آرمینا صادقیان با حضور در خبرگزاری برنا:

سهمیه‌ المپیک را مدیون الهام هاشمی هستم/ رکوردشکنی بانوان بیشتر از آقایان بوده است/ دوری از تفنگ حالم را بد می‌کند

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۰۵:۳۲:۱۰
کد خبر: ۸۹۹۳۳۱
سهمیه‌ المپیک را مدیون الهام هاشمی هستم/ رکوردشکنی بانوان بیشتر از آقایان بوده است/ دوری از تفنگ حالم را بد می‌کند
بانوی المپیکی تیم ملی تیراندازی گفت: امیدوارم در مسابقات قهرمانی آسیای قطر بچه‌های دیگر هم بتوانند سهمیه بگیرند و همراه ما و کاروان باشند، چون حضور هرچه تعداد ورزشکاران همراه ما بیشتر باشد، دلگرمی بزرگی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیراندازی ایران طی چند سال اخیر به خصوص در بخش بانوان رشد و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. آرمینا صادقیان دومین بانوی المپیکی ایران با 17 سال سن، سال گذشته در بازی‌های 2018 جاکارتا عنوان چهارم را به دست آورد و پس از آن با قرار گرفتن در مقام چهارمی مسابقات قهرمانی جهان 2019 برزیل موفق شد پس از نجمه خدمتی دومین بانویی باشد که به المپیک 2020 راه پیدا می‌کند. صادقیان با حضور در خبرگزاری برنا در خصوص موفقیت‌های اخیر خود صحبت کرد.

*طی دوسال اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشتی، دلیل این جهش را چه می‌دانی؟

اولین مدال بزرگسالان من در مسابقات جهانی سال 2017 در مونیخ بود که یکی از سخت‌ترین مسابقات جام‌های جهانی‌ است و شرکت‌کنندگان زیادی حدود دو برابر رقابت‌های دیگر در آن حضور دارند. این جام شاید برای من یک شروعی بود تا بخواهم رکوردم را ارتقا دهم. خداراشکر توانستم سال خوبی را پشت سر بگذارم، با حضور الهام هاشمی اوضاع خیلی بهتر شد و واقعا سهمیه‌ای که گرفتم را مدیون او هستم. اگر هاشمی نبود شاید نمی‌توانستم خودم را از نظر روانی کنترل و فشار مسابقات را تحمل کنم. او یکی از مربیان برتر جهان است و واقعا خیلی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خودمان از پس شرایط سخت بربیاییم، اگر ما را همراهی نمی‌کرد شاید اوضاع تیم آنقدر روبه پیشرفت نبود. خوشحالم که هاشمی دوباره به تیم ملی برگشت.

*چقدر تمرکز روانی تیراندازان در کسب نتیجه مهم است؟

رشته تیراندازی با اعصاب و روان تاثیر مستقیمی دارد. اگر ذهن ما در مسابقات آرام نباشد یا ذهنمان حتی در تمرینات پرت شود، می‌تواند در مسابقات تأثیر بگذارد. بحث روانی‌ این رشته خیلی کمک می‌کند تا در مسابقه بتوانیم بهتر شویم. مربی همان شرایط مسابقه را در تمرین برای ما مهیا می‌کند تا بتوانیم در رقابت‌ها راحت‌تر تیراندازی کنیم و به نتیجه برسیم.

*چطور شد که توانستید با حضور ورزشکاران باسابقه سهمیه المپیک را کسب کنید؟

این رقابت‌ها آخرین جام جهانی بود که سهمیه المپیک توکیو در آن توزیع می‌شد، واقعا فشاری خیلی زیادی روی همه بچه‌ها بود مخصوصا آن‌هایی که تجربه‌ بیشتری داشتند اهمیت این مسابقه را خیلی بیشتر درک می‌کردند. امیدوارم در مسابقات قهرمانی آسیای قطر بچه‌های دیگر هم بتوانند سهمیه بگیرند و همراه ما و کاروان باشند، چون حضور هرچه تعداد ورزشکاران همراه ما بیشتر باشد، دلگرمی بزرگی است.

*کمبود فشنگ چقدر روی عملکرد ورزشکاران تاثیر می‌گذارد؟

رشته اصلی‌ من تفنگ بادی است و مدت زمان زیادی نیست که خفیف را شروع کردم اما مشکلات فشنگ همیشه بوده است. موضوع مشکل قدیمی محسوب می‌شود ولی خداراشکر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، سعی می‌کنیم این مشکل را حل کنیم.

*فکر می‌کنی بتوانی انتظارات را در المپیک برآورده کنی؟

تیراندازی همان طور که همیشه گفتیم رشته‌ای است که با یک تیر، یک خطا و یک لحظه می‌تواند نتایج و انتظارات را کاملا برعکس کند. خوشبختانه تا امروز تمرینات خوبی داشتیم و می‌شود گفت که می‌توانیم بهترین نتیجه را بگیریم. بیشتر می‌خواهیم آن انتظارات را از خودمان دور کنیم چون تیراندازی یک رشته ذهنی است و نیاز به آرامش کامل دارد، بدون آن آرامش و با وجود فشار روی ما شرایط سخت‌تر می‌شود. در دوره مسابقات سعی می‌کنیم از خیلی حرف‌ها، انتظارات و ... دور  باشیم تا بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم.

*علت اینکه در مدت اخیر بانوان تیرانداز عملکرد بهتری نسبت به آقایان داشتند چیست؟

نمی‌شود گفت که بانوان عملکرد بهتری نسبت به آقایان دارند. شاید در تمام جهان همین‌طور باشد و رکورد بانوان خیلی بالاتر از رکورد آقایان است. همیشه این را دیدیم که در رشته تیراندازی رکوردشکنی بانوان خیلی بیشتر از آقایان بوده است، مخصوصا در ماده تفنگ بادی این مسئله کاملا مطرح دیده می‌شود. می‌تواند دلیلش این باشد که خانم‌ها در کنترل احساسات و هیجانات خیلی بهتر هستند و تیراندازی هم رشته‌ای است که آرامش خیلی دقیقی می‌خواهد، این که هیجانات سرکوب و استرس کنترل شود.

*این آرامش دنیای حرفه‌ای چقدر در روحیه تو تاثیر گذاشته است؟

من از بچگی شیطنت داشتم اما بچه‌ی خیلی آرام و ریلکسی بودم. شاید یک سری اتفاقاتی که چه‌های هم سن و سال من را هیجان‌زده می‌کند، من خیلی ریلکس و آرام با آن برخورد کنم. تیراندازی این حس ریلکس بودن را برای من تشدید کرده است و در زندگی‌ هم از آن استفاده می‌کنم. خودم آدمی هستم که اگر از تیراندازی دور باشم حس آرامشم می‌رود و خیلی بی‌قرار می‌شوم،  واقعا وقتی از تفنگم دور هستم حس خیلی بدی دارم.

*طبق رکوردهای مسابقات جهانی می‌توان به مدال المپیک فکر کرد؟

سال 2018 قوانین تیراندازی به خاطر برابری جنسیتی تغییر پیدا کرده است، ما قبلا 40 تیر شلیک می‌کردیم اما الان 60 تیر است. نمی‌توان رکوردها را با دور قبلی المپیک مقایسه کرد و به دلیل تغییر قوانین شرایط مقداری سخت می‌شود. طبق  رکوردی که داریم فقط می‌توان گفت وارد فینال خواهیم شد و مهم‌ترین عاملی که موجب کسب مدال می‌شود، ورود به مرحله نهایی است. خیلی مهم است که با رکورد بالا وارد فینال شویم، باید در مرحله نهایی تمام تلاش خود را بکنیم چون بهترین‌های دنیا در فینال  هستند.

*برای به دست آوردن آرامش چه تمرینات ذهنی باید انجام داد؟

ریلکسیشن‌هایی که قبل از تمرین داریم خیلی مهم است، هر روز پیش از شروع تمرین 10 تا 15 دقیقه آرام‌سازی انجام می‌دهیم که در مسابقات وقتی تمرکزمان را از دست می‌دهیم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و واقعا به ما کمک می‌کند.

*تا به حال از طرف اسپانسرها پیشنهاد داشتی؟

فعلا کم‌تر از 2 هفته است که سهمیه گرفتم و خبری از پیشنهاد اسپانسرها نشده است. امیدوارم این اتفاق بیفتد چون تیراندازی یک رشته پرهزینه‌ محسوب می‌شود.

*در فضای مجازی فعالیت داری؟

در فضای مجازی هستم ولی خیلی نه. این که این فضا مفید است یا مخرب بستگی دارد چطور از آن استفاده شود. چون واقعا نفراتی هستند که باعث می‌شوند روحیه ورزشکار از بین برود و انرژی منفی دارند. نمی‌شود گفت واقعا نباید در فضای مجازی بود چون در عصر  تکنولوژی هستیم و اگر نباشیم از دنیا جا می‌مانیم ولی طرز استفاده از آن مهم است.

*اهل استان ایلام هستید، چقدر این موضوع در گرایش به رشته تیراندازی تاثیرگذار بوده است؟

شاید گرایش بچه‌های غرب کشور  به تفنگ خیلی بیشتر باشد، چون به هر حال در خیلی از خانه‌ها تفنگ بادی داریم و وقتی وارد این رشته و سالن می‌شویم، خیلی برای ما غریبه نیست. بعضی وقت‌‌ها ممکن است سلاح را بیرون ببینیم و این گرایش خیلی بیشتر می‌شود. این موضوع تأثیر خوبی دارد و خیلی به ما کمک کرده است. شرایط تیراندازی استان خیلی کم است ولی با همان امکانات کم چون آن انگیزه را داریم، پیشرفت می‌کنیم.

*چقدر شرایط استان ایلام برای ورزش بانوان مهیا است؟

در رشته ما واقعا نیاز به تبلیغات احساس می‌شود. تنها راه ورود به رشته تیراندازی این است که در کلاس‌های هیات‌های استانی شرکت کنیم و در باشگاه‌ها تیر بزنیم. خیلی از رشته‌ها در مدرسه معرفی می‌شوند اما تیراندازی تقریبا رشته ناشناخته‌ای است و کم‌تر کسی دنبال آن می‌آید. خیلی از مردم جامعه فکر کنند که تیراندازی یک رشته پسرانه است و دخترها نمی‌توانند وارد آن شوند.

*اهل فوتبال یا رشته ورزشی دیگری هستید؟

خیلی فوتبالی نیستم و آن را زیاد دنبال نمی‌کنیم ولی تا حدودی می‌شود گفت تیم‌ها را می‌شناسم. به جز رشته خودمان والیبال را نگاه می‌کنم و مسابقات پینگ پنگ را خیلی دوست دارم. قبلا پینگ‌ پنگ کار می‌کردم و مسابقاتش برای من جالب است.

*کنار نفرات باتجربه کار کردن چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

اولین سهمیه المپیک را نجمه خدمتی کسب کرد و روحیه جدیدی به ما داد تا بجنگیم و بتوانیم کنار او در کاروان اعزامی باشیم. واقعا داشتن هم تیمی‌‌های المپیکی می‌تواند به ما کمک کند تا از  آرامش آن‌ها استفاده کنیم و از آن تحت کنترل بودن شرایطی که دارند کمک بگیریم و بتوانم به نتیجه‌ای که می‌خواهم برسم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز