گفتگو با محمد آزمون مدیر عامل شرکت تولید کننده نارتب؛

کجای این تبلت ایرانی است؟!

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۱۵:۲۴:۵۹
کد خبر: ۱۱۲۹۰۹۵
کجای این تبلت ایرانی است؟!
مدیر عامل شرکت تولید کننده تبلت ایرانی نارتب گفت: هرگز ادعا نکرده‌ایم همه فرایند تولید نارتب در داخل است و اساسا دنیا سال‌هاست از این باور دوره جنگ سرد گذشته است، که صفر تا صد یک محصول باید در داخل یک کشور تولید بشود.

به گزارش برنا، تولید محصول فناوارنه ملی همواره یکی از بحث‌های چالش‌‌برانگیز این سال‌ها بوده است. در این زمینه دو جریان اصلی وجود دارد یک گروه اساسا اعتقادی به تولید محصول بومی ندارند و گروهی هم بر خودکفایی مطلق در همه حوزه‌ها پافشاری می‌کنند اما در میان این دو باور، یک گروه سومی هم هستند که معتقدند هر حوزه‌ای نیازمند بررسی جوانب و اتخاذ رویکرد ویژه است گاهی می‌توان و حتی لازم است بخش‌های مهمی از محصول را برپایه توان داخلی بومی‌سازی و چرخه تولید را برای بهره‌برداری اقتصادی به داخل منتقل کرد. دیدگاه محمد آزمون مدیر عامل شرکت تولید کننده تبلت ایرانی نارتب در گروه سوم تعریف شده است.

هرگز ادعا نکرده‌ایم همه فرایند تولید نارتب در داخل است!

محمد آزمون، مدیر عامل راهکارهای هوشمند امین، در پاسخ به این پرسش که نارتب از کدام جهات محصولی ایرانی به‌شمار می‌آید، حال آنکه تمام فرایند تولید در داخل انجام نمی‌شود، گفت: ما هرگز ادعا نکرده‌ایم همه فرایند تولید نارتب در داخل است و اساسا دنیا سال‌هاست از این باور دوره جنگ سرد گذشته است، که صفر تا صد یک محصول باید در داخل یک کشور تولید بشود.

چرا باید نارتب را ایرانی بدانیم؟!

وی تصریح کرد: نارتب به دو دلیل محصولی ایرانی است، نخست آنکه این محصول برپایه شناخت ما از مخاطب ایرانی و مطابق خواسته‌های او و نیازسنجی از بازار داخلی ساخته شده و بروز رسانی می‌شود و دوم اینکه بخش اصلی و عمده فرایند تولید را خودمان انجام می‌دهیم، در زمینه نرم افزار، برای تامین نیازها و ارائه مطلوب و ایمن سرویس‌ها، سیستم عامل اندروید را بومی‌سازی کرده‌ایم، ابراز کنترل والدین و محیط کاربری (لانچر) ویژه کودک برای آن طراحی، برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی کرده‌ایم.

در زمینه سخت افزار نیز ویژگی‌های قطعات و امکانات سخت‌افزاری را مطابق کارایی مورد نظر و سطح بودجه مشتری‌ ایرانی پردازش و سفارش ساخت داده‌ایم و مطابق کنترل کیفی خودمان در کارخانه تولید می‌کنیم. افزون بر این‌ها طراحی صنعتی بدنه و ظاهر محصول هم مطابق سلیقه مخاطب در مجموعه امین انجام شده و با حق مالکیت معنوی آن را به‌نام خود ثبت کرده‌ایم. این محصول بر همین مبنا تاکنون چند مرحله به‌روزرسانی شده است، همچنین خط تولید نارتب در ایران است.

آزمون افزود: ما بر پایه مزیت‌های نسبی، طراحی محصول را برپایه نیاز بومی انجام می‌دهیم و بخش‌هایی از تولید بر پایه مزیت‌های منطقه‌ای برون‌سپاری می‌شود و جریان تولید را مدیریت می‌کنیم.

در نرم‌افزار چرا مدعی نوآوری هستید؟!

مدیر عامل راهکارهای هوشمند امین توانمندی نرم‌افزاری را در زمره شاخص‌های قابل اتکای داخلی عنوان کرد و گفت: ما در حوزه طراحی و تولید نرم‌افزار مدیریت موبایل و تبلت (سیستم‌عامل سفارشی‌سازی شده اندروید) در مهر ماه سال ۱۳۹۶، گواهینامه شرکت دانش‌بنیان را دریافت کردیم و با ارائه محصول نوآورانه نارتب، مقام نخست محصول فناوری اطلاعات را در ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات بدست آوردیم و تندیس فاب طلایی را دریافت کردیم.

آزمون سیستم‌عامل سفارشی‌سازی شده اندروید (NCDM) و لانچر اختصاصی کودک را مهم‌ترین ویژگی نارتب عنوان کرد و گفت: این سیستم عامل امکان کنترل والدین بر روی محتوای قابل دسترسی فرزند را فراهم می‌سازد. این ابزار کنترل تبلت توسط والدین محصول اختصاصی بخش فنی شرکت توسعه راهکارهای هوشمند امین است که به زبان فارسی، با محیط کاربری آسان، امکان مدیریت سطح دسترسی فرزندان را به اینترنت و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و حتی زمانبندی استفاده از تبلت را در اختیار والدین قرار می‌دهد.

سخت افزار نارتب کجا و چگونه ساخته می‌شود؟!

آزمون تصریح کرد: طراحی صنعتی را خودمان انجام داده‌ایم بدین معنا که بدنه تبلت و ملزومات ظاهری محصول، کار خودمان است، حق مالکیت معنوی آن را هم ثبت‌کرده‌ایم.

در خصوص قطعات داخلی هم مطابق کارایی مورد نظر و سطح بودجه مشتری‌ ایرانی، به تامین‌کنندگان خارجی از کشورهای مختلف، سفارش داده است و محصول نهایی را در داخل ایران تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت راهکارهای هوشمند امین، درباره خط تولید این محصول گفت: ما خط تولید تبلت و گوشی تلفن همراه کودک و نوجوان نارتب را آبان ماه سال ۱۳۹۶ با حضور وزیر ارتباطات در خرمشهر و کارخانه سپهبد، پیشرفته‌ترین خط تولید تلفن همراه و تجهیزات هوشمند را سال 1399 در مراغه راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌اکنون چهار مدل تبلت کودک و نوجوان نارتب را در برنامه تولید دارد که دو مدل آنها عرضه شده‌اند و دو مدل دیگر هفته سوم بهمن وارد خط تولید می‌شوند و به‌طور کلی این شرکت در طول این سال‌ها، هفت نسخه تبلت کودک و نوجوان نارتب را طراحی، تولید و به بازار عرضه کرده که این چهار مدل کنونی برآیند سلیقه مصرف‌کنندگان و نیاز بازار است.

مزیت رقابتی این محصول با نمونه‌های خارجی چیست؟!

وی ادامه می‌دهد: راهکارهای هوشمند امین، مزیت رقابتی خود را تولید محصولاتی برای کودکان تعیین کرده‌است با این هدف که هم دغدغه‌های تربیتی والدین را پوشش بدهند و هم محتوای بازی و سرگرمی مورد نیاز بچه‌ها را تامین کنند. ابزار مدیریت تبلت پاسخگوی دغدغه‌های والدین است اما نارتب از دید محتوای آموزشی و سرگرمی پاسخگوی نیاز کودکان و نوجوانان است و از طرفی بستر مناسبی برای مشارکت تولید کنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در ایران است.

سابقه بد محصول ایرانی، چالش بزرگی است!

وی افزود: مصرف‌کننده ایرانی، در کل تجربه خوبی از برند داخلی ندارد اما به هر حال باید از جایی کار را آغاز کرد. سعی ما بر این است تا کیفیت درخور شان ایرانی را که مورد قبول مصرف‌کننده باشد، تضمین کنیم.

نگاه اقتصادی و چشم‌انداز آینده

آزمون در پایان گفت: نگاه ما در حوزه اقتصاد ملی وارد کردن بخشی از فرایند تولید و چرخه اقتصادی به داخل است بر همین اساس برای گرفتن سهمی از بازار تلفن همراه نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در مرحله نخست، بنا داریم با تعدادی از برندهای مطرح خارجی برای تولید مشترک همکاری کنیم. در همین راستا ما یک مدل تلفن همراه را نیز با همکاری برندهای بین‌المللی طراحی کرده‌ایم که بهار سال آینده آن را با برند خود مجموعه تولید می‌کند و همچنین در تدارک تولید دستگاه‌های هوشمند ویژه خانواده‌ها هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز