تفاوت آلرژی و کرونا چیست؟

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۲۱:۰۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۳۸۲۸۶
تفاوت آلرژی و کرونا چیست؟
یک فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی گفت: افراد دارای نقص سیستم ایمنی مثل افرادی که شیمی درمانی می شوند، افراد پیوند عضو، ایدز، دیابتی هایی که بیش از ۱۰ سال از دیابت آنها گذشته و ... باید براساس شدت و خاموشی بیماری که دارند و داروهایی که مصرف می کنند، واکسن کرونا بزنند و حتی این افراد تنها گروهی هستند که توصیه جهانی بر دریافت دوز سوم واکسن را دارند.
به گزارش برنا؛ دکتر”ایمان قاسم زاده” درباره تعریف بیماری های عفونی اظهار کرد: بیماری های عفونی ناشی از یک عامل خارج از بدن انسان است که از یک سمت حمله می کند و راه ورود می تواند زخم، حتی پوست سالم و برخی از مخاطات به ویژه مخاط بینی، دهان و … باشد.
وی با اشاره به اینکه ویروس ها، باکتری ها، قارچ و انگل ها عوامل اصل بیماری های عفونی هستند، افزود: هر چه این جرم متکامل تر می شود، دفاع کادر درمان در مقابل آنها بهتر است و به عنوان مثال یک باکتری را راحت تر از ویروس می شود از بین برد چراکه ویروس ها ریزترین عوامل بیماری و شاید ناقص ترین عوامل هستند که بدون سلول زنده قادر به رشد و تکثیر خود نیستند و ما در مقابل آنها ناتوان تر هستیم و درمان عفونت های ویروسی همیشه از سخت ترین درمان های طب بیماری های عفونی بوده است.
قاسم زاده در ادامه درباره بیماری سرماخوردگی توضیح داد: سرماخوردگی اصطلاح عامیانه و قدری اشتباه برانگیز است؛ منظور از سرماخوردگی بیماری در مقابل هوای سرد نیست و این یک بیماری ناشی از جرم های ویروسی است و وقتی فرد به اصطلاح علمی سرما خورده یعنی یکی از جرم هایی که بیماری سرماخوردگی را ایجاد می کند، وارد بدنش شده است.
این فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی با اشاره به شایع ترین جرم هایی که سرماخوردگی را ایجاد می کنند، گفت: خود سرماخوردگی تا قبل از شیوع کرونا، مسئله خاصی نداشته و با درمان های ساده رفع می شد.
وی اظهارکرد: تا قبل از کرونا، مهم ترین ویروسی که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کرد و هر ساله با آن آشنا بودیم، آنفلوانزا بود اما اتفاقی که درمورد کروناویروس جدید از اسفند ۹۸ تاکنون افتاد این بود که از حیوانات به انسان منتقل شد و متاسفانه به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل و دستگاه تنفسی تحتنی را درگیر کرد.
قاسم زاده ادامه داد: کروناویروس یکی از جرم های ایجادکننده سرماخوردگی است و برای همین علائم اولیه کرونا نیز گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و سرفه و در واقع همان علائم سرمارخوردگی قدیم است و کم کم علائم شدیدتر ایجاد می شود و در برخی افراد به ویژه کسانی که واکسن زده اند، حتی می تواند بدون علامت باشد.
این فوق تخصص بیماری های عفونی درباره افتراق کرونا، سرماخوردگی و آلرژی های فصلی گفت: شاید در برخی شرایط نتوان صد درصد بین این موارد افتراق گذاشت اما علائم دیگر در کنار آبریزش بینی، عطسه و سرفه قرار می گیرد از جمله سردرد، بدن درد و تب که می تواند موجب افتراق سرماخوردگی از آلرژی بشود و مسئله دیگر تجربه خود فرد در این زمینه است اینکه این حساسیت را دارد و هر ساله در فروردین یا شهریور دچار این علائم می شود. وی تصریح کرد: تاکید داریم در حال حاضر هر علائمی از جمله آبریزش بینی، گلودرد و سرفه را حتما به حساب کرونا بگذاریم حتی بدون سردرد و بدن درد و اکنون هر علامتی ایجاد شود، کروناست حتی اگر تست منفی شود؛ سرماخوردگی مربوط به قبل از کرونا بود.
قاسم زاده بیان کرد: تست PCR در بهترین شرایط ۷۰ درصد مثبت می شود و خیلی از بیماران مبتلا به کرونا تستشان منفی می شود لذا نباید هیچ علائمی را به حساب غیر از کرونا بگذاریم و افراد با هر علامتی خود را به عنوان یک بیمار کرونایی دانسته و اندازه گیری روزانه اکسیژن خون را فراموش نکنند که اگر به ۹۳ و پایین تر رسید، حتما درمان های مناسب را دریافت کنند.
این فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی در بخش دیگری از سخنانش درباره بهترین زمان تزریق واکسن در افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، اظهار کرد: دریافت واکسن بستگی به شدت بیماری و دریافت درمان دارد و این افراد به طور متوسط چهار تا شش هفته بعد از بهبودی می توانند واکسن بزنند اما در کسانی که داروهای خاص در دوره درمان کرونا استفاده کرده اند شاید نیاز به حتی توقف واکسینسایون تا سه ماه است.
وی افزود: بیماران دارای نقص ایمنی مثل افرادی که شیمی درمانی می شوند، افراد پیوند عضو، ایدز، دیابتی هایی که بیش از ۱۰ سال از دیابت آنها گذشته و … باید با مشورت پزشک معالج و یک متخصص عفونی برای تزریق واکسن اقدام کنند تا در زمانی که سیستم ایمنی بدن بهترین وضعیت را دارد، واکسن را تزریق کنند.
قاسم زاده تصریح کرد: افراد دارای نقص سیستم ایمنی باید براساس شدت و خاموشی بیماری که دارند و داروهایی که مصرف می کنند، واکسن بزنند و در نهایت توصیه به واکسن را برای این افراد داریم و حتی این افراد تنها گروهی هستند که توصیه جهانی بر دریافت دوز سوم واکسن را دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز