاره به چگونگی کسب سهمیه در رشته های مختلف و اینکه در برخی رشته ها امتیازها در کسب سهمیه تعیین کننده هستند، خاطرنشان کرد: این رشته ها نیازمند اعزام های بیشتری هستند طوریکه اگر در یک رویداد حاضر نباشند، امتیاز آن رویداد را از دست می دهند.

او با اشاره انتخابات اخیر برخی فدراسیون ها اظهار کرد: نیاز است تا در رشته های المپیکی ثبات مدیریت حفظ شود اما از طرفی به خاطر پایان دوره چهارساله روسا باید قانون را رعایت کنیم، مانند دو ومیدانی که شهریور دوره ریاست مجید کیهانی تمام می شود قطعا تا آن زمان سرپرست انتخاب می شود.

داورزنی درباره روند خصوصی سازی سرخابی‌ها گفت: آنچه که مجلس به عنوان شیوه واگذاری ارائه کرد با روند همیشگی متفاوت بود، جلسات زیادی برگزار کردیم تا این شیوه مصوب قابلیت اجرا بگیرد اما در نهایت جمع بندی با سازمان خصوصی سازی این بود که اینگونه واگذاری به مشکل بر می‌خورد. نظر  وزارتخانه بر خصوصی سازی است و اینکه یک درصد هم در اختیار دولت نباشد. در این میان مسایل مختلفی وجود دارد که اداره دو باشگاه را با مشکل مواجه می کند مانند اینکه اجازه پرداخت بودجه به این دو باشگاه نیست.

وی با اشاره به نامه وزیر به ریاست مجلس مبنی بر تغییر مصوبه این مجلس گفت: معاون امور مجلس پیگیر این مسئله است تا با استفاده از قانون اصل ٤٤ مصوبه تغییر کرده و از طریق مزایده روند خصوصی سازی را انجام دهیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش همچنین به موضوع استعدادیابی و برگزاری المپیاد ورزشی اشاره کرد و ضمن ارائه گزارشی در این زمینه تاکید کرد که نفراتی که از این رقابت ها شناسایی می شوند، بانک ذخیره ورزش از استعدادهای برتر را شامل می شوند.

داورزنی اعلام کرد که از امروز نشست با فدراسیون ها آغاز می شود تا تفاهم نامه مالی برای سال جاری با آنها امضا شود، سعی می‌کنیم ظرف مدت زمان ٢ هفته این نشست ها را تمام کنیم البته که تا به امروز در چند مرحله به فدراسیون ها پرداختی داشته ایم.

وی درمورد حضور کارمندان وزارت ورزش در هیات مدیره سرخابی‌ها گفت: موضوع این نیست که کارمندان نتوانند عضو شوند، آنها می توانند مامور شوند نه اینکه همزمان در وزارت و هیات مدیره باشند. سعادتمند بنا به دلایل شخصی استعفا داد که مورد پذیرش قرار نگرفت اما اینکه نهایتا در مورد ریاست هیات مدیره چه کسی انتخاب شود، موضوعی است که شخص وزیر باید در مورد آن تصمیم بگیرد. وزیر که رئیس مجمع است استعفای سعادتمند را نپذیرفته است، امیدواریم زودتر در این مورد تعیین تکلیف شود.

داورزنی با اشاره به صحبت های پیشکسوت پرسپولیس مبنی بر اینکه صحبت وزارت برای واگذاری سرخابی ها در حد شعار است، گفت: شعار نیست، ما اصرار به واگذاری داریم.  موضوع واگذاری نه شعار است نه بحث تبلیغاتی. چون وزارت نباید تیمداری کند اما تلاش است مشکلی در روند اداره دو باشگاه پیش نیاید. این دو باشگاه موفق بوده اند و راهی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان شده اند. پرسپولیس هم راهی فینال شده بود. دغدغه هواداران قابل احترام است. مدیرعامل باشگاه توسط وزارت انتخاب نمی شود، هیات مدیره انتخاب می کند که فکر نمی کنم از قوطی درآمده باشند. هیات مدیره هم حساسیت خودش را دارد و وزارت تلاش کرده در این امور دخالت نکند تا به قول دوستان از قوطی مدیر در بیاورد.

معاون وزیر با اشاره نشست برگزار شده با سازمان امور مالیاتی گفت: دوستان قول دادند در مورد مسدود شدن حساب فدراسیون ها همکاری لازم را داشته باشند تا به موقع از طریق ظرفیت های قانونی به این موضوع رسیدگی شود.

او با تاکید بر اینکه تلاش می شود خللی در روند کسب سهمیه فدراسیون ها ایجاد نشود، خاطرنشان کرد: سعی این است به لحاظ تعداد رشته ها و ورزشکاران نسبت به دوره قبل بهتر باشیم، در ستاد بازی ها هم مصوب سد از تیرماه امسال تا تیرماه سال آینده ورزشکاران صاحب سهمیه حقوق بگیرند. جمع این حقوق برای هر ورزشکار ٦٠ میلیون است، کسانیکه دیرتر سهمیه بگیرند هم حقوق شان به صورت معوقه پرداخت می شود.

داورزنی همچنین درمورد پست های متعدد محمدرضا ساکت در فدراسیون فوتبال گفت: ساکت به خاطر بازنشستگی در ارکان فدراسیون یعنی ریاست، نایب رئیسی، دبیری و خزانه داری نمی تواند پست بگیرد اما اینکه یک بازنشسته در بخش های مختلف بتواند همکاری داشته باشد، غیرقانونی نیست، قانون هم اجازه می دهد از بازنشستگان به عنوان مشاور و .... استفاده شود اما نه در بخش اجرایی، فدراسیون فوتبال هم در مورد آقای ساکت پاسخگو باشد.

وی در واکنش به این  که دو عضو کمیته فوتسال و از جمله انصاری فرد بعد از انتصاب ساکت اعلام استعفا کردند، خاطرنشان کرد: مهدی تاج باید در این زمینه پاسخ بدهد.

داورزنی درمورد حضور در انتخابات فدراسیون والیبال تاکید کرد که درمورد حضورش در انتخابات فدراسیون والیبال هنوز تصمیمی گرفته نشده است. داورزنی همچنین گفت که در رابطه با انتخابات فدراسیون تنیس تا فردا تصمیم گیری خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت ورزش همچنین درمورد شرایط رئیس دوتابعیتی یکی از فدراسیون ها اینگونه توضیح داد: زمانی یک نفر از کشوری درخواست تابعیت می کند که این دو تابعیتی است، زمانی مادر یک فرد تابعه کشور دیگری است و فرزند می تواند تابعه کشور دیگر را داشته باشد بدون اینکه درخواست تابعیت بدهد. اختلاف نظری در این خصوص وجود دارد که از طریق نهادهای مربوطه پیگیر آن هستیم.

داورزنی همچنین در رابطه با این که آیا تغییرات ایجاد شده در مدیریت سازمان خصوصی خللی در روند واگذاری سرخابی ها ایجاد می کند، گفت: خیر، تصمیات قائل به فرد نیست، سازمان خصوصی سازی طبق قانون و مصوبه مجلس موظف است تا شرایط واگذاری سرخابی ها را با هر مدیریتی ایجاد کند.

وی درمورد بهره برداری سیاسی شبکه معاند اینترنشنال از بانوان ورزشکار گفت: بانوان ما با رعایت مسائل فرهنگی و شرعی در رشته های مختلف حضور بین المللی دارند. در والیبال و بسکتبال بعد از  حدود ۳۸ سال راهی رقابت های بین المللی شده اند و ما در والیبال لژیونر داریم. وقتی قهرمان تکواندو ما مدال آور در المپیک مدال می گیرد و در صد شبکه پخش می شود، در واقع تبلیغ ما است که حجاب محدودیت نیست و می شود با حجاب مدال المپیک گرفت و قهرمان شد. این افتخاری برای همه ما است که حجاب محدودیت اجتماعی ندارد. بانوان ثابت کرده اند که می توانند با پوشش خود در مسابقات مختلف حضور یابند و توانمندی خود را نشان بدهد.

معاون وزیر ورزش در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درمورد نگاه متفاوت وزارت ورزش نسبت به فدراسیون ها و اینکه فدراسیون ها به مدیریت هزینه تشویق می شوند اما در فوتبال اینگونه نیست کمااینکه شما ٤٠٠ هزار دلار هم با خود به امارات بردید تا به فوتبالیست ها بدهید، توضیح داد.

وی گفت: فوتبال در دنیا به دلیل گستردگی و نفوذش متفاوت از سایر رشته هاست، اما فوتبال در ایران یک بنگاه اقتصادی نیست، مثل دیگر رشته ها یک فدراسیون است و با نظارت دولت فعالیت دارد، البته دولت در فعالیت داخلی هیچ فدراسیونی دخالت نمی کند اما همراهی و نظارت لازم را دارد، نمی توان منکر هیجاناتی که فوتبال در جام جهانی برای جامعه ایجاد کرد، شد طوریکه مقام رهبری هم پیام دادند. اینکه می گویید مدیریت هزینه در فوتبال نادیده گرفته می شود، درست نیست. پولی که فدراسیون فوتبال بابت صعود به جام جهانی از فیفا گرفت از کمک های دولت بیشتر بود. آن ٤٠٠ هزار دلاری هم که من با خود به امارات محل برگزاری جام ملت ها بردم از محل اعتبارات خود فدراسیون فوتبال بود نه وزارت ورزش، از محل بودجه وزارت ورزش هیچ پاداشی به فوتبال تعلق نگرفت.

داورزنی در پایان در رابطه با سرپرستی فدراسیون والیبال گفت: داوری در صورتی که بخواهد برای انتخابات کاندیدا شود، از سرپرستی کنار می رود.

نظر شما