تأثیرات دوز اول واکسن بر سلامت روانی

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۲۲:۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۲۳۷۶۲۶
تأثیرات دوز اول واکسن بر سلامت روانی
با توجه به شیوع قابل‌توجه مشکلات روانی در پی همه‌گیری کرونا، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که دریافت دوز اول واکسن کووید۱۹ بطور محسوسی سلامت روانی را بهبود می‌بخشد.

به گزارش برنا؛ بیماری همه‌گیر کرونا مدتهاست جنبه‌های حیاتی زندگی مردم – از امور مالی، کار، معاشرت تا روابط اجتماعی- را مختل کرده است. همین امر به طور بالقوه بر سلامت روانی آنها تأثیر می گذارد. وضعیت موجود منجر به افزایش ناراحتی روحی در تعداد زیادی از افراد در کشورهای مختلف جهان شده است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که سطح پریشانی روانی در ایالات متحده در حوالی ماه مارس ۲۰۲۰ (اوایل ورود ویروس کرونا به این کشور) افزایش یافته است.

به اعتقاد منابع معتبر، این روند به عوامل مختلفی مربوط است از جمله ترس از تأثیر همه‌گیری بر اقتصاد، نگرانی از افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید۱۹ و تدابیر بهداشتی مانند فاصله‌گذاری فیزیکی. با تولید و پخش واکسن‌های کووید۱۹، گروهی از دانشمندان دست به انجام مطالعه ای زدند تا بهبود سلامت روانی در افرادی که واکسن دریافت کرده را با وضعیت آنهایی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مقایسه کنند.

دانشمندان نتیجه می‌گیرند که دریافت اولین دوز واکسن کرونا منجر به بهبود قابل‌توجه در سلامت روان افراد شده است. این ارتقای سلامت روانی فراتر از بهبودهایی که از زمان به اوج رسیدن ناراحتی‌های روانی در بهار سال ۲۰۲۰ به دست آمده است. دکتر فرانسیسکو پرز آرس، اقتصاددان مستقر در واشنگتن و یکی از همکاران اصلی مطالعه مذکور در این زمینه می‌گوید: در اوایل بیماری همه‌گیر، در مارس ۲۰۲۰، ما پروژه‌ای را برای ردیابی تأثیرات متعدد این بیماری همه گیر بر چندین موضوع از جمله سلامت روان، آغاز کردیم. اعضای گروه ما هر دو هفته یکبار به نظرسنجی‌ها پاسخ می‌دهند که به ما این امکان را می‌دهد تا مسیرها را در متغیرهای متعدد از جمله سلامت روان و وضعیت واکسیناسیون دنبال کنیم. بررسی تأثیر واکسیناسیون به ما این امکان را می‌دهد که میزان تاثیر کاهش خطرات سلامتی بر پریشانی روانی را بدست آوریم.

در این بررسی، ۸ هزار شرکت‌کننده بزرگسال بین تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی این افراد ۱۸ سال به بالا بودند. شرکت‌کنندگان به سوالات مربوط به وضعیت واکسن کووید۱۹ و سطح پریشانی روانی خود پاسخ دادند. محققان سپس آنها را با استفاده از چهار مورد پرسشنامه سلامت بیمار (PHQ-4) همراه با منبع معتبر مورد سنجش قرار دادند.. پس از این دوره، آنها را هر ۴ هفته یکبار بررسی کردند. در مجموع، کل داده ها شامل حدود بیش از ۱۵۷ هزار مشاهده وضعیت پاسخ‌دهنده می باشد.

نویسندگان مطالعه داده‌ها را با استفاده از دو پارامتر تجزیه و تحلیل کردند: سطح پریشانی روانی و وضعیت واکسیناسیون. آنها سطح پریشانی را با کمک پرسشنامه PHQ-4 اندازه‌گیری کرده که در آن به ترتیب، از دو گزینه برای اندازه‌گیری علائم افسردگی و اضطراب استفاده شد. محققان پاسخ‌های هر بخش را بین ۰ تا ۴ درجه‌بندی کرده و سپس با جمع‌بندی، دامنه شاخصی بین ۰ تا ۱۶ ایجاد کردند. اعداد بالاتر به معنای سطوح بالاتری از ناراحتی روانی است.

نتایج نشان می‌دهد که هر دو گروه تا دسامبر ۲۰۲۰، زمانی که اولین واکسن در دسترس قرار گرفت، مسیر مشابهی داشتند. پس از آن نقطه، تفاوت قابل‌توجهی در سطوح پایه سلامت روان در هر دو گروه وجود داشت. این امر موجب شد تا محققان به این نتیجه برسند که اثرات کوتاه مدت و مستقیم از تزریق اولین دوز واکسن وجود دارد. علاوه بر این، بررسی نشان داد که تأثیر واکسن‌ها بر سلامت روانی، به دیگران نیز سرایت می کند. آنها توضیح می دهند یک فرد واکسینه‌شده از کاهش میزان شیوع بیماری در جامعه بهره‌مند می‌شود، نگران عزیزان خود نیست و همچنین از افزایش فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی بهره می‌برد.

شایان ذکر است که مردم بدانند واکسن نه تنها ناراحتی روحی را برای واکسینه‌شده‌ها، بلکه برای کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند نیز کاهش داده است.

نظر شما