ورزش و سلامتی؛

بروز دردهای مختلف کمر با عادت‌های اشتباه/ اهمیت تقویت عضلات برای بهبود عملکرد بدن/ بی توجه‌ای باعث تغییر ستون فقرات می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۹:۲۳:۱۹
کد خبر: ۹۹۳۹۲۳
بروز دردهای مختلف کمر با عادت‌های اشتباه/ اهمیت تقویت عضلات برای بهبود عملکرد بدن/ بی توجه‌ای باعث تغییر ستون فقرات می‌شود
از عوامل دیگر کمر درد می‌توان به کیفوز پشتی، انحراف جانبی ستون فقرات، لغزش مهره‌ای، تنگی کانال نخاعی و پوکی استخوان اشاره کرد که بین مردم بسیار شایع است و هم به صورت مادرزاد و هم در سنین بزرگسالی ایجاد می‌شوند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، یکی از شایع‌ترین دردهایی که هر فرد حداقل یک بار در طول عمر خود دچار آن می‌شود، کمر درد است. شدت کمردرد می‌تواند بین افراد متفاوت باشد و به صورت خفیف یا شدید ظاهر شود. کمردرد می‌تواند علل متعددی داشته باشد، از جمله بیرون زدگی دیسک یا آرتروز مفاصل بین مهره‌ای شایع‌تری آن‌ها است که در قسمت‌های پایین کمر درد شدید ایجاد می‌شود.

6f04126a-eca5-4a19-b41e-93ff5c0da10b

عادت‌های اشتباه، بلند کردن اجسام سنگین، جابه‌جایی نادرست اجسام، هل دادن غیراصولی وسایل، نشستن غلط، اضافه وزن و ضعف عضلات می‌تواند باعث بروز آسیب‌های بسیار جدی در مفاصل ستون فقرات شود. عموما ایجاد فشار بیش از حد یا حرکتی ناگهانی، در صورتی که بدن شخص آمادگی آن را نداشته باشد، باعث بروز کمردرد خواهند شد. یعنی بافت عضلانی اطراف ستون فقرات باید تحمل فشار زیاد را داشته باشند. همچنین گرم نکردن بدن پیش از انجام یک حرکات می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

کمردردهایی که براثر یک حرکت ناگهانی و بافشار پایین بروز می‌کنند، می‌توانند با چند روز استراحت و مراقبت برطرف شوند. اما اساسا آسیب‌های جدی ستون فقرات یا در اثر یک حادثه با شدت زیاد مانند شکستگی مهره‌ای یا به مرور زمان براثر عادت‌های غلط مانند آرتروز ایجاد می‌شوند که شرایط حادی را برای شخص ایجاد می‌کند. در این صورت افراد باید سریعا به متخصص مراجعه کنند.

اما ما باید چه کنیم که دچار این آسیب‌ها نشویم؟

در ابتدا تقویت عضلات پشتی و فیله کمر با انجام یک سری تمرینات ورزشی از جمله شنا اولین روش برای محافظت از ستون فقرات است. سپس با اصلاح عادت‌های اشتباه در نشستن، بلند کردن و هل دادن اجسام، جابه‌جایی آن‌ها و همچنین کنترل وزن می‌توان به سادگی از آسیب رسیدن به ستون فقرات جلوگیری کرد.

در زیر چند تصویر از نحوه صحیح جابه‌جایی اجسام را می‌بینیم:

02eda987-3e6f-46cd-a9f6-f4373107902f

103fcc28-0ca8-4049-aa92-d3a018d5343c

از عوامل دیگر کمر درد می‌توان به کیفوز پشتی، انحراف جانبی ستون فقرات، لغزش مهره‌ای، تنگی کانال نخاعی و پوکی استخوان اشاره کرد که بین مردم بسیار شایع است و هم به صورت مادرزاد و هم در سنین بزرگسالی ایجاد می‌شوند. در افرادی که این ضایعه‌ها به صورت مادرزاد وجود دارد، اگر زود تشخیص داده شود، می‌تواند با انجام تمرینات مخصوص برطرف شود و در غیر این صورت نیاز به جراحی دارد. کیفوز پشتی شایع‌ترین عارضه در ستون فقرات است که بیشتر به علت عادت‌های غلط در نشستن مخصوصا در دانش‌آموزان و کارمندان به وفور دیده می‌شود. در صورت مراقبت در مراحل اولیه قابل بازگشت است اما اگر افراد بی‌توجه‌ای کنند، زاویه استخوان کتف و ستون فقرات تغییر خواد کرد و قابل برگشت نیست.

تصویری از این عارضه‌ها را در زیر می‌بینیم:

57bb01a1-b2d1-44b4-b402-ec2ab4d4e483

5c5eacfe-13c6-4b1d-b4d3-9111695709ee

110

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز