بری:

حفاری اسرائیل در منطقه مورد مناقشه با لبنان مغایر توافق قبلی است

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۱۶:۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۲۳۵۱۵۱
حفاری اسرائیل در منطقه مورد مناقشه با لبنان مغایر توافق قبلی است
«نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان تاکید کرد که عملیات حفاری رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه مرزی دو طرف، مغایر با اصول و چارچوب توافق ترسیم مرزهاست.

به گزارش برنا، از تارنمای شبکه خبری المیادین، نبیه بری گفت که این اقدام اسرائیل چارچوب توافق ترسیم مرزها را تهدید می کند.

وی افزود که تأخیر کنسرسیوم مشترک شرکت «توتال» فرانسه، «نواتک» روسیه و «انی» ایتالیا در آغاز عملیات اکتشافی در بلوک ۹ لبنان علامت پرسش های بزرگی ایجاد می کند.

رئیس مجلس لبنان اظهار کرد که اعطای مجوز اکتشاف اسرائیل به شرکت خدمات هالیبرتون برای حفاری دریایی، توافق کلی ترسیم مرزها که مورد حمایت واشنگتن است را تضعیف می کند.

بری گفت که از وزارت خارجه می خواهد فوری موضوع را در شورای امنیت طرح کند تا در این نهاد احتمال تعرض دوباره اسرائیل به حقوق دریایی و قانونی لبنان را بررسی شود.

وی بیان کرد که انعقاد قرارداد حفاری توسط رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه دریایی چارچوب توافق واشنگتن را نقص می کند.

رئیس مجلس لبنان تاکید کرد که تداوم تجاوزگری رژیم صهیونیستی صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

نبیه بری بهمن گذشته نیز گفته بود که صدور مجوز اکتشاف منابع انرژی در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه اسرائیل و لبنان، منابع نفتی لبنان را تهدید می‌کند.

وی نقض مرزهای آبی لبنان توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

لبنان سال ۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها، بلوک ۹، مرز آبی مورد منازعه اسرائیل و لبنان است.

بری در دیدار با جوزپه کنته، نخست‌وزیر ایتالیا گفت لازم است این تهدید را به شرکت‌های عضو این کنسرسیوم از جمله شرکت ایتالیایی «انی» اطلاع دهد.

لبنان همچنین گفته منازعه با اسرائیل بر سر مرزهای دریایی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ بازنمی‌دارد.

 

نظر شما