مهمترین دستاورد‌ سازمان‌های مردم نهاد ، افزایش اعتماد اجتماعی است

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ - ۲۰:۴۸:۵۰
کد خبر: ۱۰۴۲۶۹۹
مهمترین دستاورد‌ سازمان‌های مردم نهاد ، افزایش اعتماد اجتماعی است
یکی از مهمترین دستاورد‌های سازمان‌های مردم نهاد را می‌توان افزایش اعتماد اجتماعی نام برد اعتمادی که امروزه بنا به دلایل مختلف از جامعه رخت بر بسته است را می‌توان با استفاده از سازمان‌های مردم نهاد دوباره به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی مرضیه شهریاری دبیر سمن بانوان مهرگستر جوان خراسان جنوبی گفت:  در راستای بزرگداشت فعالیت های دواطلبانه وانسان دوستانه تشکل ها وسازمان های مردم نهاد در ٢٢ مرداد ماه به عنوان روز تشکل ها ومشارکت های اجتماعی پاس میدارم واین روز ملی در کشور نامگذاری شده تا نشانی باشد از لزوم همراهی وهمیاری تشکل های مردمی ومسؤلین به منظور تحقق راستین معنای مشارکت ؛ مشارکتی که پیش شرط بهتر سازی جوامع محلی وفضای های شهر است .

 عضو شورای مشورتی با اشاره به اینکه یکی از عوامل اندازه‌گیری سرمایه اجتماعی، میزان و کیفیت فعالیت سازمان‌های مردمی است، تصریح کرد: در ایران اسلامی، سمن‌ها نسبتا نوپا بوده و مراحل ابتدایی رشد و بلوغ خود را طی می‌کنند و با وجود این مسئله، در آیین‌نامه‌ها و قوانین کشور اهمیت خاصی به توانمندسازی سمن‌ها و لزوم بهره‌گیری از نقش موثر و قابلیت‌های آنها مبذول شده است.

دبیر سمن بانوان مهرگستر جوان خراسان جنوبی گفت: سمن‌ها به دلیل خصوصیاتی که دارند بستر مناسبی برای مشارکت زنان محسوب می‌شوند چرا‌که به دلیل ثبت و شناسنامه دار بودن، سمن‌ها از امنیت اجتماعی لازم برای فعالیت گروهی زنان و از سویی به دلیل عدم وابستگی به ارگان‌های دولتی از آزادی عمل برای زمان فعالیت برخوردارند وی با تاکید برنقش دختران جوان گفت: امروزه به جرات می توان گفت بانوان نقش پررنگ تری نسبت به آقایا ن در فعالیت های اجتماعی دارند لذا سمن های حوزه اجتماعی بیش از قبل وظیفه دارند حضور مستمر بانوان در فعالیت ها پررنگ تر کنند و در بحث عدالت آموزشی همراه و یاور دختران و بانوان بازمانده از تحصیل باشند قطعا در فعالیت های مختلف از جمله کارآفرینی و آموزشی نمیتواند نقش پررنگ بانوان نادیده انگاشت.

شهریاری بیان داشت: شایان ذکر است که یکی از مهمترین دستاورد‌های سازمان‌های مردم نهاد را می‌توان افزایش اعتماد اجتماعی نام برد اعتمادی که امروزه بنا به دلایل مختلف از جامعه رخت بر بسته است را می‌توان با استفاده از سازمان‌های مردم نهاد دوباره به دست آورد. وی در پایان باید یادآور شد که استقلال داشتن سازمان‌های مردم‌نهاد خود می‌تواند عاملی برای پیشرفت و پیشبرد اهداف آ‌نها باشد اما این در حالی است که هرگونه وابستگی به سازمان‌های دولتی خود می‌تواند نقش مخربی برای این سازمان‌ها ایفا کند، از این رو توصیه می‌شود سازمان‌های مردم نهاد به‌صورت مستقل و با حمایت دولت به کار خود ادامه دهند همچنین فرهنگ‌سازی‌های لازم نقش و اهمیت سازمان‌های مردم نهاد برای مردم و دولت نیز تبیین شود. باید نقش پررنگ مردم و سازمان‌های مردم نهاد را در سیاستگذاری ها، اجرا و نظارت بر اجرای سیاست‌ها مشاهده کرد. دولت‌ها باید با ظرفیت‌سازی، حمایت، تسهیل‌گری و پرهیز از نگاه قیم‌مآبانه زمینه‌های لازم را برای ایفای نقش سمن‌ها ایجاد کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز