میانگین قیمت نفت ۶۰ درصد افزایش می‌یابد

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۲۰:۵۷:۳۱
کد خبر: ۱۲۴۶۳۱۵
میانگین قیمت نفت ۶۰ درصد افزایش می‌یابد
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ نسبت به پارسال ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و به ۶۵ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه می‌رسد.

به گزارش برنا به نقل از  تاس، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و به ۶۵ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه می‌رسد، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، ۴۱ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه بود.

در نتیجه این نهاد تغییری در برآورد ماه ژوئیه خود درباره قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۱ نداد.

تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول برآورد کردند که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به ۶۴ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه برسد و در واقع در میان‌مدت بدون تغییر می‌ماند.

با این حال تحلیلگران این نهاد اقتصادی بین‌المللی بر این باورند که قیمت‌های نفت در بلندمدت کاهش می‌یابد و در سال ۲۰۲۶ به ۵۶ دلار و ۳۰ سنت برای هر بشکه می‌رسد.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، کاهش سطح تولید جهانی به‌دلیل افت سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته و ادامه محدودیت عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) عواملی هستند که در کوتاه‌مدت به رشد قیمت‌های نفت کمک می‌کنند.

این نهاد همچنین معتقد است عواملی از جمله شیوع گسترده سویه جدید ویروس کرونا، افزایش عرضه نفت ایران، لیبی و ونزوئلا و بالا رفتن تولید نفت شیل در آمریکا می‌توانند سبب کاهش قیمت نفت شوند.

صندوق بین‌المللی پول به جهش قیمت‌های گاز در سال ۲۰۲۱ هم اشاره کرد. به گفته کارشناسان این صندوق، رشد قیمت‌های نفت سبب افزایش تقاضای زغال‌سنگ شده است. با این حال تقاضای گاز طبیعی در بلندمدت - به‌دلیل برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای - بیشتر از زغال‌سنگ خواهد بود.

 

نظر شما