اتهام آمریکا به روسیه

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۹:۰۴:۱۳
کد خبر: ۱۲۶۳۸۷۳
اتهام آمریکا به روسیه
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که به آفریقا سفر کرده است، یک شرکت روسی را متهم به دخالت در امور داخلی کشور آفریقایی مالی کرد.

به گزارش برنا از آسوشیتد پرس، بلینکن در پایان سفر پنج روزه خود به سه کشور آفریقایی کنیا، نیجریه و سنگال مدعی شد: جای تاسف خواهد بود اگر "گروه واگنر" در کشور مالی فعال شود.
بلینکن در نشست خبری مشترک با "ایستا تال سال" همتای سنگالی خود با بیان اینکه مالی همچنان یک محور اصلی برای ثبات آینده در ساحل است، مدعی شد ما بسیار نگران این ثبات، افراط گرایی و تروریسم در این منطقه هستیم.
منطقه ساحل در غرب آفریقا قرار دارد. این منطقه وسیع در جنوب صحرای آفریقا است که در آن گروه های افراطی مشغول جنگ با یکدیگر برای بدست آوردن قدرت هستند.
بلینکن افزود: بازیگران خارجی نباید باعث پیچیده تر شدن اوضاع شوند.
کشورهای غربی گروه واگنر را متعلق به یکی از افراد مورد اعتماد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و متهم به اعزام نیرو در سوریه، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی کرده اند.
فرانسه و آلمان به حضور نیروهای گروه واگنر در مالی اعتراض کرده اند و اتحادیه اروپا ماه گذشته اعلام کرد هرکسی را که در روند انتقال دموکراتیک در مالی دخالت کند، تحریم خواهد کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است این شرکت برای حضور در کشور مالی حق "مشروع" دارد زیرا از سوی دولت انتقالی این کشور دعوت شده است. او همچنین تاکید کرده است که دولت روسیه در این شرکت دخالتی ندارد.
بلینکن که در سفر آفریقایی خود بحران در اتیوپی و سودان را دنبال می کند، مدعی شد که آمریکا آماده است کمک های خود به مالی را که پس از کودتای نظامی در این کشور متوقف شده بود، از سر بگیرد.
مالی از سال ۲۰۱۲ مشغول جنگ با گروه های افراطی بوده است. در ماه ژوئن، سرهنگ آسیمی گویتا پس از انجام دومین کودتای خود در 9 ماه گذشته، به عنوان رئیس جمهوری یک دولت انتقالی سوگند یاد کرد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه فوریه برگزار شود، اما اتحادیه اروپا مدعی نگرانی درباره به تعویق افتادن این انتخابات است.
بلینکن در سفر خود به سنگال به تبلیغ پروژه های زیرساختی آمریکا از جمله کمک به سنگال برای تولید واکسن کرونا پرداخت و در اشاره ای غیر مستقیم به چین مدعی شد پروژه های آمریکا، کشورهای مختلف را با بدهی ای که از عهده پرداخت آن بر نمی آیند، مواجه نمی سازد.
شرکت های آمریکایی و سنگالی روز شنبه در حضور بلینکن چهار قرارداد مدیریت جاده و ترافیک به ارزش یک میلیارد دلار امضا کردند.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز