کار درمنزل با طعم حقوق ماهیانه؛

زنانی که بار اقتصادی خانواده و کشور را به دوش می‌کشند

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۹:۲۵:۴۷
کد خبر: ۴۲۴۴۸۱
زنانی که بار اقتصادی خانواده و کشور را به دوش می‌کشند
زنان امروزه بیش از گذشته به دنبال کسب درآمد هستند؛ اما گویا شرایط مختلف باعث شده بخشی از زنان در جامعه ایران با کار در خانه مخارج خود‌ را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار زنان خبرگزاری برنا، عوامل اجتماعی،فرهنگی و خانوادگی مختلفی باعث شده است زنان بر خلاف گذشته به دنبال پیدا کردن شغل و کسب درآمد باشند و به رقابت اقتصادی بپردازند.در این بین عوامل مختلفی هم باعث شده اند بخشی از زنان تصمیم بگیرند در منزل کار کنند.

«فهیمه» 33 ساله و متاهل، حدود یک سال است که در منزل کار خیاطی انجام می دهد.او که پیش از این در یکی از مزون های شمال شهر کار می کرده است، علت خروج از محل کارش را اینطور بیان می کند: «منزل ما جنوب شهر قرار دارد.مدت زمانی که صرف رفت و آمدم میشد خیلی زیاد بود.اول تصمیم گرفتم دیگر کار نکنم اما کمی بعد فکر کردم در منزل هم می توانم پول دربیاورم.»

فهیمه که یک دختر 8 ساله دارد معتقد است: کار در منزل بهتر از این است که کلا درآمد نداشته باشم.درضمن چون هیچ زمانی صرف رفت و آمدم نمی شود کمتر احساس خستگی می کنم.

در میان زنانی که کار در منزل را نتخاب می کنند، زنانی هستند که نداشتن سواد بالا، آن‌ها از کارکردن باز نداشته است.«سهیلا» یکی ازهمین زنان است.او حدود 27 سال است در خانه اش اتاقی را به آرایشگری اختصاص داده است.

سهیلا در خصوص کارش به خبرنگار "برنا" می گوید: زمانی که من و خواهر و بردارهایم مدرسه می رفتیم، به تحصیل آنان اهمیت بیشتری داده میشد. زمانی که دیپلم گرفتیم برادرهایم به دانشگاه رفتند اما پدرم گفت زودتر ازدواج کنم.

سهیلا از وضعیت زندگی اش راضی است، اما معتقد است کاش میتوانست به دانشگاه برود و درس بخواند: خیلی دوست داشتم درس بخوانم.برای همین هیچ وقت برای تحصیل دخترم کم نگذاشتم.اینکه دید پدرومادرهای امروزی نسبت به تحصیل فرزندان تغییر کرده اتفاق مثبتی است.  

«مهرانه» زن 28 ساله ای است که سه سال است در منزل بافتنی می بافد.اوعلت کار کردن در منزل را بیماری مادرش نام می برد وبه خبرنگار برنا می گوید: مادرم بیمار است و نمی توانم در منزل تنهایش بگذارم.الان سه سال است درمنزل لباس بافتنی می بافم.درآمدم زیاد نیست ولی اینطوری نگران مادرم نیستم‌.

لزوم نقش اقتصادی زنان

مینا محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص زنانی که در منزل کار می کنند به خبرنگار "برنا" گفت: گاهی شرایط نابرابر و محیط نامناسب، زنان را از کار کردن زده می کند و آنان را به حاشیه می راند، اما برخی زنان باز هم تمام تلاش خود را می کنند که ازچرخه اقتصادی کشور خارج نشوند.

محمدی با بیان آنکه زنان نقش موثری در بالا رفتن مشارکت اقتصادی کشور دارند تاکید کرد: زنان باید سعی کنند با مشاغل آبرومند و غیر کاذب نقشی در اقتصاد کشور داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی همچنین معتقد است: دولت باید زمینه اشتغال مناسب را برای همه مردم اعمم از زن ومرد فراهم کند.

کار در منزل محدود به آشپزی و خیاطی نیست

«نیلوفر» 31 ساله و دانش آموخته رشته کامپیوتر، در خانه صفحات وب راطراحی می کند و تنها یک روز در هفته به محل کارش می رود.او درباره شغلش به خبرنگار برنا می گوید: برخی تصور می کنند کار در منزل محدود به آشپزی،خیاطی وازاین قبیل کارهاست. درحالی که خیلی از شغل ها هستند که میتوان آن ها را در خانه انجام داد.مثل تدریس خصوصی زبان یا موسیقی که معلم می تواند در خانه خود به شاگردانش درس بدهد.

او که معتقد است زنان باید در اقتصاد مشارکت کنند ادامه می دهد: متاسفانه گاهی شرایط کاری در بیرون از منزل مناسب نیست. بعضی وقت ها هم اولویت جذب نیرو با زنان نیست. با این وجود بازهم باید تلاش کنیم تا به فکر کسب درآمد برای زندگی باشیم.

نیلوفر همچنین ادامه می دهد: خیلی از زنانی که در خانه کار می کنند بیمه ندارند.شاید بهتر است دولت فکری به حال این مسئله بکند.

نقش مشارکت اقتصادی زنان در بالا رفتن تولید ناخالص داخلی

دکتر حسین راغفر، اقتصاد‌ ‌دان و استاد دانشگاه در خصوص نقش زنان در اقتصاد کشور به خبرنگار برنا گفت: نقش زنان در اقتصاد تا حد زیادی متاثر از فرهنگ جامعه و موقعیت‌های اجتماعی خاص درهر جامعه است بنابراین حضور خانم ها در اقتصاد ایران فرمول مشخصی ندارد.

وی با بیان آنکه یکی از دلایلی که زنان در خانه کار می کنند فقدان شغل برای زنان در بازار کار است اظهار کرد: حدود 13_14 درصد از زنان ایرانی در خانه کار می کنند که این بخش زیادی از زنان را در برمی گیرد.

راغفر با تاکید بر تعیین کننده بودن نقش زنان در اقتصاد خاطر نشان کرد: تحقیقاتی در خصوص نقش اقتصادی زنان در هند انجام شد نشان داد اگر زنان در تمام ایالات های هند کار کنند تولید ناخالص داخلی تا 30درصد افزایش پیدا خواهد کرد که ارقام مشابهی در مورد بازار کار ایران هم مطرح می شود.

این اقتصاد دان همچنین ادامه داد: کار زنان اهمیت زیادی در اقتصاد دارد چرا که می‌تواند هزینه های زندگی را کاهش دهد و رفاه مالی بیشتری در خانواده به وجود بیاورد.

راغفر با مثبت تلقی کردن نقش زنان در اقتصاد کشور گفت: زنان چه به طورمستقیم در بازار کار فعالیت کنند و چه درمنزل کار کنند در هر صورت نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا می کنند.

این طور که پیداست زنان حتی با کار کردن در منزل هم می توانند  در چرخه اقتصاد  خانواده و کشور کشور موثر باشند؛  با این وجود بسیاری از آنها با مشکلاتی مانند نداشتن بیمه و به حساب نیامدن سابقه کار دست و پنجه نرم میکنند.  شاید وقت آن رسیده به فعالیت های اقتصادی زنان در خانه و در حوزه کار آفرینی نگاهی جدی تر داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز